هنر ملیله نمادی از خلاقیت  است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت :  هنر صنایع دستی و هنر ملیله نمادی از خلاقیت ،نوآوری استعدادهای ناب صنایع دستی که مختص ایرانیان در کشور و استان زنجان و شهر زنجان به عنوان خاستگاه این هنر است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان ، محمد رضا انصاری در آئین افتتاحیه اولین  مسابقات ملی مهارت کشوری در رشته ملیله سازی ضمن تبریک ولادت امام رضا(ع) و روز جهانی صنایع دستی با بیان اینکه این رقابت ها که برنامه ریزی آن از سال گذشته با حضور هفت استان که بخش صنعت ملیله  آغاز شده بود اظهار کرد:  به دلیل‌ اینکه این صنعت در سایر استان‌ها شاید کمتر شناخته شده باشد برگزار می‌شود.

وی افزود: در این رقابت ها حضور برگزیدگان مسابقات سطح شهرستانی و استانی که دو برگزیده از استان زنجان است که با  ۹ رقابت کننده به رقابت می‌پردازند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان بیان کرد :  هدف از برگزاری این مسابقات  ایجاد شبکه همفکری و یک تیم کارگروهی متشکل از صنعتگران عرصه مهارت است که در سطح کشور بتوانیم این هنر را عرضه کنیم.

انصاری با بیان اینکه در این مسابقات موضوع رقابت  اول و دوم شدن  نیست  بلکه صیانت از حرمت و حفط آثار هنرمندان در این حوزه است افزود: این صنایعی که در سال های گذشته به فراموشی سپرده می شد با حضور شما در بازگشت به عرصه این هنر دستی که نمادی از خلاقیت ،نوآوری استعدادهای ناب صنایع دستی که مختص ایرانیان در کشور و استان زنجان و شهر زنجان به عنوان خاستگاه این هنر است .

در ادامه امیر ارجمند مدیرکل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان  با بیان اینکه اولین دوره مسابقات مقارن شد با دو مناسبت ولادت امام رضا و روز صنایع دستی برگزار شد اظهار کرد: این رویداد اتفاق مبارکی است تا بتوانیم این صنایع را در کشور بیش از پیش شناخته تر کنیم .

وی خاطرنشان کرد: شهر زنجان در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ موفق شد ور بین  ۱۶ کشور مورد ارزیابی سازمان جهانی صنایع دستی قرار گرفت شهر زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله انتخاب شد .

مدیرکل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه بارها  از بنده سوال می‌شود که وقتی شهر زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله انتخاب شد چه سودی برای استان دارد اظهار کرد: بخش قابل توجهی از تمرکز استادکاران ملیله در سطح کل ۱۶ کشور متمرکز شد به شهر زنجان و همین توسعه و ترویج شناسایی باعث شد که تولیدات صنایع دستی ملیله کار افزایش چشمگیری داشته باشد.

ارجمند  با اشاره به اینکه از سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۰  جهش قابل توجهی  در فروش محصولات صنایع دستی در استان  داشته ایم بیان کرد :  تسهیلات ارزان قیمت ،کمک بلاعوض، آموزش و شناسایی توسعه و ترویج این رشته به ثبت جهانی کمک کرد تا زنجان و ملیله را معرفی و توسعه دهیم .

وی با بیان اینکه این رویداد نیز برای اولین بار توسط اداره کل فنی و حرفه ای برگزار می‌شود افزود :  امیدواریم این چنین رویداد ها  ادامه دار باشد ، امسال نیز امیدواریم طی برنامه ریزی های انجام شده در برگزاری نمایشگاه سراسری صنابع دستی شاهد حضور استادکاران و ملیله کاران استان و کشور باشیم .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha