دستگیری بیش از 14 هزار اخلالگر اقتصادی و سرکرده های اصلی معاملات فردایی

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور از دستگیری بیش از 14 هزار اخلالگر اقتصادی و سرکرده های اصلی معاملات فردایی خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، سردار "مهدی حاجیان" در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای والامقام و معزز انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای عرصه نظم و امنیت، مدافعان حرم و درود و سلام بر روح بلند و ملکوتی امام (ره) و آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت برای مقام معظم رهبری امام خامنه ­ای عزیز "مدظله العالی" و عرض خسته نباشید به اصحاب رسانه به عنوان پیش قراولان آگاهی بخش و نقش آفرینان حوزه نظم و امنیت گفت: از همه شما بزرگواران که با آگاهی­ بخشی و اطلاع­ رسانی شفاف و دقیق به مردم عزیز و شریف ایران اسلامی موجبات قانون­مداری و قانون­پذیری در جامعه هستید، تشکر و قدردانی می کنم.

*هوشمندی و هدفمندی پلیس در اجرای ماموریت ها 

وی با بیان اینکه فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سطحی وسیع ماموریت و وظایف سنگین و متعددی را بر عهده دارد، عنوان کرد: پلیس بایستی هوشمند، هدفمند و با برنامه ریزی دقیق و اصولی نقش خود را به عنوان ضابط قانونی و متولی استقرار نظم و امنیت و همچنین حافظ جان، مال و ناموس مردم ایران اسلامی به خوبی ایفا کند.

*فراجا در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه دامنه ماموریتی فراجا از مرزها تا مرکز است به جایگاه جهان شمول پلیس در حوزه مبارزه با مواد مخدر اشاره و عنوان کرد: امروز پلیس انتظامی جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد که این ماموریت خطیر به پلیس یک نقش ملی، منطقه ای و بین المللی داده است.

سردار حاجیان با تاکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک مسئله و نگرانی اصلی جامعه جهانی تلقی می شود، خاطر نشان کرد: در واقع سازمان های بین المللی و سایر کشورهای دغدغه مند در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعال هستند و این در حالی است که فعالیت فراجا در این حوزه بسیار فراتر است.

*ایثارگری کارکنان پلیس

وی در ادامه ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر به تمامی همکاران در این حوزه عنوان کرد: انصافا همکاران ما به عنوان مجاهدان فی سبیل الله  در حوزه مبارزه با مواد مخدر جان خود را بی ادعا در طبق اخلاص گذاشته و برای امنیت و سلامتی جامعه جانانه ایثارگری می کنند و متحمل زحمات فراوانی می شوند و در این راه سالانه شهدای بسیاری تقدیم جامعه اسلامی و جامعه جهانی می کنیم.

سردار حاجیان ضمن قدردانی از صبر و شکیبایی خانواده های معزز شهدای انتظامی کشور خصوصا شهدای مبارزه با مواد مخدر گفت: این شهیدان والامقام با شجاعت و دلاوری و خلوص نیت در راه سلامت مردم ایران جان خود را فدا می کنند که این امر نشان از جهان شمول بودن خدمات پلیس جمهوری اسلامی ایران است.

*کشفیات چشمگیر مواد مخدر در سال جاری

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران به نقش پلیس مبارزه با مواد مخدر ( ایجابی و سلبی) و برخورد قاطع با توزیع کنندگان عنوان کرد: طی 3 ماهه سال 1401 بیش از 160 تن انواع مواد مخدر توسط همکاران تلاشگر ما در مرزبانی و پلیس مبارزه با مواد مخدر کشف شده که این میزان رقم بسیار چشمگیری است.

سردار حاجیان همچنین عنوان کرد: همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر نیز طی روز گذشته 81 تن مواد مخدر که بخشی از آن  از نوع صنعتی و بسیار مخرب بود، امحاء شد.

*آمادگی پلیس برای جمع آوری معتادان متجاهر

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: پلیس در صورت فراهم شدن تمامی زیرساخت های لازم ( آماده شدن کمپ ها) آمادگی دارد طی یک هفته معتادان متجاهر را از سطح خیابان ها جمع آوری و به کمپ ها تحویل دهد؛ در این راستا ضرورت دارد که تمامی نهادهای مسئول پای کار بیایند و پلیس را در این زمینه یاری کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: قطعا وجود معتادان متجاهر موجب احساس ناامنی را در سطح جامعه شده از اینرو بایستی سازماندهی و طول درمان بازپروری آنها افزایش یابد تا بتوانند با چهره ای معقول به جامعه بازگردند.

*تعامل فراجا و قوه قضائیه

سردار حاجیان ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه خاطر نشان کرد: بحمدالله قوه قضائیه از جمله دستگاه های همراه و همگام با پلیس است و در واقع هر چه این ارتباط و تعامل بیشتر باشد احساس امنیت در جامعه ارتقاء خواهد یافت و مبارزه با جرایم و همچنین عدالت گستری نیز بیشتر خواهد شد.

*اقدامات پلیس امنیت اقتصادی در برخورد با محتکران

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات انجام شده در حوزه امنیت اقتصادی پرداخت و گفت: از بهمن ماه توزیع عادلانه یارانه ها در دستور کار دولت بوده و مردم خبر داشته اند و دولت نیز اعلام کرد اما در این بین برخی از سودجویان برخی کالاهای اساسی را احتکار کردند و این در حالی است که پلیس امنیت اقتصادی به موقع وارد میدان شد و اقدامات موثری انجام داد.

سردار حاجیان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در حوزه مبارزه با احتکار و قاچاق کالا و اقلام معیشتی بیش از 15 هزار تن آرد و گندم، 8 هزار تن برنج، 7 هزار و 561 تن روغن کشف و 7 هزار و 113 نفر متهم نیز در این راستا دستگیر شدند؛ ارزش کالاهای کشف شده طبق نظر کارشناسان بیش از 30 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی ادامه داد: پلیس گمرگ نیز ضمن کنترل محموله های گمرکی به شناسایی و اعلام موارد ظن به قاچاق کالا و ارز پرداخت و 33 پرونده بالای 10 میلیارد ریال را کشف کرده است؛ پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی نیز بیش از 300 نفر از اخلالگران در نظام اقتصادی را شناسایی و دستگیر و در این حوزه بسیار موفق عمل کرده است.

* دستگیری سرکرده های اصلی معاملات فردایی

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران همچنین به موضوع معاملات فردایی اشاره کرد و گفت: همزمان با روند رو به رشد اقبال عمومی به شبکه های اجتماعی در بازار غیررسمی طلا و ارز معاملاتی تحت عنوان معاملات کاغذی و فردایی در این بسترها ایجاد شد؛ در این بازار سه گروه اصلی ایفای نقش می کنند، فروشندگانی که در واقع طلا و یا ارزی ندارند و تنها برای هیجانی کردن بازار و ایجاد تغییر در قیمت ها دست به این معامله می زنند.

وی ادامه داد: خریدارانی که به دنبال دست یابی به سود بیشتر وارد بازار می شوند و تحویل گران و نوسان گیرانی که برای ایجاد نوسان و سودجویی وارد بازار می شوند بازیگر اصلی این میدان هستند؛ این بازار به دلیل وجود ویژگی های خاص خود مانند مشخص نبودن مبدا و مقصد، عدم احراز هویت و شناسایی طرفین معامله برای وصول مالیات، عدم نیاز و اخذ مجوز، عدم حضور فیزیکی در مکان و زمان مشخص، عدم وجود کالا و پشتوانه مالی با ایجاد تقاضای کاذب سبب نوسانات نرخ ارز و متشنج شدن فضای اقتصادی می شود.

سردار حاجیان گفت: در این معاملات مبیعی وجود ندارد و ثمنی ردو بدل نمی شود و مصداق و قراردادی برای پرداخت مبلغ از لحاظ قانونی وجود ندارد و برابر مصوبه سران قوا غیرقانونی اعلام و جرم محسوب می شود.

*به کارگیری تمامی ظرفیت ها در راستای برخورد با اخلالگران

وی خاطر نشان کرد: در این راستا پلیس با بهره گیر ی از کلیه توان و ظرفیت ها و امکانات اقدامات خود را به منظور برخورد با اخلالگران نظام ارزی در محافظت از منافع مردم معطوف کرد و با رصد 86 کانال شناسایی شده که بیش از 75 هزار عضو داشته و بازار غیررسمی در این حوزه شکل گرفته بود 57 متهم را دستگیر کرده است.

این مقام ارشد انتظامی در راستای مطالب فوق عنوان کرد: تنها در یک گروه شناسایی شده حجم معاملات روزانه بالغ بر 3 تن طلای آب شده بود در صورتی که طلای فیزیکی در این بین وجود نداشت و به معنای واقعی یک شبه معامله صورت گرفته است.

سردار حاجیان ادامه داد: کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی دو نفر از سرکرده های اصلی معاملات فردایی و 30 نفر از سرشاخه­ های تاثیرگذار در این بازار را شناسایی و در یک عملیات منسجم و هماهنگ دستگیر کردند و همچنین 138 نفر در حوزه واحدهای ارزی شناسایی شدند و در مجموع در حوزه طلا و ارز 200 نفر شناسایی و دستگیر شدند.

*دستگیری محتکران از ابتدای سال جاری تاکنون

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام دستگیری 300 نفر اخلالگران اقتصادی  تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در حوزه احتکار و قاچاق لوازم یدکی و مواد خوراکی و تجهیزات پزشکی 14 هزار و 566 نفر شناسایی و دستگیر شدند.

*توصیه پلیس به مردم

سردار حاجیان همچنین عنوان کرد: با توجه به اینکه در سال های اخیر موج جدیدی از سرمایه گذاری در بازار رمزارزها شکل گرفته لذا رویکرد مجرمان نیز به سوی استفاده و کلاهبرداری در این بسترها معطوف و تشکیل پرونده های این حوزه با روند افزایشی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: تاکنون 270 طرح اطلاع رسانی و صدور هشدارهای پیشگیرانه در تمامی بسترهای اطلاع رسانی در کشور در خصوص افزایش آگاهی و سواد رسانه ای اجرا شده است، بنابراین کاربران  علاقه مند به این حوزه ضرورت دارد قبل از ورود به این فضا حتما نسبت به افزایش سطح آگاهی و دانش خود در این خصوص اقدام کنند.

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: به شهروندان محترم توصیه می شود به هیچ عنوان اموال و سرمایه های خودی را با انگیزه سرمایه گذاری و کسب سود و منافع مالی به این حوزه ها وارد نکنند.

* طرح های عملیاتی علیه مجرمان سایبری

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات شاخص پلیس در فضای مجازی اجرای طرح عملیاتی علیه مجرمان سایبری در حوزه تبلیغ و فروش سوالات کنکور در سال 1401 بود که در این خصوص 5 نفر شناسایی و دستگیر شدند.

سردار حاجیان در ارتباط با انتشار لایوهای غیراخلاقی نیز عنوان کرد: اقدام دیگر اجرای طرح عملیاتی علیه لایوهای غیراخلاقی و منتشرکنندگان محتواهای نامتعارف بود؛ به استناد بند 2 ماده 6 قانون مطبوعات هر کسی به اشاعه فحشا و منکرات و انتشار عکس ها و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی در فضای مجازی اقدام کند مستوجب ماده 698 قانون اساسی مجازات اسلامی شده و به حبس از دو ماه تا دو سال محکوم می شود.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص انتشار فیلم های ضبط شده از دوربین های مداربسته نیز بنابر ماده 17 قانون مطبوعات هر فردی به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی و یا خانوادگی یا اسرار دیگران را بدون رضایت افراد منتشر کند، به نحوی که منجر به ضرر و هتک حرمت شود به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی یا هر دو مجازات می شود و پلیس نیز قاطعانه با این افراد برخورد خواهد کرد.

*هوشمندی پلیس در دستگیری سارقان بانک ملی

این مقام ارشد انتظامی به دستگیری سارقان بانک ملی اشاره کرد و گفـت : موضوع سرقت از بانک ملی به عنوان یک عملیات مهم در پلیس آغاز و با نام عملیات ثامن الحجج(ع) انجام شد؛ تلاش شبانه روزی ، همیاری و همکاری تیم های متخصص در امر شناسایی سارقان بانک ملی در زمانی کوتاه ( 48 ساعت) نشان از هوش بالا و استفاده از تجهیزات به روز در پلیس دارد.

وی ادامه داد: اینجانب به نمایندگی از خانواده انتظامی و فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران از مقام عظمای ولایت امام خامنه ای عزیز " مدظله العالی" نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، تمامی سازمان ها و مسئولان خصوصا مردم شهید پرور ایران اسلامی که نسبت به پلیس و تقدیر از عملکرد مثبت و به موقع همکارانم در دستگیری سارقان بانک ملی اظهار محبت داشتند، تشکر و قدردانی می کنم.

*اقدامات پلیس در حوزه مبارزه با سرقت

این مقام ارشد انتظامی در ادامه به موضوع سرقت و اقدامات انجام شده پلیس در این حوزه اشاره کرد و گفت: در حوزه سرقت های خرد طی 3 ماهه سال جاری 70 درصد کشف به وقوع شده و رشد 8 درصدی کشفیات را نسبت به سال گذشته داشته ایم؛ طی 3 ماهه اخیر چندین مرحله طرح هدفمند عملیاتی با هدف شناسایی و دستگیری سارقان حرفه ای و سابقه دار به ویژه سارقین به عنف ، زورگیر، متواری و تحت تعقیب انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا بیش از 252 هزار سرقت کشف شده که با تلاش مجدانه همکارانم میزان کشف سرقت ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد افزایش داشته که 62 درصد سرقت منازل، 66 درصد سرقت از مغازه­ ها و 99 درصد سرقت اتومبیل ها نیز کشف به وقوع و به صاحبان آنها تحویل شده است.

سردار حاجیان ادامه داد: در خصوص قاپ زنی نیز 67 درصد کشف به وقوع داشته ایم که نسبت به سال گذشته شاهد رشد 12 درصدی در کشفیات مربوط به قاپ زنی هستیم.

سخنگوی فراجا همچنین خاطر نشان کرد: در کشف جرایم جنایی نیز نمره مطلوبی کسب کرده ایم چرا که 92 درصد جرایم جنایی کشف شده است که در حوزه ای مثل قتل به کشف صد درصدی رسیده ایم.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه مقابله با سرقت خصوصا سرقت های خرد و جمع آوری معتادان متجاهر لازم است که سازمانها و دستگاه های مسئول پای کاربیایند قطعا همکاری سازمان ها با یکدیگر باعث کاهش سرقت و ارتقای احساس امنیت در جامعه خواهد شد.

سردار حاجیان با  تاکید بر اینکه بایستی هزینه جرم براساس قانون افزایش یابد به عدم بازدارندگی قوانین موجود اشاره و عنوان کرد: ما اصراری به مجازات حبس نداریم، این در حالی است که از مجلس انقلابی تقاضا داریم که در نوع و میزان مجازات ها بازنگری شود چرا که هزینه جرم بسیار پایین است.

*افزایش قابل توجه حقوق سربازان

این مقام ارشد انتظامی به حوزه سربازان وظیفه نیز اشاره کرد و گفت: مسئولان نیروهای مسلح از جمله متولیان خدمت سربازی همواره در تعامل و جلسات توجیهی با جوانان و دانشجویان و همکاری مستمر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسائل مربوط به خدمات سربازی را هدایت و راهبری می کنند و از هر طرح و برنامه­ ای که در مسیر ارتقاء منزلت سرباز و سربازی باشد، استقبال می کنند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه طی 2 سال گذشته مجموعه نیروهای مسلح در تعامل با دولت خدمتگزار و مجلس انقلابی گام های موثری در جهت ارتقاء جایگاه و منزلت سربازان برداشته که افزایش قابل توجه حقوق سربازان در سال 1400 و همچنین افزایش میانگین 115 درصدی در سال 1401 از جمله این اقدامات است.

*کاهش 8 درصدی تصادفات فوتی

سردار حاجیان به کاهش تصادفات و عملکرد پلیس راهور نیز اشاره کرد و گفت: تصادفات فوتی در حال حاضر 8 درصد کاهش داشته است که این امر نشان دهنده اصلاح رفتار کاربران ترافیک است؛ 27 درصد از افرادی که در تصادفات فوت شده اند در 5 هزار و 200 نقطه حادثه خیز جان خود را از دست داده اند که ضرورت دارد  هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود.#

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha