موفقیت پژوهشگر پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در کسب جایزه بین المللی کرایوبیولوژی

جایزه بین المللی پژوهشگر جوان با عنوان Award Investigator Young Gao Dayong به دکتر روح الله فتحی اختصاص یافت.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشگاه رویان، این جایزه به صورت سالانه  توسط انجمن جهانی کرایوبیولوژی به پژوهشگران زیر 45 سال فعال در حوزه زیست انجماد و یا کرایوبیولوژی تعلق میگیرد که در کشور خودشان در توسعه این علم مؤثر هستند.

جایزه بین المللی انجمن کرایوبیولوژی در سال 2019 میلادی بنیان نهاده شده است که چهارمین دوره آن در سال 2022 میالدی در پایتخت کشور ایرلند جنوبی در ماه جوالی برگزار خواهد شد. این جایزه در سال 2019 به پژوهشگری از کشور برزیل، در سال 2020 به پژوهشگری از پاکستان و در سال 2021 میالدی به یک پرتغالی اعطا شد.

دکتر روح الله فتحی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، در این خصوص بیان داشتند، از اینکه  امسال این جایزه بار دیگر به جهان اسلام و منطقه خاورمیانه اختصاص یافته است بسیار خوشحال هستم.

کرایوبیولوژی، علم چگونگی نگهداری مواد زیستی و سلولهای زنده در درجه حرارت پایین است. حفظ طولانی مدت سلولهای بنیادی، سلولهای جنسی )اسپرم و تخمک(، جنین چند سلولی و یا بافتهای تخمدان و بیضه ازجمله موارد استفاده این علم در درمان ناباروری محسوب میشود. بانک سلولهای بنیادی خون بندناف نیز یکی دیگر از مصادیق استفاده از درجه حرارت پایین در نگهداری طولانی مدت این سلولهای بسیار با ارزش است.

پژوهشگاه رویان هم اکنون از آخرین روشهای انجمادی در ذخیره سازی نمونه های زیستی بهره میبرد و بسیاری از این روشها را خود در محیط آزمایشگاه ایجاد کرده و یا توسعه داده است.

دکتر روح الله  فتحی، دانشیار گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان بوده که در دو حوزه انجماد تخمک و مهندسی بافت تخمدان فعالیت میکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha