۱۱ هزار کلاس درس جدید مهرماه ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ۱۱ هزار کلاس درس جدید در قالب ۲ هزار و ۱۰۰ پروژه مهرماه امسال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، مجید عبدالهی معاون فنی و نظارت در گردهمایی دو روزه معاونین فنی و اجرایی ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌های کشور در مشهد، گفت: دولت متولی و پای اصلی مدرسه‌سازی است اما در کنار دولت نهادها و خیّرین قرار گرفته اند و اگر قرار باشد کار خوبی انجام شود حتما باید از ظرفیت نهادها و دستگاه‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به اهمیت اسناد بالا دستی گفت: مهم ترین آن‌ها سند سیاست های کلی نظام در حوزه آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند زیر نظام تجهیز فنی و همچنین مجموعه نشریات سازمان برنامه و بودجه است که توصیه می شود معاونان این حوزه آن ها را حتما مطالعه نمایند.

عبدالهی سیاست هم افزایی، همراهی و همگامی با نهادها ضمن بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی را از اولویت‌های این مجموعه عنوان کرد و گفت: هم اکنون مدارس چند بعدی ساخته می شوند و در موارد بحرانی به عنوان یک باشگاه اجتماعی و یا پایگاه بحران از آن استفاده می شود بنابراین یکی از کارها کیفیت بخشی فرآیندهای ساخت و ساز است.

وی گفت: پروژه های نیمه تمام باید در اولویت باشند. در مهر امسال ۲ هزار و ۱۰۰ پروژه آموزشی با ۱۱ هزار کلاس افتتاح می شود که باید همکاری خوبی در این زمینه انجام شود. 

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، گفت: ۹ درصد منابع و بودجه عمرانی کشور در اختیار سازمان نوسازی است و باید تلاش کنیم پروژه‌های فاخر را به عنوان الگو بسازیم. حاشیه شهرها نیز از حوزه های اولویت‌دار است و ۲۱ شهر جدید در کشور احداث شده است که اینها نیز باید در چارچوب قرار بگیرند و در احداث مدارس باید حداقل ۳۰ درصد شاخص‌های مدیریت سبز رعایت شود.

وی افزود: سه و نیم درصد از جمعیت دانش آموزی و ۴ درصد از فضاهای آموزشی ما به اتباع خارجی و به خصوص مهاجرین افغانی اختصاص یافته است و بهتر است از این ظرفیت فرا مرزی نیز استفاده شود.

پیشروی نوسازی مدارس کشور در اجرای استاندارد پروژه‌ها

مهدی سالیانی؛ مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: بیش از ۲۰ سال است که در استانداری استانداردسازی پروژه ها و نظارت را انجام می دهیم و عمدتا سازمان نوسازی مدارس در این حوزه پیشرو بوده است که نشان از حرکت دانش محور این مجموعه دارد . سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس با یک نقشه ثابت با هزینه کمتر، کیفیت بهتر ودر زمان کمتر پروژه ها را می سازد و این خدمات را می توان به سایر استان ها و حتی کشورهای همجوار نیز انتقال داد.

عدم اتکا به بودجه سنواتی، استفاده از ظرفیت‌های قوانین بودجه سنواتی، ارتباط مستمر بین آموزش و پرورش و ادارات کل نوسازی مدارس، مکان یابی مدارس غیر انتفاعی و توجه ویژه به حاشیه شهر از پیشنهادات وی در حوزه مدرسه سازی بود.

در ابتدای این جلسه نیز ابوالقاسم بابایی؛ سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی استان خراسان رضوی گفت: جمعیت دانش آموزی این استان بالغ بر یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر است که ۸۸ درصد در مدارس دولتی و ۱۲ درصد در مدارس  غیرانتفاعی تحصیل می کنند.

وی سرانه آموزشی در استان را ۴.۳ متر مربع؛  در مشهد ۳.۵ متر مربع و در حاشیه شهر مشهد را کمتر از ۲ مترمربع عنوان کرد و گفت: نیمی از پروژه های تکمیلی استان در سال ۱۴۰۰ با مشارکت خیّرین احداث شده است.

بابایی حذف مدارس کانکسی، ساخت سرویس های بهداشتی در ۴۰۰ مدرسه، هوشمند سازی ۱۲۰۰ کلاس درس  را از برنامه های سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اداره کل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی ذکر کرد و گفت: یکی از بزگترین مشکلات ما حاشیه نشینی است و حاشیه شهر مشهد بالغ بر ۱۴۱ هزار دانش آموز دارد که پیش بینی شده است با مشارکت خیّرین ۸ مجتمع آموزشی ۵۰ کلاسه احداث شود. 

این گردهمایی دو روزه با برگزاری سه کارگروه تخصصی فنی، نظارت و ساماندهی فضا با حضور معاونان فنی و اجرایی ادارت کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مشهد پایان یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha