قاسم‌زاده: ۵۴ درصد مشترکین آب، خوش مصرف هستند

سخنگوی صنعت آب کشور اظهار کرد: در حال حاضر 54 درصد مردم در بخش آب خوش مصرف، 6 درصد مشترکین بد مصرف و بقیه هم پرمصرف هستند.

به گزارش گروه  اقتصاد خبرگزاری سلامت،دکتر فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور اظهار کرد: بر اساس آمار وزارت نیرو از بارندگی‌های ثبت شده در کشور، میانگین بارش ثبت شده تا به الان به عدد 187 میلی‌متر رسیده که نسبت به سال گذشته 27 درصد رشد داشته اما نسبت به شرایط نرمال حدود 22 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: کم‌آبی در سال گذشته موجب کاهش ذخایر سدها در انتهای سال آبی شد و امسال هم به دلیل تداوم خشکسالی، ذخایر سدها مجدداً کاهش پیدا کرد.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به کاهش 4 درصدی حجم مخازن آبی کشور نسبت به سال گذشته گفت: ذخایر کل سدهای کشور حدود 50 میلیارد مترمکعب است که در حال حاضر 24. 2 دهم درصد معادل 49 درصد مخازن پر است درصورتی‌که الان باید 70 درصد مخازن پر بود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه سفره‌های آب زیرزمینی جزئی از منابعی هستند که در مصارف قرار می‌گیرند اظهار کرد: برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی با تخصیص وزارت نیرو در قالب چاه‌های مجاز با اهداف مختلف در فصول مختلف و طول سال انجام می‌شود.

وی با اعلام این خبر که پروژه‌های شیرین‌سازی آب‌شور در حال انجام است گفت: دولت یک برنامه جدی برای شیرین‌سازی آب و انتقال آن دارد که می‌تواند وضعیت بخشی از دشت‌ها را که برداشت آب زیرزمینی آن‌ها دچار محدودیت و ممنوعیت شده بهبود ببخشد.

قاسم‌زاده خروجی تصفیه‌خانه‌های در مدار فاضلاب خانگی را حدود 1. 4 دهم میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: قرار است که این میزان در انتهای دولت سیزدهم به 2. 6 دهم مترمکعب برسد. هم اکنون 45 درصد از این آب در بخش کشاورزی و بخشی از آن هم در صنعت و آب‌خانه‌های زیرزمینی استفاده می‌شود.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اجرای برنامه استفاده از پساب تصفیه شده در فضای سبز عمومی متعلق به شهرداری گفت: 5 درصد از پساب در این بخش استفاده می‌شود اما استفاده از این آب در بخش خانگی مستلزم توسعه زیرساختی بسیار قوی و شبکه توزیع و بسیار هزینه بر است و بهتر است که بعد از بازسازی شبکه توزیع فعلی اتفاق بیفتد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه مشترکان با مصرف 15 مترمکعب آب خوش مصرف محسوب می‌شوند گفت: اگر دوبرابر الگو استفاده شود پرمصرف و بالاتر از آن هم بد مصرف تلقی می‌شود. در حال حاضر 54 درصد مردم خوش مصرف، 6 درصد مشترکین بد مصرف و بقیه هم پرمصرف هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha