شورای نگهبان در انتظار معرفی سه حقوقدان عضو این شورا، از سوی مجلس است

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: پس از اعلام اسامی سه تن از فقهای شورای نگهبان از سوی مقام معظم رهبری، در انتظار تصمیم مجلس برای انتخاب ۳ تن از حقوقدان عضو این شورا هستیم.

به گزارش گروه سیاسی  خبرگزاری سلامت،محمدحسن صادقی مقدم عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در احکامی جداگانه، عضویت آقایان آیت‌الله حاج شیخ احمد جنتی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیّد محمدرضا مدرسی‌یزدی و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار را برای یک دوره جدید ۶ ساله تمدید و آنان را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

وی اظهار داشت: علی احمدی فر، سیامک ره پیک، خیراله پروین، عباسعلی کدخدایی، عبدالحمید مرتضوی بریجانی و فضل اله موسوی ۶ حقوقدان پیشنهادی رئیس دستگاه قضا هستند که به مجلس شورای اسلامی معرفی شده اند و فرآیند انتخاب ۳ نفر از بین این ۶ نفر برای یک دوره ۶ساله در مجلس انجام خواهد شد. ما منتظر تصمیم مجلس در مورد حقوقدانان معرفی شده به مجلس هستیم تا دور جدید از فعالیت شورای نگهبان آغاز شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه این ایام مصادف با سالروز تشکیل شورای نگهبان در سال ۵۸ است،گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری بود و نبود شورای نگهبان به منزله بود و نبود نظام است.

صادقی مقدم تصریح کرد: علاوه بر بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی، تفسیر قانون اساسی نیز به عهده شورای نگهبان است و بیش از ۷۷ اصل از اصول ۱۷۷ گانه قانون اساسی توسط شورای نگهبان تفسیر شده است. نظارت بر انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری از دیگر وظایف این شورا است. این شورا در ۳۱ استان و ۴۰۵ شهر نمایندگی دارد و از یک شبکه عظیم نظارتی متشکل از ۳۰۰ هزار نفر برخوردار است.

وی درخصوص سایر وظایف شورای نگهبان افزود: رسیدگی به پرونده‌ها و نامه‌هایی که از سوی دیوان عدالت اداری در بررسی مغایرت‌های شرعی ارسال می‌شود از جمله وظایف این شورا است. تا کنون ۵۱۹ اساسنامه از هیات وزیران به این شورا صادر شده است و همه آنها در شورای نگهبان بررسی شده است.

صادقی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان با توجه به وظایف متعددی که دارد اتاق فکری درخصوص تحلیل اوضاع آینده کشور دارد یا خیر؟ تصریح کرد: وظیفه شورای نگهبان در قانون اساسی رسیدگی به اموری است که به آن محول شده است. طبیعی است که در پژوهشکده این شورا تحقیقاتی در راستای وظایف محول شده به آن صورت بگیرد ولی به طور کلی در جمهوری اسلامی مراکز تحقیقاتی متعددی داریم که به این امر مهم و تحلیل اوضاع آینده کشور رسیدگی می‌کنند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: منتظر تصمیم نمایندگان مجلس برای انتخاب سه حقوقدان هستیم و از آنها می‌خواهیم هر چه سریعتر این سه حقوقدان را معرفی کنند تا جمع شورای نگهبان کامل شود.

منبع:رادیو تهران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha