ظرفیت‌های مستعد گیلان در توسعه روابط ایران و چین موثر است

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: ظرفیت‌های مستعد این استان در توسعه روابط ایران و چین موثر است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت ؛ اسدالله عباسی  در دیدار چانگ هوآ سفیر چین در ایران و هیأت همراه، با ابراز خرسندی از این دیدار به روابط حسنه میان دو کشور از گذشته تاکنون اشاره کرد و افزود: سفارت چین در ایران می تواند در توسعه و گسترش روابط حسنه بین دو کشور نقش موثری ایفا کند.

وی با بیان اینکه، ایران اسلامی، چین را بعنوان کشوری دوست و قابل اعتماد تلقی می کند، گفت: از این رو توسعه روابط در زمینه های مختلف برای مردم و دولت هر دو کشور، اثرات مثبتی به دنبال دارد.

استاندار گیلان با برشمردن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان استان گیلان، ادامه داد: ظرفیت‌های مستعد گیلان در زمینه‌های اقتصاد گردشگری، کشاورزی و دریا در افزایش سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و چین بسیار موثر است.

عباسی اظهار کرد: دیدگاه های نزدیک روسای جمهوری ایران و چین در دستاوردهای مشترک برای مقابله و مدیریت بیماری  کووید ۱۹ و سیاست های مبارزه با فساد، نشان‌دهنده فضای خوب برای گسترش همکاری های دوجانبه است.

وی ادامه داد: سابقه تاریخی ارتباط ایران با چین از طریق راه ابریشم، فراهم شدن مراودات تجاری و اقتصادی با توسعه بندرکاسپین انزلی و راه اندازی قطارهای باری بین بنادر چین و انزلی در ایران، می تواند در تقویت روابط موثر دو کشور حائز اهمیت باشد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به قابیلت های  جهانی گردشگری این استان همچون ماسوله در فومن و چای در لاهیجان، منطقه آزاد انزلی و موقعیت جغرافیایی و ارتباط با کشورهای اوراسیا ، اظهار کرد: ایران و چین در حوزه های مختلف کشاورزی نوین، حمل و نقل هوشمند، شیلات و سایر بخش های اقتصادی و تجاری، اشتراکات بسیاری دارند که در سایه ارتباطات حسنه شکوفا می شود.

عباسی با ارائه پیشنهاد خواهر خواندگی بین شهر لاهیجان خواستگاه چای ایران و یکی از شهرهای چین که تولید کننده محصول چای است، خواستار رفع موانع موجود برای تسهیل در امور تجار و فعالان اقتصادی ایرانی و گیلانی در کشور چین شد.

ایران کشوری راهبردی در منطقه

چانگ هوآ، سفیر چین در ایران نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در گیلان و بازدید از منطقه آزاد انزلی و بهره مندی از غذاهای گیلانی، گفت: استان گیلان با مردمان خونگرم و تنوع محصولات و غذاها، برای گردشگری بسیار مناسب است از این رو در بین مردمان چین جایگاه ویژه ای برای سفر و بازدید بین کشورهای جهان دارد.

وی، ایران را کشوری راهبردی در منطقه بر شمرد و اظهار کرد: کشور چین، ایران را جزء بزرگترین کشورهای اثربخش اقتصادی خود می داند و توسعه این روابط برای رونق هر دو کشور اثرات فراوانی دارد.

سفیر چین در ایران همچنین با اشاره به اینکه شاهد حضور شرکت های چینی در منطقه آزاد انزلی بوده است، ظرفیت های فراوان گیلان در گسترش روابط اقتصادی، تجاری و گردشگری را بسیار ارزشمند خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha