صادرات محصولات کشاورزی از طریق هوایی مقرون به صرفه نیست/ گمرک جنوب کرمان به زودی راه اندازی می شود

استاندار کرمان در حاشیه سفر به شهرستان جیرفت و بازدید از پایانه صادراتی محصولات گلخانه ای و کشاورزی، با تاکید بر اینکه صادرات این محصولات از مرز هوایی اقتصادی نیست، بر لزوم راه اندازی گمرک جیرفت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ رییس سازمان صمت جنوب استان کرمان، در حاشیه سفر استاندار کرمان به جیرفت، ظرفیت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گلخانه ای جیرفت را، بسته‌ بندی و صادرات ۱۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای در دو مرحله عنوان کرد.

مروجی، افزود: تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای این مجموعه هزینه شده و مرحله اول آن با ظرفیت ۷۰ هزار تن بسته‌بندی و صادرات آماده بهره‌ برداری است.

به گفته وی، برآورد اعتبارات مورد نیاز اولیه برای احداث پایانه صادراتی جیرفت ۱۴۰ میلیارد تومان بوده اما با توجه به نوسانات این پروژه با حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تکمیل شده است.

رئیس سازمان صمت جنوب استان کرمان از اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر در پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گلخانه ای خبر داد و عنوان کرد: ماشین آلات موردنیاز کارخانه صادراتی محصولات کشاورزی و گلخانه ای جیرفت ماه قبل نصب شده و اکنون آماده بهره برداری است.

مروجی تصریح کرد: با توجه به ضرورت احداث این پایانه و تولید سالانه ۴ و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، این پایانه با برندهای مورد قبول بازارهای جهانی در فصل جدید محصولات کشاورزی این خطه وارد چرخه می شود.

وی به کمبود پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گلخانه ای در جنوب کرمان، اشاره کرد و گفت: احداث این پایانه یکی از مطالبات اهالی این منطقه بوده است.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان، اظهار کرد: درخواست دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی در سفر ریاست جمهور برای خرید محصولات کشاورزی و گلخانه ای را خواهیم داد.

 مروجی تصریح کرد: پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گلخانه ای جیرفت، کار سورتینگ را کاملا به صورت الکترونیکی و بدون دخالت دست انجام می‌ دهد و خط سوم آن نیز تا شهریور عملیاتی خواهد شد.

استاندار کرمان هم با اعلام پیگیری مشکل تامین گاز، آسفالت و فیبرنوری در پایانه صادراتی جیرفت افزود: با توجه به ظرفیت بالای این پایانه در سورتینگ و بسته بندی با استقرار گمرک مشکل تجار و صادرکنندگان برطرف خواهد شد.

محمد مهدی فداکار در حاشیه بازدید از این واقع در جیرفت در جمع خبرنگاران افزود: تولید محصولات کشاورزی در ایام مختلف سال در جیرفت و جنوب این استان به این پایانه نیاز داشت که راه اندازی آن بخشی از مشکلات کشاورزی منطقه را برطرف می کند.

وی تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی از طریق مرز هوایی زیاد مقرون به صرفه نیست، لذا بسته بندی محصولات کشاورزی شهرهای دیگر در این پایانه، ظرفیت‌ ها و مزیت‌ هایی برای این منطقه در پی خواهد داشت.

ذبیح الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اداره گمرک شهرستان جیرفت و جنوب استان از مهرماه امسال در این منطقه راه اندازی می‌ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha