تنها 15 هزار نفر از میان نزدیک به 1.5 میلیون فرد واجد شرایط، دُز یادآور را دریافت کرده‌اند

مسئول کمیته درمان قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اوج‌گیری آمارهای کرونایی در موج کنونی ناشی از فاصله زمانی زیاد از زمان دریافت آخرین دُز واکسن بوده و برای دوری از وضعیت‌های به مراتب بدتر نیازمند مراجعه هرچه‌ سریع‌تر مردم به مراکز واکسیناسیون کرونا هستیم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر ایوب توکلیان  اظهار کرد: معتقدیم که هرچه قدر که زمان انجام نوبت بعدی واکسیناسیون بگذرد به همان نسبت سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و این خود زمینه ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می دهد و متأسفانه این موضوع در روزهای اخیر به‌ویژه در افراد واکسن نزده و واکسینه شده‌های ناقص زیاد مشاهده شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق سیاست کلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تمامی افرادی که 6 ماه از زمان دریافت آخرین واکسنشان گذشته دُز یادآور تزریق می‌شود، زیرا با گذشت این فاصله زمانی سطح ایمنی بدن کاهش می‌یابد و همانند آن می‌ماند که هیچ واکسنی نزده است.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اوج‌گیری آمارهای کرونایی در موج کنونی ناشی از فاصله زمانی زیاد از زمان دریافت آخرین دُز بوده و با توجه به گذشت یک زمان طولانی‌ و ضعف سیستم ایمنی شاهد افزایش این آمارهای ناخوشایند بودیم.

دکتر توکلیان با اشاره به اینکه تاکنون تنها یک درصد از افراد واجد شرایط دریافت دُز یادآور واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند، تصریح کرد: در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد افرادی که بیش از 6 ماه از زمان آخرین دُز دریافتی‌ واکسنشان گذشته بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر هستند و از این تعداد تاکنون تنها 15 هزار نفر از آنان دُز یادآور را دریافت کرده‌اند و عدم مراجعه نزدیک به 1.5 میلیون نفر به مراکز واکسیناسیون کرونا یک زنگ خطر بسیار بزرگ است.

وی اضافه کرد: از مردم می‌خواهیم قدر زمان‌های طلایی واکسیناسیون را بدانند و تا دیر نشده هرچه سریع‌تر به یکی از 1350 پایگاه فعال واکسیناسیون کرونا در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که 500 پایگاه آن در شهر مشهد است مراجعه کرده و واکسن یادآور خود را دریافت نمایند.

مسئول کمیته درمان قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که نشانی تمامی مراکز واکسیناسیون کرونا به همراه نوع واکسن تزریقی آنان در سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد موجود است، تأکید کرد: توصیه اکید ما این است که با وجود تنوع انواع واکسن‌ها مردم در وضعیت کنونی منتظر واکسن خاصی نمانند و بهترین واکسن را در دسترس‌ترین واکسن بدانند، ضمن اینکه اگر هر سؤالی در خصوص واکسن و یا سایر موارد مرتبط با کرونا داشتند می‌توانند با شماره‌گیری تلفن 3 رقمی 191 پاسخگویی به سؤالات کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پاسخ سؤال خود را از کارشناس مربوطه دریافت کنند.

دکتر توکلیان افزود: مشهد هم‌اکنون در وضعیت نارنجی هستیم و متأسفانه در چنین شرایطی می‌بینیم که مردم ساده انگارانه برخورد می‌کنند و به همان نسبت که کاهش توجهات را می‌بینیم، افزایش عادی‌انگاری‌ها قابل مشاهده بوده که این نوع رفتارهای غلط و نادرست بسیارخطرناک است.

وی گفت: مشهد یک هفته زودتر از زمان پیش‌بینی شده به وضعیت نارنجی رسید، همانگونه که شروع موج هفتم بحران کرونا هم زودتر از پیش‌بینی صورت گرفته از سوی مراجع علمی بود.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: به نظر می‌رسد که در موج کنونی تمامی وضعیت‌ها زودتر از زمان‌های پیش‌بینی شده به وقوع می‌پیوندد و علت اصلی آن در کنار رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی ویروس، کاهش سطح ایمنی جامعه و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha