اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در حوزه کشاورزی

استاندار گیلان با بیان اینکه شکوفایی ظرفیت‌ها با هدف جلب رضایت مردم دنبال می‌شود، از اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در حوزه کشاورزی استان خبر داد و گفت: معضل پسماند گیلان، تنها با اقدامات جهادی و سرعت عمل قابل حل است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت، اسدالله عباسی گیلان ، با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با پوتین، رئیس جمهور روسیه و تاکید بر نقش راه آهن رشت– آستارا در تکمیل کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: راه آهن همواره برای کشور نقش موثر و با اهمیتی دارد، لذا گیلان می‌تواند با تکمیل راه آهن رشت - آستارا دروازه پیشرفت کشور باشد و اقتصاد استان و ایران را در مسیر توسعه به ویژه در حوزه آسیای میانه و قفقاز قرار دهد.

وی با بیان اینکه تکمیل این خط ریلی به شکوفایی اقتصادی منجر می‌شود، افزود: تکمیل راه آهن رشت – آستارا و راه آهن رشت – کاسپین می‌تواند گیلان را به قطب اقتصادی کشور تبدیل کند و مزیت‌های اقتصاد دریا، کشاورزی و گردشگری را به نقطه مطلوب برساند.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: راه آهن رشت به آستارا که تکمیل کننده حمل و نقل ریلی است، برای کشورهای اروپای شمالی حائز اهمیت است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری بنا به اهمیت موضوع راه‌آهن رشت-آستارا، دستور پیگیری ویژه داده‌اند و فردا طی سفری به تهران در جلسه با جمعی از هیات دولت آخرین اقدامات گزارش می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه راه آهن رشت به کاسپین نیز در دو قطعه در حال پیگیری است، اظهار کرد: قطعه اول ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی و قطعه ۱۸ کیلومتری دوم نیز حدود ۷۵ درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: در سفر رئیس جمهوری به گیلان، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی به راه‌آهن رشت-کاسپین اختصاص یافته و در بندر کاسپین نیز خطوط ریلی آماده شده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه محل تلاقی بخش حمل و نقل ریلی و دریایی در گیلان مستقر است، گفت: بخشی از کالاها که از هند صادر می‌شود ۴۰ روز به طول می‌انجامد که با راه اندازی این خط ریلی این زمان به ۱۸ روز کاهش می‌یابد که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و به این دلیل بسیاری از کشورها برای سرمایه گذاری در این حوزه مشتاق هستند.

عباسی در خصوص تکمیل ۸ کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت – قزوین، بیان کرد: بخش اول تکمیل این آزادراه که از منجیل در حال انجام است ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ قطعه دیگر به دلیل اینکه بین دو تونل قرار گرفته و در حال ساخت است حدود ۸۶ درصد پیشرفت دارد که در سفر رئیس جمهور به استان حدود ۱۱۵ میلیارد تومان اعتبار به این امر اختصاص یافت که بخشی پرداخت شده و بخش دیگر آن در مرداد ماه جاری پرداخت می‌شود، تلاش می‌شود بر اساس تعهدات هرچه سریعتر به بهره برداری برسد.

وی در خصوص افزایش سفر هیات‌های سیاسی به گیلان ادامه داد: جلسه‌ای به ابتکار وزارت کشور و وزات امور خارجه در اوایل قبول مسئولیتم در وزارت خارجه داشتیم که با حضور سفرای جمهوری اسلامی ایران و استانداران استانهای مرزی برگزار شد، ظرفیت استانها مطرح شد و از سفرا خواستیم که ارتباط استانها را با کشورهای همسایه که امکان صادرات و واردات و بازرگانی در آن‌ها فراهم است، برقرار کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه کشورهای منطقه نیز پیگیر پروژه خطوط ریلی هستند تا هرچه سریعتر راه اندازی شود و ترانزیت کالا داشته باشند، گفت: در این قسمت برای جذب سرمایه گذاران علاوه بر فراخوان، در بخش صادرات کالا به ویژه تولیدات کشاورزی نیز اعلام آمادگی کردیم و اقداماتی هم صورت گرفته است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه از سرمایه گذاران در حوزه کشاورزی و تولیدات گلخانه‌ای فراخوان کردیم که پیرو این فراخوان شهرک گلخانه‌ای در انزلی در حال احداث است، اضافه کرد: سرمایه گذارانی هم برای بسته بندی و سورتینگ محصولات کشاورزی در خمام، تالش و آستارا اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر در سیاهکل هم برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی شده است و پیش بینی می‌شود ۷۰۰ شغل ایجاد شود.

عباسی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم، با ظرفیت‌های مختلف بر اساس زیست بوم هر منطقه این امکان فراهم است که باید شکوفا شود.

وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری در بخش دانش بنیان، ادامه داد: براساس‌ نامگذاری امسال تحت عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، بسترهای لازم فراهم است.

استاندار گیلان به وجود ظرفیت فرودگاهی و در استان برقراری پرواز رشت به آستراخان به زودی اشاره کرد و افزود: در راستای تحقق این بسترها، با سفرای کشورهای مختلف چین، فنلاند، روسیه و آذربایجان به صورت حضوری و وبیناری جلساتی برگزار شده است.

استاندار گیلان به اهمیت موضوع کشاورزی برای مردم و مسئولان استان اشاره کرد و افزود: بنده در خانواده‌ای رشد کردم که حرفه‌ و زندگی‌شان با کشاورزی و دامداری عجین بوده و تمام خاطرات کودکی من با چای و برنج رقم خورده است.

وی ضمن خداقوت به کشاورزان گیلانی به صورت ویژه از برنجکاران و چای کاران که امسال زحمات فوق العاده‌ای را متحمل شدند، قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه میانگین دخیره آبی سالیان گذشته کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب نبوده است، ادامه داد: ذخیره آبی برای سال زراعی جاری، کمتر از ۸۵۹ میلیون مترمکعب بود یعنی ۵۰ درصد کاهش ذخیره آبی داشتیم.

 عباسی به برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان حوزه کشاورزی، آب منطقه‌ای و  بیمه اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه با ذخیره آبی موجود به بخش‌هایی اصلا آب نمی‌رسید و ۶۰ هزار هکتار اراضی وابسته به سد سفیدرود با تنش آبی مواجه می‌شدند اما با تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب و برنامه ریزی و آبگذاری شرایط بحمدالله مدیریت شد.

نماینده عالی دولت در گیلان بیان کرد: پس از تشکیل قرارگاه جهادی، جلسات ویژه با متولیان، فرمانداران، بخشداران، دهیاران تشکیل شد و هرجا لازم بود لایروبی انجام گرفت و آب‌بندان‌ها آماده شدند.

وی با بیان اینکه در مسیر آبرسانی به مزارع همه پای کار آمدند و حتی برخی دهیاران و بخشداران خودشان میراب شدند تا بین مردم درگیری به وجود نیاید، گفت: برخی مناطق پمپ‌ها سرقت شده بود اما همه بسیج شدند و کمک کردند تا کشاورز لطمه نبیند.

استاندار گیلان ادامه داد: از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان، کمتر از یک درصد دچار تنش آبی شدند و امسال با وجود چنین شرایطی حدود ۲۰ درصد افزایش تولید محصول در شلتوک پیش بینی شده و ارقام جدید برنج هم رونمایی خواهدشد.

وی گفت: از الان برای سال زراعی آینده اعلام می‌کنم در مناطقی که تنش آبی داشتیم آسیب‌شناسی صورت گیرد تا در صورت نیاز، اصلاح شبکه و آب‌بندان‌ها را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هیچ سالی مانند امسال تنش آبی نداشتیم، حتی ماشین‌های آتش‌نشانی و شهرداری را در حال آماده باش قراردادیم که حاضر باشند تا کشاورزان دچار مشکل نشوند. لذا جا دارد از افرادی که شبانه روز پای کار حاضر بودند تشکر و قدردانی ‌کنم.

 عباسی در خصوص مدیریت خاموشی‌ها و صرفه جویی در مصرف برق گفت: با ابتکار کم کردن ساعات کاری ادارات توسط دولت، صرفه جویی در مصرف انرژی را شاهد بودیم و این موضوع از خود استانداری اجرا و بخشی از برقی که به استان‌های دیگر منتقل می‌شد هم ذخیره شد و قطع برق صنایع سنگین پر مصرف را به یک روز در هفته رساندیم و خوشبختانه تاکنون نارضایتی در این بخش نداشتیم.

وی افزود: مردم نیز در مدیریت مصرف برق به خوبی همکاری داشتند و خوشبختانه رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما هم با اطلاع رسانی گسترده به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک کردند.

استاندار گیلان در خصوص مدیریت پسماند گفت: از وضع موجود مدیریت پسماند راضی نیستم و با این وضعیت کار کردن نمی‌توانیم گذشته را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه طی ۳۸ سال، زباله‌ها در سروان تخلیه و انباشته شده و بی تفاوت از کنار آن گذشتند که منجر بروز مشکلاتی برای مردم منطقه شده است، افزود: در همان هفته اول کاری بازدیدی از سایت سراوان داشتم که خطوط تعطیل و نیمه تعطیل بود، ساخت سوله‌ها متوقف و تاسیسات شیرآبه نیمه کاره رها شده بود.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهوری به استان، یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که ۶۰۰ میلیارد سهم دولت و ۶۰۰ میلیارد سهم شهرداری بود، اظهار داشت: ۱۰۰ میلیارد تومان قبل از اتمام سال ۱۴۰۰ به حساب شهرداری واریز و اطلاع رسانی شد.

وی با بیان اینکه متولی اصلی مدیریت پسماند در همه شهرها، شهرداری و شورای شهر است و استانداری و فرمانداران نقش نظارتی دارند، افزود: علی‌رغم این موضوعات، شخصاً به مسئله پسماند ورود و مشکلاتی که دو پیمانکار داشتند را برطرف کردیم و الان حدود ۷۰ درصد تجهیزات و سوله‌ها آماده شده و در حال راه اندازی است که یک خط در مرداد ماه جاری و یک خط در شهریور ماه به بهره برداری می‌رسد.

دکتر عباسی تصریح کرد: سرپرست شهرداری رشت باید پای کار باشد تا پروژه با سرعت دنبال و سریعا ۱۱۰۰ تن زباله انباشته شده پردازش و تبدیل به کودآلی شود و محل لندفیل جدید هم به سرعت مشخص شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت پروژه پسماند خوب بوده اما سرعت کار راضی کننده نیست، خاطرنشان کرد: باید به صورت جهادی با موضوع پسماند برخورد شود چراکه رئیس جمهور و وزیر کشور، مستقیما پیگیر موضوع هستند.

استاندار گیلان با بیان اینکه برای استخراج گاز متان و شیرآبه‌ها دستگاه راه اندازی شده و به صورت آزمایشی در حال کار است، گفت: آب استخراج شده نیز آزمایش شد که برای مصارف کشاورزی کاربرد دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه قول دادیم تا در سال ۱۴۰۱ سراوان را به طبیعت بازگردانیم، اضافه کرد: صبر مردم در این حوزه به پایان رسیده و باید هرچه زودتر گوهررود و زرجوب را احیا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه وظیفه من بوده در خصوص شیرآبه یا پسماند زندان لاکان، مسکن مهر، شهرصنعتی و بیمارستان‌ها انجام شده و می‌طلبد که شهرداری و شورای رشت هم گام‌های مؤثرتری در جهت اجرای پروژه و بخش تفکیک زباله از مبدا بردارند.

استاندار گیلان آزادسازی حریم رودخانه‌ها را وظیفه شهرداری دانست و بیان کرد: از طریق آب و فاضلاب، اعتبار ۵۰ میلیاردی را به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد رساندیم.

وی افزود: انتظار این است که همه بخشداران، شوراها، دهیاران و ... همچون کیاشهر که سبز اعلام شده و زباله در اماکن مشاهده نمی‌شود؛ در حوزه زباله و پسماند پای کار باشند.

عباسی در خصوص آخرین اقدامات ثبت جهانی ماسوله نیز گفت: در این راستا ۱۳ گزینه در ایران وجود داشته اما با اهتمام صورت گرفته تلاش شد تا استاندارهای لازم به عنوان یک شهر تاریخی با قدمت بیش از ۷۰۰ سال حفظ و احیا شود.

وی به بازدید خود از شهر تاریخی ماسوله و تعیین ضرب الاجل یک هفته‌ای برای متولیان اشاره و خاطرنشان کرد: همه چیز برای ثبت جهانی ماسوله آماده است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: ثبت موزه چای ایران در یونسکو نیز از دیگر اقدامات فرهنگی بوده که انجام شده و در بخش اقتصاد و گردشگری تاثیرگذار است.

وی افزود: ترافیک، پسماند، مسکن، اشتغال، زمینهای نسقی از مطالبات مردم است که دسته بندی و برای هر کدام برنامه ریزی شده است.

عباسی با بیان اینکه وظیفه داریم تا به مردم خدمت کنیم و ظرفیتهای استان را شکوفا نماییم، افزود: قطعا با همراهی مردم، استان را به سمت توسعه و شکوفایی پیش می‌بریم تا رضایت مردم را جلب کنیم.

وی ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) گفت: عزاداری سرور و سالار شهیدان تعطیل بردار نیست و با توجه به درپیش بودن ماه محرم و صفر و مواجهه با سویه جدید کرونا، از عزاداران حسینی انتظار دارم که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود نیز اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha