حذف دلار منوط به ثبات قیمت پول‌های ملی است

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه مهمترین عامل برای حذف دلار ثبات قیمت پول های ملی است، گفت: اگر اعتماد به ثابت پولی وجود نداشته باشد و شاهد تورم باشیم عملا پروژه های حذف دلار با شکست مواجه می شود.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،رضا سیمبر در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو   پروژه حذف دلار را در کوتاه مدت قابل تحقق ندانست و گفت: در بلندمدت با سیاست های راهبردی اقتصادی و اقتصاد سیاسی می توان ره آوردهای خوبی در این زمینه داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه پروژه حذف دلار مختص ایران نیست اشاره کرد: دولت روسیه بارها خواسته است این کار را انجام دهد. به عنوان مثال در سال 2014 برای کاهش سهم دلار از مبادلات خود این سیاست را در قالب یک پیمان دو جانبه با دولت چین دنبال کرد اما این پیمان پولی بخاطر نوسانات ارزش پول ملی دولت روسیه نتوانست درست عمل کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از تلاش دولت های نهم و دهم برای حذف دلار از بازرگانی ایران با کشور ترکیه گفت و بیان کرد: در این امر خیلی موفق نبودیم و اساسا به این زودی ها امکان جانشینی برای دلار وجود نداشت.

وی ضمن اشاره به جانشین کردن یورو به جای دلار و اثرگذاری آن بر تضعیف دلار در عین حال اذعان کرد: هنوز برگ برنده در دست دلار آمریکا است. پول های جهانی سه کارکرد دارند؛ نخست اینکه ابزار ذخیره و سرمایه گذاری هستند. دوم آنکه ابزار ارزش یابی و سوم به عنوان ابزار مبادله مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین عامل برای استفاده از این ابزارها و حذف دلار ثبات قیمت پول های ملی است تا اعتماد به آنها ایجاد شود.

وی افزود: اگر اعتماد به ثبات پولی وجود نداشته باشد، مردم داخل یک کشور نیز آن واحدهای پولی را استفاده نمی کنند. به همین جهت بازرگانان همه ذخایر ارزی خود را در یک سبد قرار دهند و سبد دلار بیش از همه موارد است و به همین دلیل طرح های مختلف برای جایگزین کردن دلار در تجارت شکست خورده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حذف دلار از مناسبات تجاری ایران، روسیه و حتی ترکیه هم مطرح شد، در عین حال تصریح کرد: متاسفانه هر سه کشور نوسانات پولی شدیدی را تجربه می کنند و در کنار آن سیاست های تورم زایی که داشته اند باعث افزایش ارزش دلار و دامن زدن به نوسانات ارزش پول های ملی شده است که نتیجه آن عدم موفقیت در پروژه های دلارزدایی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha