جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، از برگزاری جشنواره ملی زرشک با هدف کمک به اقتصاد و معیشت مردم در فصل برداشت این محصول شاخص استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، جواد اشرفی امروز در نشست برنامه‌ریزی برگزاری جشنواره ملی زرشک اظهار داشت: این جشنواره در فصل برداشت زرشک از اواسط مهر برگزار می‌شود و معرفی محصول زرشک در سطح ملی و فراملی از دیگر اهداف است که به بازاریابی محصول کمک بسزایی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره ملی زرشک باید در شهرهای مختلف استان برگزار شود گفت: در راستای کمک به معیشت مردم باید در زمان برگزاری جشنواره، برنامه‌های متعدد فرهنگی در شهرستان‌ها برگزار شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: همه اهداف برگزاری جشنواره شامل معرفی محصول، کمک به افزایش تقاضا، ایجاد شور و نشاط و بازاریابی وقتی محقق می‌شود که خروجی آن کمک به معیشت مردم باشد.

وی گفت: شاید گردش مالی بسیاری از صنایع استان بالاتر از محصول زرشک باشد اما اهمیت زرشک از آن جهت است که شمولیت و دامنه نفوذ اجتماعی آن به ۳۸ هزار خانواری بر می‌گردد که در پنج شهرستان خراسان جنوبی در این زمینه تولید آن فعالیت می‌کنند.

اشرفی اظهار داشت: برگزاری جشنواره ملی زرشک نباید جنبه تجملاتی به خود بگیرد بلکه باید خروجی داشته و با زیست‌بوم مردم منطقه سازگاری داشته باشد.

وی گفت: برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره ملی زرشک باید ضمن بهره‌گیری از نظرات فرمانداران استان، کمیته‌های مختلفی نظیر تولید محتوا، برگزاری مراسم و رسانه شکل بگیرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ هزار تن زرشک خشک در این استان تولید می‌شود که اگر فرآوری محصول و بازاریابی مطلوبی در این زمینه انجام شود در آینده باید به دنبال توسعه باغات زرشک استان باشیم.

وی گفت: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" باید با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال افزایش برداشت این محصول باشیم.

اشرفی پیشنهاد داد که مراسم افتتاحیه جشنواره ملی زرشک در محل باغات افین یا زهان شهرستان زیرکوه برگزار شود و در کنار آن سیاه چادر و نمایشگاهی از محصولات نیز برپا شود.

وی همچنین گفت: باید از طریق مکاتبه با وزیر جهاد کشاورزی، موضوع راه‌اندازی دفتر زعفران و زرشک به‌طور جدی دنبال شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: باید در فضای هم‌افزا در راستای اعتلای محصول ارزشمند زرشک نقش‌آفرینی کنیم تا از این طریق بتوان به اقتصاد و معیشت مردمان استان کمک کرد.

وی افزود: این محصول ارزشمند در بسیاری از هتل‌های خارج از کشور عرضه می‌شود اما هنوز در داخل استان درخصوص استفاده از آن، فرهنگسازی صورت نگرفته است.

گفتنی است، زرشک، زعفران و عناب از محصولات راهبردی خراسان جنوبی هستند و این استان رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید زرشک را در کشور دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha