ایران، یکی از تولید کنندگان مطرح رادیوداروها در دنیا می باشد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با بیان اینکه ایران اکنون به یکی از تولید کنندگان مطرح رادیو دارو در دنیا تبدیل شده است، گفت: ما اکنون گام تکمیلی توسعه رادیو داروها را بر می‌داریم که عمدتا برای درمان انواع سرطان است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد اسلامی شامگاه پنج‌ شنبه هفتم مهر ماه،در دیدار با نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه کرمان و استاندار کرمان، گفت: اهمیت گسترش فناوری هسته‌ ای به عنوان یک دستور کار مهم راهبردی و اجرایی است و در سازمان انرژی اتمی با توجه به سند راهبردی و افق ۲۰ ساله، برنامه با ظرفیت بالایی برای توسعه در همه سرفصل‌ های فناوری هسته‌ ای تعریف کردیم.

وی بیان کرد: غنی‌ سازی اورانیوم تنها بخشی از فناوری هسته‌ ای است، در حالی که تولید برق و پرتو دو بخش عمده فناوری هسته‌ ای در دنیا به شمار می‌ رود.


معاون رئیس جمهور گفت: امروز ما یکی از تولیدکنندگان مطرح دنیا در تولید رادیو داروها هستیم، که هم مبارزات تحریمی شدیدی روی آن است و هم به لحاظ عمر کوتاه، جابجایی آنها به سادگی انجام نمی‌ شود.


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: ایران توفیق داشت این داروها را تولید کند و مورد استفاده بیماران در ۲۰۵ مرکز پزشکی کشور باشد. ما اکنون گام تکمیلی توسعه رادیوداروها را بر می‌داریم که عمدتا برای درمان انواع سرطان است.

ایران، یکی از تولید کنندگان مطرح رادیوداروها در دنیا

فناوری پرتودهی با گاما، گامی در جهت بهبود کیفیت محصولات کشاورزی


اسلامی تصریح کرد: بحث دیگر در اقدامات سازمان انرژی اتمی، پرتودهی با اشعه گاما است، به ویژه در استان کرمان که محصولات استراتژیک خرما و پسته دارد و لذا برای افزایش ماندگاری و پیشگیری از آفت‌ ها کاربردی خواهد بود، تا درصد بالایی به اقتصاد و معیشت مردم کشور و استان کمک کند.


وی افزود: موضوع مهم دیگر در فناوری هسته‌ ای، پلاسما است که تحقیقات در بحث سم‌ زدایی و پلاسما تراپی به نتیجه رسیده و طی یک سال گذشته کار با قابلیت بالایی پایه‌ گذاری شد.


رئیس سازمان انرژی هسته ای؛ ادامه داد: بخش فوری سم‌ زدایی با پلاسما برای آفت آفلاتوکسین است، که پسته‌کاران و صادرکنندگان با آن مواجه هستند. دستگاه‌ های اولیه در حال ساخت است تا در مراکز مربوطه از جمله رفسنجان نصب و استفاده شوند.


اسلامی، گفت: استفاده از پلاسما در باغ‌ های پسته گام بزرگی است و فردا هماهنگی و برنامه‌ ریزی برای آغاز عملیات اجرایی این فناوری را خواهیم داشت تا از خسارت به کشاورزان پسته جلوگیری شود.


وی افزود: برای محصول خرما نیز بررسی‌ ها انجام شده و با تعامل استاندار کار را پیش خواهیم برد. پرتودهی، آفت‌ پذیری محصول را کاهش و ماندگاری محصول را افزایش می‌ دهد.


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اذعان داشت: با توجه به تنوع محصولات کشاورزی در جیرفت، قصد داریم با پروتودهی، آفت‌پذیری را کاهش داده و به شکوفایی اقتصاد کمک کنیم؛ چرا که اکنون ۳۰ درصد محصولات ضایعات است.


اسلامی، خاطر نشان کرد کرد: تلاش می‌ کنیم فناوری هسته‌ ای را در خدمت مردم و اقتصاد شتاب دهیم و امیدواریم در استان کرمان که چند قطب بزرگ محصولات کشاورزی از جمله خرما و پسته را دارد، کار به خوبی پیش رود.


وی به توسعه فعالیت‌ های معدنی نیز اشاره داشت و تصریح کرد: با توجه به گسترش ژئوفیزیک در معادن و شناسایی اعماق زمین، همه طرح های اکتشافی ما به تکنولوژی جدید مجهز شده و فعال کردن معدن را در استان کرمان در برنامه داریم. با تشکیل کنسرسیوم، سرمایه‌ گذاری‌ های جدید و نوین در پی خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha