برگزاری ششمین جشن ملی پسته در رفسنجان

فرماندار رفسنجان در ششمین جشن ملی پسته که با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، در شهر جوادیه فلاح نوق برگزار شد، گفت: ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد، که در طی 12 سال اخیر 4.5 میلیارد دلار ارزآوری داشته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حسین رضایی در مراسم افتتاحیه این جشن به ۴.۵ میلیارد دلار ارزآوری محصول کشاورزی پسته رفسنجان طی ۱۲ سال اخیر اشاره و اظهار کرد: ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد که از جمله مهمترین مشکلات این بخش کمبود آب،خشکسالی و نیز سرمازدگی و سیل بوده است.

وی بیان کرد: کشاورزان نیاز به حمایت های دولتی دارند، تا بتوانند بهره وری این محصول که دومین کالای لوکس ارزآور در کشور است را افزایش دهند.

فرماندار رفسنجان، ادامه داد: ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب اجازه استفاده کشاورز از منابع آبی را نمی دهد که باید ساماندهی شود.

رضایی بیان کرد: دو مشکل حوزه صادرات پسته شامل پیمان سپاری ارزی و باقیمانده سم آفلاتوکسین در محصول پسته است، که تدابیر لازم نیاز دارد تا صادرات پسته بخوبی و بدون دغدغه انجام‌ شود.

وی تصریح کرد: شهرستان سابقه ۱۰۰ ساله در صادرات پسته دارد؛ به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود ۴۰۰ هزار نفر در رفسنجان با کشاورزی پسته در گیر هستند و درآمد کسب می کنند.

 برگزاری ششمین جشن ملی پسته در رفسنجان

فرماندار رفسنجان؛ کشت های جایگزین و گلخانه ای را راه حلی برای رفع مشکلات حوزه کشاورزی پسته رفسنجان عنوان کرد و ادامه داد: اگر ۲ هزار هکتار از باغ های پسته رفسنجان به کشت های جایگزین و گلخانه ای تبدیل شود، می توان ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری ایجاد کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار هکتار باغ پسته در این شهرستان در جریان سیل اخیر دچار خسارت شد، که برای لایروبی هر هکتار از این باغ ها ۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است و امیدواریم دولت تسهیلات در این زمینه را در نظربگیرد و به کشاورزان واگذار کند.

وی تاکید کرد: صندوق حمایت از بخش کشاورزی پسته باید راه اندازی شود و مشکلات کشاورزان این حوزه را مرتفع سازد؛ اتاق بازرگانی رفسنجان مستقل می شود تا مسایل ۲۰۰ صادرکننده حوزه کشاورزی و صنعتی رسیدگی شود.

شایان ذکر است؛ ششمین جشن ملی پسته در شهر جوادیه فلاح بخش نوق شهرستان رفسنجان به همراه جشنواره بازی های بومی محلی و نیز نماشگاه محصولات کشاورزی و صنایع دستی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha