راه اندازی طرح بازار آب در کرمان، یک اولویت است

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه اتاق بازرگانی استان کرمان، با تاکید بر اهمیت راه اندازی بازار آب در استان کرمان، گفت: آب مهم ترین سرمایه استان های کویری است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سید جواد ساداتی نژاد، شامگاه ۲۰ مرداد ماه، در جمع اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان، گفت: امروز آخرین سفر هیئت دولت در دوره اول است که به استان کرمان آمده ایم، این استان برای ما یک استان ویژه از نظر گستردگی و ظرفیت‌ های بی‌ نظیر است.

وی افزود: نام کرمان با نام حاج قاسم گره خورده است و مدل سرمایه‌ گذاری در این استان مدل قابل تعمیم به استان های کشور است و یکی از بهترین مدل های سرمایه گذاری را دارد، به خصوص در حوزه مشارکت مردم بسیار هوشمندانه عمل شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در زمینه انتقال آب گفت: طرح بازار آب را در کرمان راه اندازی کنید، بزرگترین ثروت ما در استانهای کویری مانند کرمان آب است و باید ساز و کار دقیق برای آن دیده شود، اولین الگوی بازار آب در خواف و دشت قزوین در حال انجام است.

ساداتی نژاد، تصریح کرد: در حوزه کشاورزی کارهای خوبی انجام شده، اما مانند صنعت و معدن به آن نگاه نشده که به دلیل ارزش افزوده کمتر بخش کشاورزی است. بنابراین یکی از اقدامات ما در وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشاورزی قراردادی است، کشاورزی قراردادی روشی مدرن است که با شرایط کشاورزی کشور ما و خرده مالکی ها هم خوانی دارد.

وی افزود: در طرح آزمایشی کشاورزی قراردادی ۲۵۰ هزار هکتار گندم و ۴۵ هزار هکتار شالی برنج را زیر کشت بردیم و اراده کرده ایم، در سال زراعی جدید ۲ میلیون هکتار گندم را از طریق کشاورزی قراردادی کشت کنیم، اما نگرانی ما تنها در بخش تامین مالی است.

مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: طبق صحبت های مقام معظم رهبری در ابتدای سال که بیشتر در زمینه کشاورزی، حمایت از تولید داخل، خودکفایی و حمایت از معیشت کشاورز بود پیش می رویم که تمام این موارد در کشاورزی قراردادی جریان دارد.

ساداتی نژاد ادامه داد: در روز سوم فروردین در اولین جلسه هیئت دولت ما قیمت گندم را ۱۱,۵۰۰ تومان تصویب کردیم که در تولید تاثیر بالایی داشت، همچنین مجلس با ایجاد شورای قیمت گذاری کشاورزی، کشاورز را به میز تصمیم‌ گیری آورد که کار بسیار بزرگی بود.

وی اظهار داشت: اقدام دیگر ما کاهش ۴۳ درصدی قیمت کود های پایه بود، ما برای کشاورزی قراردادی به ۴۰ هزار میلیارد تومان(همت) اعتبار نیاز داریم و می خواهیم بخش خصوصی در این زمینه ما را یاری کند.

وزیر جهاد کشاورزی در زمینه اسناد کشاورزی و رفع تداخلات اراضی عنوان کرد: ۴ درصد از اراضی کشاورزی سند دار هستند و کشاورز هویت ندارد، تلاش ما این است تا سال دیگر رفع تداخلات را کامل کنیم و تا پایان دولت بتوانیم تمام اراضی کشاورزی را صاحب سند کنیم، که به این منظور قرارگاه صدور اسناد اراضی را ایجاد کرده ایم، البته نگاه ما در رفع تداخلات اراضی به سمت کشاورز است.

ساداتی نژاد، در رابطه با طرح مردمی سازی یارانه‌ ها و تسهیلات دامداران و مرغداران، گفت: از ۲۰ هزار میلیارد تومان(همت) در نظر گرفته شده برای دامداران و مرغداران ۸.۲ هزار میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده و حدود ۸۳ هزار نفر از مرغداران و دامداران تسهیلات گرفتند و حدود ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان (همت) دیگر مانده است که انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ ها باید با کشاورزان که مسئول امنیت غذایی کشور هستند مهربان باشند، عنوان کرد: بانک کشاورزی در ۲۴ ساعت برای مطالبات گندم کشاورزان ۱۵ هزار میلیارد تومان(همت) پرداخت کرده است و ۸ بانک تجاری و بازرگانی کشور که مسئول پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان بودند، پس از دو ماه هنوز مبلغی واریز نکرده اند، با تمهیدات انجام شده میزان خرید تضمینی گندم از چهار و نیم میلیون تن در سال گذشته به حدود ۷ میلیون تن تا کنون رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه گله های مولد ما سرمایه‌ های کشور هستند و نمی گذاریم آسیب ببینند، افزود: از این ماه ۳۰ میلیون تن تخم مرغ نطفه دار را خرید تضمینی می کنیم و گله های مولد و مرغ مادر ما نباید دچار چالش شوند، تولید کننده محصولات کشاورزی بنگاه خیریه نیست و باید اقتصادی و تجاری شود و ما در سال آینده در تولید گندم به مرز خودکفایی خواهیم رسید.

ساداتی نژاد، ابراز داشت: ما امسال برای تولید سویا ۶ میلیون تومان یارانه کشت در نظر گرفتیم و در حال حاضر زمین های کمی در شمال کشور وجود دارند که به زیر کشت نرفتند.

وی اظهار داشت: صادرات مرغ در انواع سویه‌ ها آزاد است، تا با صادرات به تولید کننده کمک شود و این حمایت ها مستمر خواهد بود.

مقام عالی وزارت در رابطه با خسارت سیل و سرمازدگی عنوان کرد: خسارت سیل و سرمازدگی از دغدغه های ما است و نامه نگاری های آن انجام شده و اقدامات لازم در دستور کار قرار دارد.

ساداتی نژاد با اشاره به مصوبه اعتبارات پیشنهادی برای سفر به استان کرمان گفت: در این سفر ۳۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد مصوبه برای سیستم های آبیاری، مرمت قنوات، آبخیزداری، احیا و نوسازی باغات، ایجاد باغ مادری در کرمان، رفع تداخلات و سایر بخش های کشاورزی لحاظ شده است و تلاش می کنیم از این اعتبار برای توسعه کشاورزی در ایران استفاده کنیم.

وی افزود: ۲ هزار میلیارد تومان برای ایجاد صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی در استان دیده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کشاورزی قراردادی، بیان کرد: ۴۰ درصد تولید جهان و ۹۰ درصد از تولید برخی از کشورها مانند بنگلادش توسط کشاورزی قراردادی انجام می‌شود، اما در ایران تنها یک درصد به کشاورزی قراردادی اختصاص داده شده است.

ساداتی نژاد، از اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی درخواست کرد: به حوزه کشاورزی توجه بیشتری داشته باشید و در تامین سرمایه برای بخش کشاورزی اقدام کنید، اتاق بازرگانی می تواند سرمایه گذاران بخش های دیگر را به سمت کشاورزی تشویق کند و برای بخش کشاورزی سرمایه گذار جذب کند.

وی ابراز امیدواری کرد: به زودی به شرایط پایدار در کشاورزی برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی، تاکید کرد: از ۷ اسفند دنیا با التهاب و نوسان قیمت مواجه شده و تورم بالای در دنیا حاکم است و ما هم یک طرح بزرگ اقتصادی را همزمان با این بحران اجرا کردیم، پس طبیعتا نوسانات قیمت ایجاد می‌شود. همکاران ما شبانه روز در تلاش بوده و هستند تا کشور به شرایط پایدار برسد.

ساداتی نژاد، خاطر نشان کرد: در ایران فراوانی و تامین غذا را داشتیم که نتیجه تلاش و غیرت صنعت دام و طیور و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha