پایگاه‌های میراث‌فرهنگی خط مقدم مأموریت وزارتخانه در تعامل با مردم هستند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اهمیت آمادگی مدیران برای توضیح صحیح به مردم، گفت: «پیام‌ها باید به درستی از طریق مدیران پایگاه‌ها به مردم منتقل شود.»

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پنجمین نشست سراسری افق تحول مدیران پایگاه‌های میراث‌ ملی و جهانی کشور که در سالن آمفی‌تئاتر وزارتخانه برگزار شد، گفت: «مدیران پایگاه‌های میراث‌فرهنگی به ارتقای سطح علمی وزارتخانه کمک می‌کنند و دارای جایگاه ویژه و خط مقدم ماموریت‌های وزارتخانه در تعامل با مردم هستند.»

او وظیفه اصلی مدیران پایگاه‌ها را حفاظت از میراث‌فرهنگی، معرفی و انتقال درست پیام و همچنین استفاده از ضریب نفوذ بالای پایگاه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: «حفاظت فیزیکی بر اساس موقعیت جغرافیایی پایگاه‌ها متفاوت است که مدیران باید ارزیابی مستمر از وضعیت آثار داشته باشند و بر اساس پارامترها برنامه ویژه ارائه دهند.»

او در تشریح معرفی، تفصیل و انتقال پیام بیان کرد: «باید در راستای معرفی ایران برنامه داشته باشیم. در کنار آثاری که در معرض دید مردم قرار داده می‌شود باید ارزش‌های فرهنگی ترویج داده شود.»

مهندس ضرغامی این ‌موضوع را یکی از محورهای اصلی تعالیم دینی دانست و گفت: «معرفی آثار تاریخی تقویت‌کننده وجوهی چون عبرت‌آموزی، دانش، هنر و معماری است که تجمیع آن‌ها ریشه‌های انسانی را تشکیل می‌دهد. زمانی که می‌گوییم میراث‌فرهنگی ریشه دارد، این ریشه دارای مفهوم است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر تعامل بین بخشی در تعریف منطقی حرائم تاکید کرد و گفت: «برخی بر این گمان هستند که بافت تاریخی همان بافت فرسوده است و می‌توان با بولدوز آن را صاف کرد.»

او با اشاره به سفر اخیرش به قزوین، باغستان را یک موهبت الهی برای مردم از دو هزار قبل دانست که موجب جلوگیری از آسیب ناشی از سیل می‌شود.

مهندس ضرغامی با تاکید بر اهمیت آمادگی مدیران برای شرح صحیح مواریث فرهنگی به مردم، ادامه داد: «پاسخ به سوالات مردم باید اقناع‌کننده، بسته‌بندی شده، پرنفوذ و مستند باشد.»

بدون شادی نمی‌توان جامعه را اداره کرد

در ادامه مهندس ضرغامی افزود: «شادی مقوله مهمی است و از هزاران سال قبل بر آن تاکید شده است. باید رابطه‌مان را با شادی تعریف کنیم و در کنار اقدامات مهمی چون ثبت جهانی تعزیه، باید شادی را به جامعه تزریق کنیم. بدون شادی نمی‌توان جامعه را اداره کرد.»

ایرانی‌ها بالاترین خدمات را به اسلام ارائه داده‌اند

مهندس ضرغامی به نشانه‌های بسیار یکتاپرستی، وحدت و یگانگی قبل از اسلام اشاره کرد و افزود: «ایرانی‌ها بالاترین خدمت را به اسلام کرده‌اند. این موضوع به دلیل پیشینه فرهنگی و تمدن ما است.»

او با بیان اینکه مدیران پایگاه‌ها باید مجتهد درجه یک میراث‌فرهنگی باشند، ادامه داد: «باید از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان استفاده کرد و هر پایگاه محلی برای تولید محتوای ارزشمند فرهنگ ایرانی برای کل دنیا باشد.»

او درباره نقش راهنمایان گردشگری نیز گفت: «باید هماهنگی بیشتری بین راهنمایان برقرار شود. ضمن این که می‌توانیم در دو سطح راهنما تربیت کنیم. به‌عنوان مثال گروهی به عنوان راهنمایان مقدماتی، پاسخ سوالات اولیه را بدهند و گروهی دیگر به عنوان راهنمایان تخصصی، به سوالات اساسی و مهم گردشگران پاسخ دهند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: «در برخی از کشورهای مختلف دیده‌ام که از افراد به صورت داوطلب و افتخاری با فرم بسیار خوب با روی خوش به راهنمایی مردم می‌پردازند. راهنماهایی که از طرف دانشگاه‌ها، مدارس و تشکل‌های مردم‌نهاد انتخاب شده‌اند و آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

مهندس ضرغامی ادامه داد: «این کار باعث می‌شود تا آن‌ نوجوان و جوان یک منزلت اجتماعی پیدا کند. به نظر من باید با آموزش و پرورش در این باره صحبت کنیم و نیروهای افتخاری در این‌باره تربیت کنیم.»

او همچنین به حقوق و دستمزد کارکنان و مدیران پایگاه‌ها اشاره کرد و افزود: «در بازدید آیت‌الله دکتر رئیسی از تخت جمشید تعدادی از همکاران از تعویق چندماهه حقوق خود گلایه کردند که رئیس‌جمهوری دستورات لازم را دادند. پیگیری‌های زیادی کردیم و خوشبختانه با همکاری سازمان اداری و استخدامی این مشکل برطرف شد و اکنون حقوق و دستمزد مدیران و کارکنان پایگاه‌ها سر وقت پرداخت می‌شود.»

مرمت مسجد امام اصفهان باید تجربه شود تا این اتفاقات دوباره تکرار نشود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خطاب به مدیران پایگاه‌ها افزود: «از تجربه مرمت مسجد امام باید استفاده کنید. البته این مرمت یک پروژه ۱۲ ساله است و این تجربه به ما می‌گوید باید نظارت‌مان را در مرمت مستمر کنیم. البته خوشبختانه با حکم آقای دارابی شوراهای خوبی برای این مسائل تعیین شده است.»

او در ادامه گفت: «خدمات ما به مردم باید خدمات شایسته نظام جمهوری اسلامی باشد. ما مشکلات زیادی در اماکن تاریخی داریم. از پارکینگ گرفته تا راه دسترسی و سرویس‌های بهداشتی و فضاهای مناسب استراحت خانواده‌ها. مدیران پایگاه‌ها این مسائل را با همکاری و تفاهم با شهرداری‌ها برطرف کنند. ضمن این که با اوقاف نیز تفاهم‌های خوبی داریم و در برخی از بازدیدها با آقای خاموشی رئیس سازمان اوقاف تماس می‌گیرم و ایشان با بزرگواری به مدیران اوقاف منطقه دستور می‌دهد که مشکلات برطرف شود.»

این مقام مسئول افزود: «از فناوری‌های نوین برای معرفی ظرفیت‌های پایگاه‌های ملی و جهانی استفاده کنید. اکثر پایگاه‌های ما فضای خوبی در اختیار دارند و باید از این فضاها ضمن رعایت اصول میراث‌فرهنگی، با اجرای برنامه‌های هنری، برنامه‌های نمایشی و اجرای کنسرت‌ها استفاده کرد. به‌عنوان مثال همین کنسرت نمایش سیصد که در یکی از اماکن تاریخی ما اجرا شد بازتاب‌های خوبی را به دنبال داشت.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «تمام پایگاه‌های ما باید مروج صنایع‌دستی باشند و از ظرفیت تولید و فروش صنایع‌دستی استفاده شود. یکی از موضوعات مهم در حوزه صنایع‌دستی رونق تولید است، می‌توان با استفاده از ظرفیت فضای پایگاه‌ها برای تحقق رونق تولید صنایع‌دستی استفاده کرد.»

موزه باید دینامیک و پویا باشد

او در پایان خاطرنشان کرد: «درباره موزه‌ها اعتقاد من بر این است که ما موزه ایستا نمی‌خواهیم. تمام موزه‌های ما آثار برجسته را که در مخزن نگهداری می‌شود، باید به صورت دوره‌ای در موزه‌های مختلف کشور نمایش دهند تا یک موزه حیات و پویایی داشته باشد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha