اجرای طرح مکمل یاری مگادوز ویتامین A در استان کرمان

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: مرحله دوم طرح مکمل یاری ویتامین A کودکان ۲ تا ۵ سال در سطح دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در حال انجام است، و والدین این کودکان می توانند برای دریافت مکمل به مراکز، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ تهمینه شمس الدینی، گفت: خانوار های دارای کودک ۲ تا ۵ ساله ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی مانند زدن ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و دریافت نوبت تلفنی می توانند به مراکز، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت محل سکونت خود مراجعه نموده و نسبت به دریافت مکمل ویتامین A و سایر مراقبت های بهداشتی اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه مرحله دوم این طرح از ابتدای خرداد ماه در کرمان آغاز شده است، افزود: با توجه به شیوع کرونا، این برنامه به مدت ۳ ماه در استان، ادامه دارد.

به گفته کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۶۹ هزار و ۸۸۷ کودک ۲ تا ۵ ساله در حوزه شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان باید مکمل ویتامین A را دریافت کنند.

شمس الدینی ابراز کرد: بحران ناشی از بیماری کووید ۱۹ باعث پیامدهای نامطلوبی مانند کاهش درآمد خانوار ها، کم شدن توانایی خرید مواد غذایی خانوار، افزایش نا امنی غذایی، عدم دریافت ریزمغذی ها و ویتامین ها شده است.

وی عنوان کرد: در همین خصوص سازمان جهانی بهداشت با توجه به نقش ویتامین A در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از ابتلا به بیماری تنفسی و کاهش مرگ و میر ناشی از آن در کودکان زیر ۵ سال، برنامه مکمل یاری ویتامین A به ویژه در مناطقی که کمبود این ویتامین یکی از مشکلات تغذیه ای به شمار می رود را توصیه می کند.

شایان ذکر است‌؛ در مرحله اول این طرح در سال گذشته، ۴۶ هزار و ۴۲۵ کودک، کپسول ویتامین A را دریافت کرده اند.

تاثیرات مطلوبی که طرح مگادوز ویتامین A در تقویت و تنظیم سیستم ایمنی کودکان دارد

رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت: با توجه به بحران ناشی از بیماری کووید ۱۹ که می‌ تواند پیامدهای نامطلوبی داشته باشد، مگادوز ویتامین A برای کودکان زیر ۵ انجام می‌شود.

فرزانه برخوردی، افزود: از جمله مشکلاتی که بیماری کرونا بر جامعه دارد را می‌توان به افزایش بیکاری، کاهش درآمد و توانایی خرید مواد غذایی خانوار و در نهایت ناامنی غذایی در جامعه را به همراه داشته باشد که می‌ بایست چاره‌ ای اندیشیده می‌ شد.

وی بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یونیسف با توجه به نقش ویتامین A در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن دریافت این ویتامین برای کودکان ضروری است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت، تصریح کرد: از مزایای مگادوز ویتامین A رشد کودکان، افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن در مقابل ابتلا به کووید ۱۹ و عفونت‌ های شایع دوران کودکی مانند اسهال، عفونت‌ های دستگاه تنفس، خون‌ سازی و کاهش مرگ و میر ناشی از آن در کودکان زیر ۵ سال مفید است.

برخوردی، اظهار کرد: دریافت مگادوز ویتامین A برای کودکان زیر ۵ سال به ویژه در مناطقی که کمبود این ویتامین یکی از مشکلات تغذیه‌ ای است، توصیه می‌ شود.

وی ابراز کرد: کپسول سافت ژل مگادوز ۲۰۰ هزار واحدی ویتامین A جهت توزیع بین گروه هدف کودکان تأمین شده است.

رئیس مرکز بهداشت جیرفت، در پایان خاطر نشان کرد: در این برنامه مکمل ویتامین A توسط مراقب سلامت و بهورز به کودکان ۲۴ تا ۵۹ ماهه که بر اساس برنامه ادغام یافته مراقبت‌ های کودک سالم جهت انجام مراقبت به خانه بهداشت یا پایگاه سلامت مراجعه می‌ کنند با رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل اجرایی برنامه داده می‌ شود.

طرح مگادوز ویتامین A، احتمال بروز بیماری‌ های عفونی و ویروسی را کاهش می دهد

معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی شهرستان سیرجان از آغاز رسمی این طرح در شهرستان خبر داد.

دکتر محمد موقری پور گفت: مکمل مگادوز ویتامین A, موجب افزایش سطح ایمنی بدن کودکان می شود و احتمال بروز بیماری‌ های عفونی و ویروسی را کاهش می دهد.

وی افروز: در شرایط همه گیری کرونا، با توجه به عدم واکسیناسیون کودکان علیه این بیماری، اجرای این طرح و استفاده از این مکمل ضروری است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان، خاطر نشان کرد: خانواده هایی که کودک ۲ الی ۵ سال دارند، با مراجعه به مراکز جامع سلامت، پایگاه ها خانه های بهداشت؛ هر شش ماه یکبار این مکمل را به صورت رایگان برای کودک خود دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha