گلایه یک پزشک داروساز از سوپرمارکتی شدن برخی داروخانه‌ها

یک پزشک داروساز به مناسبت روز داروسازی، از سوپرمارکتی شدن برخی از داروخانه‌ها گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، پنجم شهریور به مناسبت بزرگداشت محمدبن زکریای رازی، دانشمند بزرگ ایرانی، روز داروسازی نامیده شده است.

بدین مناسبت، امروز پیامک‌های بسیاری جهت تبریک، میان داروسازان رد و بدل شده و شاهد این تبریکات در فضای مجازی نیز بودیم.

یکی از این پیام‌ها که نشان از احوالات این روزهای داروسازان را دارد، سبب شد تا با یکی از پزشکان داروساز مصاحبه‌ای انجام دهیم.

در این روزگار نساز/ در این حکیم‌نمایان بی‌جواز در این زمانه بی‌ارزشی امتیاز/ در این کشمکش داروهای غیرمجاز

در این زادروز رازی پاکباز/ مبارک باد 5 شهریور روز داروساز

پزشکان داروساز هم‌پای سایر جامعه پزشکی در هر شرایطی از کشور، نیت خیرخواهانه خود را در نجات جان انسان‌ها به ثبت رسانده‌اند.

همه‌گیری ویروس کرونا یکی از بحران‌های سختی بود که اخیرا جامعه پزشکی دنیا و البته کشور عزیزمان ایران، را درگیر خود کرد و در این اوضاع، شرایط کاری برای پزشکان داروساز نیز مضاعف شد.

پزشکان داروسازی که خدمت خالصانه دارند و امروز پنجم شهریورماه به پاس همین خلوص نیت، مقام‌شان قدر داشته می‌شود و نقش تعیین کننده آنها در نظام سلامت کشور یادآور می‌شود.

سارا نیکوئیان پزشک داروساز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا) خراسان جنوبی، گفت: داروسازان عده‌ای از جامعه پزشکی را شامل می‌شوند که البته متاسفانه مرتبه پزشکی برای این قشر زیر سوال رفته است.

وی افزود: داروسازان با اطلاعات پزشکی که دارند به یاری هر بیماری که دست نیاز به سمت آنها داشته باشد، بدون هیچ چشم‌داشتی می‌شتابند و نیازهای دارویی بیماران را برطرف می‌کنند.

این پزشک داروساز بیان کرد: بسیاری از مردم در شرایط فعلی کشور، داروسازها را مقصر اصلی گران شدن دارو می‌دانند در حالی‌که این مهم، در حیطه سیاست‌های کلان وزارت‌ بهداشت و کشور است.

نیکوئیان ادامه داد: همچنین برخی مواقع برخی اقلام دارویی در کشور با کمبود مواجه می‌شود و داروخانه‌ها آن دارو را نمی‌توانند مطابق تقاضای بیماران عرضه کنند که در این مواقع بازهم داروسازها متهم به نگهداری و احتکار دارو می‌شوند.

وی با انتقاد از برخی از داروخانه‌ها، تصریح کرد: برخی از داروخانه‌ها متاسفانه تبدیل به سوپرمارکت شده‌اند و هر دارو یا محصولی را با درخواست مردم و البته بدون آگاهی آنها، عرضه می‌کنند.

پزشک داروساز گفت: این در اختیار گذاشتن‌های ساده اقلام دارویی، سبب شده تا این تصور برای مردم ایجاد شود که روال کار داروخانه باید همین باشد و هر موقع هر محصولی تقاضا شود، از سوی داروخانه بدون محدودیت باید عرضه شود و هیچ‌کس حق مخالفت ندارد.

نیکوئیان با اشاره به مشکلات داروسازها، تصریح کرد: بسیاری از مردم به داروسازها به چشم افراد مادی‌گرا به آنها نگاه می‌کنند اما بسیاری از همکاران داروساز هستند که سلامت مردم در اولویت آنها است و با مادیات قابل مقایسه نیست.

وی تأکید کرد: مردم باید آگاهی داشته باشند و وقتی وارد داروخانه می‌شوند سوال پزشکی خود را از اولین فردی که در آن محیط می‌بینند، نپرسند چراکه در هر داروخانه فقط یک نفر پزشک داروساز حضور دارد.

این پزشک داروساز بیان کرد: مردم می‌توانند سوال پزشکی و دارویی خود را از پزشک داروساز بپرسند و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

نیکوئیان گفت: در مصوبات اخیر معاونت بهداشت، داروخانه‌های جدیدالتاسیس ملزم شده‌اند که اتاق داروساز را در محیط داروخانه در نظر بگیرند تا مراجعه‌کنندگان برای یافتن جواب سوالات خود دچار سردرگمی نشوند.

وی ادامه داد: مراجعه‌کنندگان به داروخانه می‌توانند پرسش خود را با پزشک داروساز درمیان بگذارند و اطلاعات رایگان را از داروساز بگیرند.

این پزشک داروساز خاطرنشان کرد: پزشک داروساز بر اساس نیاز مراجعه‌کننده می‌تواند بهترین راهنمایی را در خصوص دریافت داروی مناسب ارائه دهد و یا در صورت لزوم به پزشک متخصص ارجاع داده ‌شوند.

نیکوئیان گفت: مردم باید در داروخانه‌ها، به حقوق خود کاملا آگاه باشند و باید هرگونه سوال دارویی را از پزشک داروساز بگیرند.

گزارش از محبوبه قاسم‌زاده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha