کد خبر: 187226
۲۳ شهریور ۱۴۰۱، ۲۳:۴۹
زخم دیابتی و پیاده‌روی اربعین

پزشک داوطلب هلال‌احمر درخصوص زخم افراد مبتلا به دیابت ویژه زائرین اربعین حسینی را یادآوری کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا)، لذتی که در خدمت به زائران اربعین در موکب‌‎هاست نه در هتل‌ها، این جمله‌ای است که دکتر فاطمه رضوان مدنی در درمانگاه عمود ۱۰۹۲ مسیر انتهایی پیاده‌روی نجف به کربلا بیان می‌کند.

پزشک درمانگاه ۱۰۹۲ هلال‌احمر ایران توضیح می‌دهد که در سرزمین عشق زائران مختلفی با سنین مختلف، توان‌ جسمی و اقتصادی متفاوت، زبان‌ها و گویش‌های گوناگون خسته و بیمار مراجعه می‌کنند و چه لذتبخش است که بخشی از درد و آلام کسانی را که در راه اهل‌بیت قدم گذاشتند توسط نیروی درمان برطرف شود و همین عشق است که کار درمان را در اینجا به جلو می‎‌برد.

دکتر رضوان مدنی با توجه به اینکه پیش از این تجارب خوبی در کلینیک تخصصی بیماران دیابتی داشته است درباره نکاتی که افراد مبتلا به بیماری دیابت در پیاده‌روی اربعین باید رعایت کنند، توضیح می‌دهد که بیماران دیابتی در مسیر پیاده‌روی در معرض ابتلا به زخم‌ پای دیابتی هستند که توصیه می‌شود اگر آرزوی هم‌قدم شدن با سایر زائران را دارند به جز چند عمود کوتاه بیشتر پیاده نرود زیرا در صورتی که دیابت کنترل نشده داشته باشند و از طرفی موارد مربوطه را رعایت نکنند روزهای بسیار سختی در انتظارشان است.

او البته توصیه‌هایی برای عمومی زائران دارد و این که افراد برای حفظ سلامتی پاها در پیاده‌روی اربعین از کفش مناسب که به پا فشار نمی‎اورد و الزاما هم پرهزینه هم نیست استفاده کنند؛ بهتر است هر دو سه ساعت پیاده‌روی در موکب‌ها استراحت کنند و فشار در نقاطی را که احساس فشار می‌کنند بردارند. بهتر است که برای کم کردن فشار، از چسب و پنبه استفاده کنند. پاها را شستشو دهند و در معرض هوای آزاد قرار دهند. در صورت بروز تاول اقدامات درمانی بهتر است که در درمانگاه‌های بین راهی در مسیر انجام شود.

خبرنگار: ملیحه زنگانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha