تاثیر مثبت استفاده از سقز در کاهش عوارض گوارشی دیابت

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تببین گاستروپارزی دیابتی(عوارض گوارشی دیابت) از دیدگاه طب ایرانی پرداختند و در این میان مشخص شدکه سقز تاثیر مثبتی بر کاهش عوارض گوارشی دیابت دارد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر فاطمه محجوب، دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه گاستروپارزی اختلال تأخیر تخلیه معده در غیاب انسداد مکانیکال می‌باشد و با علائمی چون تهوع، استفراغ، سیری زودرس، نفخ و درد فوقانی شکم مشخص می‌شود، اظهار کرد: با توجه به شیوع بالای دیابت در جامعه و ابتلای 30 تا50 درصد بیماران مبتلا به گاستروپارزی و تأثیرات منفی آن بر کیفیت زندگی، ارزیابی بالینی و مراقبت ازاین اختلال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: هدف از این مطالعه، تبیین گاستروپارزی دیابتی(عوارض گوارشی دیابت) بر اساس منابع طب ایرانی و طراحی کارآزمایی بالینی جهت بررسی اثر سقز بر علائم بالینی این بیماران بود.

دکتر محجوب با اشاره به اینکه در بخش مطالعه کیفی، مطالب مرتبط با گاستروپارزی دیابتی از متون طب ایرانی و طب نوین استخراج شد و مورد تطبیق و تناظریابی قرار گرفت، تصریح کرد: در بخش کارآزمایی بالینی سه سویه کور، 54 بیمار مبتلا به گاستروپارزی دیابتی به صورت تصادفی به دوگروه تقسیم شدند. به هر دو گروه توصیه ها و پرهیزات غذایی متناسب با گاستروپارزی دیابتی داده شد.

وی ادامه داد: به یک گروه سقز و به گروه دیگر دارونما به مدت یک ماه تجویز شد. شدت علائم ‏بیماران با پرسشنامه استاندارد گاستروپارزی ‏‎ Gastroparesis cardinal symptom index (GCSI)‎ارزیابی شد، علاوه براین آزمایشات هماتولوژی و بیوشیمی شامل ‏هماتوکریت، پروفایل قند و چربی خون، آنزیم های کبدی، کراتینین، نیتروژن اوره خون بررسی شد.

دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی با بیان اینکه از منظر طب ایرانی، سوء مزاج بلغم معده یکی از علل اصلی بروز امراض معده نظیر ضعف هضم، سوء هاضمه، سستی معده است که می‌توان آن را با گاستروپارزی مرتبط دانست، ابراز کرد: یافته های مطالعه حاضر بیانگر بهبود همه علائم گاستروپارزی اعم از تهوع و استفراغ، احساس پری بعد از غذا / سیری زودرس، نفخ در طول مطالعه در هر دو گروه بود؛ این بهبودی را می‌توان به اثر رعایت توصیه ها و پرهیزات غذایی در هر 2 گروه منتسب نمود.

وی با بیان اینکه در گروه سقز در مقایسه با گروه دارونما، کاهش معنادار علائم گوارشی پری بعد از غذا / سیری زودرس مشاهده شد، گفت: در گروه سقز در مقایسه با ابتدای مطالعه ، فشارخون سیستولیک، شاخص توده بدنی کاهش معناداری داشت.

دکتر محجوب تاکید کرد: علائم گاستروپارزی دیابتی با برخی از بیماری های معده با ویژگی مشترک سوء مزاج بلغم قابل تناظر است؛ یافته های این پژوهش نشان داد مصرف سقز به همراه رژیم غذایی مناسب اثرات خوبی در بهبود علائم گوارشی و کنترل قند و چربی در بیماران دیابتی دارد و می‌تواند برای درمان گاستروپارزی دیابتی در نظر گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha