صادرات ۹۱۳ میلیون دلاری پسته از ایران

دبیر علمی همایش سلامت پسته گفت: سال گذشته نزدیک به ۱۳۵ هزار تن پسته به ارزش ۹۱۳ میلیون دلار از ایران صادر شده است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،«محمد کاظم رمضانی» در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد افزود: سالانه ۲۰ هزار تن پسته از ایران به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه صادرات پسته در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با کاهش رو به رو شد، اظهارداشت: بخشی از این کاهش مربوط به شرایط اقلیمی و بخشی هم مربوط به استانداردهای سختگیرانه در بازارهای بین المللی به خصوص اتحادیه اروپاست.

دبیر علمی همایش سلامت پسته گفت: میزان فروش پسته ایران در سنوات گذشته بالای یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال بوده که باید تلاش کرد دوباره به این جایگاه رسید.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۱۵۲ هزار خانوارو نزدیک به یک میلیون نفر در کشور بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت اشتغال دارند.

رمضانی از برگزاری همایش سلامت پسته در کشور خبرداد و اظهارداشت: این همایش با همکاری اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با مشارکت تشکل های بخش خصوصی اعم از تولید کنندگان و صادر کنندگان همینطور محققان و پژوهشگران برگزارشد.

وی اضافه کرد: در این همایش چالش‌ها و مشکلات مربوط به تولید، سلامت و صادرات پسته توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان، پژوهشگران، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، نمایندگان سازمان‌های غذا و دارو، گمرک و حفظ نباتات کشور، معاونت باغبانی وزارتخانه و سایر دست‌اندرکاران این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دبیر علمی همایش سلامت پسته با بیان اینکه هیئت بازرسی اتحادیه اروپا هر ۱۰ سال یکبار از باغات، آزمایشگاه‌ها، گمرک و ترمینال‌های کشورهای صادر کننده پسته به اروپا مانند ایران بازدید می‌کند، افزود: با برگزاری این همایش فرصتی ایجاد می‌شود تا پیش از ورود هیئت بازرسی اتحادیه اروپا به ایران مسائل مربوط به سلامت پسته و مدیریت آفلاتوکسین‌ها و باقیمانده آفتکش‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی یادآورشد: مقررات سختگیرانه‌ای برای واردات پسته سالم به اتحادیه اروپا حاکم است و همایش ملی سلامت پسته می‌تواند به توسعه صادرات این محصول به کشورهایی مانند استرالیا، ژاپن و همینطور تمامی کشورهای اتحادیه اروپا و ممالک حوزه اوراسیا نیز کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha