ضرورت توسعه صنعت پتروشیمی در مکران

یک فعال در حوزه صنعت پتروشیمی بر ضرورت توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه مکران تاکید کرد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،«سید جواد طباطبایی زاده» در برنامه گنج پنهان رادیو اقتصاد افزود: از مهمترین ویژگی های صنعت پتروشیمی امکان تبدیل فرآورده های پالایشگاهی به محصولات میانی و نهایی است که از این طریق می توان ارزش افزوده محصولات را بسیار ارتقا داد و در عین حال موجب افزایش اشتغال زایی، کسب درآمدهای ارزی بیشتر و قطع وابستگی به خام فروشی شد.

وی همچنین اظهارداشت: این موضوع به یقین در توسعه سرمایه گذاری و اشتغال پایدار در سواحل مکران سهم مهمی خواهد داشت.

این فعال در حوزه صنعت پتروشیمی گفت: با توجه به شرایط منحصر بفرد سواحل مکران از نظر منطقه ای و بین المللی و همینطور زیرساخت های ایجاد شده برای تامین خوراک، وجود معافیت های مالیاتی، تسهیلات گمرکی، صادرات کالا، موضوع تخفیف خوراک و دسترسی آسان به بازارهای صاراتی از طریق تنها بندر کشور که در حوزه تحریم ها نیست از جمله دلائلی که علاوه بر بحث تکمیل زنجیره ارزش محصولات می توانند توسعه سرمایه گذاری و لزوم ایجاد اشتغال پایدار در سواحل مکران را تامین کنند.

وی در ادامه افزود: بهترین فرصت سرمایه گذاری برای واحدهای تولیدکننده محصولات میانی و نهایی و پائین دستی صنعت پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار فراهم شده به دلیل اینکه غیر از دسترسی مستقیم به خوراک مورد نیاز با قیمت مناسب به سبب نداشتن هزینه حمل و نقل و ترانزیت پالایشگاهی از نعمت در دست بودن نیروی بومی منطقه با دستمزد مناسب نیز بهره می برند.

طباطبایی زاده اظهارداشت: ایجاد ارزش افزوده بالا در مقیاسه با محصولات خام تولیدی باتوجه به تکمیل زنجیره ارزش در این منطقه اتفاق می افتدکه موجب مزیت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران به دلیل ایجاد ارزش افزوده بالا خواهد بود.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: کمک به افزایش ضریب امنیت ملی به دلیل ایجاد اشتغال پایدار به خصوص در مناطق مرزی موضوع مهم دیگردر این ارتباط است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha