فضای کسب و کار استان کرمان در جایگاه مطلوبی نیست

استاندار کرمان؛ گفت: فضای کسب و کار استان کرمان در رتبه ۲۹ کشور قرار گرفته است که وضعیت خوبی نیست.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد مهدی فداکار؛ در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان هر گونه سنگ اندازی جاهلانه یا عامدانه سد راه جذب سرمایه گذار را موجب عقب ماندگی توسعه خواند و گفت: تاکید ما بر کمک مدیران به تسهیل سرمایه گذاری است و دستگاه‌ های اجرایی با همکاری اتاق بازرگانی استان نسبت به شناسایی و رفع موانع بهبود فضای کسب و کار استان اقدام کنند.

وی افزود: مسولان مرتبط با فضای کسب و کار با پرهیز از بخشی نگری باید دلسوزانه دغدغه رفع چالش‌ های سرمایه گذاری را داشته باشند و کمک کنند که روند سرمایه گذاری در استان تسهیل شود.


استاندار کرمان؛ با بیان اینکه راه حل مشکل اشتغال در استان جذب سرمایه گذار و فعال شدن واحدهای تولیدی غیر فعال است، خاطر نشان کرد: در کنار تلاش مسولان برای جذب سرمایه گذاری در استان باید موضوعات فرهنگی این حوزه نیز بوسیله متولیان فرهنگی و با مشارکت مردم در دستور کار باشد.

فداکار تصریح کرد: برخی مسئولان و کارشناسان در سازمان‌ ها به صورت ذاتی با سرمایه‌ گذاران مخالفند.

رتبه ۲۹ استان کرمان در فضای کسب و کار

وی به رتبه ۲۹ این استان در فضای کسب و کار کشور اشاره و بیان کرد: این رتبه مطلوبی برای استان کرمان نیست و آمار نشان می‌ دهد بیشترین سهم بروز مشکل در این زمینه با ۵۵ درصد به نحوه اجرای قوانین بر می‌گردد. استان کرمان در برخی شاخص های فضای کسب و کار در سال ۹۸ در رتبه ۱۷ کشور قرار گرفته بود که طی یکسال به جایگاه ۲۹ رسیده که این رتبه یعنی بدترین وضعیت را بین استان ها داریم.

استاندار کرمان؛ با اشاره به اینکه تنها ۳۶ درصد مشکلات به قوانین و مقررات بر می گردد و مابقی نیز علت های دیگر دارد، افزود: خطر بزرگ در فضای کسب و کار استان کرمان این است که دستگاه ها دغدغه این را ندارند که سرمایه گذار بماند و این موضوع بسیار مهم است.

فداکار با تاکید بر اینکه باید بخش اجرا را اصلاح کنیم، اظهار داشت: همه ما از بیکاری گلایه داریم، اما دغدغه رفع آن را نیز نداریم، لذا اگر صنایع بزرگ را کنار بگذاریم چیزی از اقتصاد استان کرمان باقی نمی ماند، به طور مثال شرکتی که هفت سال راکد شده، در تملک بانک قرار گرفته و ده‌ ها میلیارد تومان سرمایه گذاری که نیاز شهر هم هست بر زمین مانده است.

وی تصریح کرد: بخشی از کاری که پیش نمی رود به بخشی‌ نگری‌ ها مرتبط است؛ ما می خواهیم اتفاقی در استان کرمان بیفتد و شرکتی راه بیف و این، چند هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می خواهد که برای استان کرمان اتفاق بیفتد، اما همکاران در دستگاه ها با مانع تراشی مانع اجرای آن می شوند و حتی بعضا تلاش می کنند جلو آن را بگیرند؛ ان‌شاء الله که این کارها عمدی نباشد اما مسئولان چه بدانند چه ندانند خیانت می کنند زیرا نتیجه این گونه فعالیت ها به توسعه استان ضربه می زند.

مدیری که نمی تواند کار کند، مسئولیت را رها کند

استاندار کرمان گفت: یک مدیر و کارشناس ما همه تلاش خود را کرده که یک سرمایه گذار موفق نشود؛ مدیری که نمی تواند، مسئولیت را رها کند. مدیری که نمی تواند و جرات ندارد کاری را انجام دهد، کنار برود؛ ما بایستی طرح های متناسب با ظرفیت استان کرمان را اجرا کنیم، حتی اگر لازم باشد آن طرح ها را به شورای تامین می آوریم و مجوز می دهیم.

فداکار با اشاره به رفع مشکل یک شرکت برای ترخیص خودرو ابراز داشت: باید نگاهمان را به فرایند توسعه استان کرمان درست کنیم و تمامی مدیران به بهبود جایگاه فضای کسب و کار استان کرمان کمک کنند و دستگاه های نظارتی همیشه نگویند چرا این کار را کردید؟ یکبار هم بگویند چرا اینکار انجام نشده است؟

وی در ادامه همچنین با بیان اینکه نقص آمارها باید اصلاح شود، تصریح کرد: چرا یک دستگاه باید این همه پرونده را معطل کند؟ دوستان تا پایان مهر فرصت دارند که نحوه اجرای کار را(تعیین تکلیف استعلام ها برای سرمایه گذاری) تعیین تکلیف کنند.

۵۵ درصد فضای کسب و کار استان کرمان در نحوه اجرا ایراد دارد

استاندار کرمان؛ با اشاره به اینکه با بانک ها عنادی نداریم افزود: بانک ها پرونده ها را بررسی کنند، باید کار مردم نیز حل شود؛ ۵۵ درصد فضای کسب و کار استان کرمان در نحوه اجرا ایراد دارد و نباید این اتفاق بیفتد.ممکن است بانکی ۵۰۰ مراجعه کننده داشته باشد که کار ۴۹۵ نفر راه افتاده باشد و افراد خوبی ها را نمی گویند و افرادی که کارشان معطل شده، دیده می شوند.

فداکار ادامه داد: اگر بگوییم وضعیت استان مناسب است، عقب می افتیم لذا همیشه باید احساس وظیفه داشته باشیم تا یک گام پیش برویم.

وی با بیان اینکه نمونه گیری باید به گونه ای باشد که با قاعده و از حاشیه به دور باشد گفت: آسیب شناسی برای برخی بخش های فضای کسب و کار مورد نیاز است، لذا اتاق بازرگانی کرمان شاخص ها و نمونه ها را بررسی کند.

استاندار کرمان با بیان اینکه یکسری شاخص ها در فضای کسب و کار استان کرمان با دیگر استان ها متفاوت است گفت: صنایع کوچک در توسعه استان کرمان شاید دیده نشود، لذا در فضای کسب و کار باید شاخص هایی که وزن بیشتری دارند، اصلاح شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha