بیماری قلبی صدر نشین علت مرگ ومیر در ایران و جهان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه ۳۱ درصد از کل مرگ‌های پیش آمده در سطح دنیا به علت بیماریهای قلبی و عروقی است، گفت: در ایران ۴۲ درصد عامل مرگ و میرها ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی است که نسبت به سایر بیماریها در راس قرار دارد .

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان ، دکتر مشهود تقی‌لو، در کنفرانس پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی به مناسبت روز جهانی قلب، گفت: قلب به عنوان پایتخت بدن عضو مهمی برای سلامتی و ادامه حیات است و لذا باید سلامتی این عضو از بدن جدی گرفته شود.

وی پیشگیری از بروز بیماری‌ها را مهم‌تر از درمان برشمرد و تأکید کرد: در معاونت بهداشت معتقد هستیم پیشگیری از بروز بیماری‌ها، بالاخص بیماریهایی پر هزینه و پرتلفات مشابه بیماریهای قلبی و عروقی و بیماری‌هایی که در بردارنده هزینه‌های بالا و اثر بخشی پایین هستند و به سختی مداوا می شوند خیلی مهم و مقدم هستند و شاهد هستیم با وجود هزینه‌ها و تلاش‌هایی که صورت می‌پذیرد، در اغلب موارد افرادی که به چنین بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند، درمان موثر واقع نمی‌شود و افراد در مسیر درمان، جانشان را از دست می‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه در این دو سال اخیر که آمارها نشان از تأثیر بیماری‌های واگیردار مانند بیماری‌های ویروسی تنفسی حاد از جمله کووید، بیماریهای عفونی که باعث افزایش مرگ و میر در انسان‌ها شده است، افزود : این موارد دلیلی شده است ما نگران بیماری‌های واگیردار دیگر مثل حصبه و سل و مالاریا و سایر بیماری‌های ویروسی که قابل کنترل هستند و درمان و مبارزه با آنها در مدت مشخصی راهکار دارند، نیستیم.

دکترتقی‌لو با بیان اینکه دغدغه اصلی مسئولان حوزه سلامت در سطح استان و حتی کشور و جهان، بیماریهای غیر واگیردار مانند بیماری‌های قلبی و عروقی است اظهار کرد: بیماری‌هایی که ما خیلی متوجه حضور آنها نمی‌شویم، بیماری‌های پیش‌رونده که سرو صدا هم ندارند ولی پیشرو هستند به جهت نابودی انسان که با توجه به حیات جسمانی که دارد و ممکن است بعد از مدت‌ها و شاید موقع بروز عوارض به وجود چنین بیماریهایی پی ببریم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، هر سال ۲۳ میلیون نفر به علت بیماری‌های قلبی و عروقی فوت کنند افزود: لذا ما می‌توانیم با اقدامات به موقع در شناسایی عواملی که باعث اختلال در خون رسانی به قلب و سایر قسمتهای بدن می شود، به راحتی می‌توان از بروز این نوع بیماریها پیشگیری کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه ۳۱ درصد از کل مرگ‌های پیش آمده در سطح دنیا به علت بیماریهای قلبی و عروقی است، گفت: در ایران ۴۲ درصد عامل مرگ و میرها ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی است که نسبت به سایر بیماریها در راس قرار دارد و سپس بیماریهای اعصاب و روان، بیماریهای اسکلتی و عضلانی، حوادث ترافیکی و سپس سرطانها از سایر عوامل مرگ و میر در کشور ما هستند.

تقی‌لو تصریح کرد: در حالی که نگرانی و ترس مردم بالاخص جوان ها از بروز بیماری های سرطانی است و به همین خاطر توجه خاصی به بیماریهای قلبی و عروقی نمی شود.

وی در ادامه به تلاش های صورت گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در حوزه پیشگیری از بروز بیماریها، نیازمند تلاشهای بیشتری در این خصوص هستیم که لازم است در این خصوص اهتمام ویژه ای صورت گیرد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha