آمار خودکشی در استان کرمان نسبت به قبل رشد داشته است، اما بحرانی نیست

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمان گفت: وضعیت خودکشی در کرمان نسبت به سال‌ های قبل رشد داشته و این نگران‌ کننده است، اما در شاریط بحرانی نیست.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ خسرو ملک شاهی، گفت: معاونت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در راستای وظایف خود از سال ۹۷، برنامه مداخله هدفمند در محلات و اجرای برنامه پیشگیری اجتماع محور از خودکشی را در چند استان منتخب اجرا کرده و با توجه به افزایش اقدام به خودکشی و تاثیرات روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی خودکشی بر خانواده و جامعه، از سال ۹۹ برنامه جامع پیشگیری از خودکشی در تمامی استان‌ ها اجرا شده است.

وی افزود: رصد مستمر وضعیت خودکشی، کنترل و کاهش خودکشی از طریق بکارگیری رویکردهای نوین پیشگیری با اجرای برنامه‌ های بومی مبتنی بر ظرفیت‌ های محلی، برنامه‌ ریزی اجتماعی، شناسایی افراد پرخطر از طریق غربالگری، برگزاری نشست‌ ها، کارگاه‌ های علمی و تخصصی به منظور حساس‌ سازی جامعه و دستگاه‌ های اجرایی ذیصلاح از جمله اهداف برنامه جامع پیشگیری از خودکشی است.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمان اذعان کرد: این برنامه در دو سطح برگزار می شود؛ که فرآیندهای اجرایی در سطح نخست بر محور آگاهسازی و آموزش عمومی قرار دارد و در این سطح، شیوه های مقابله با خشونت خانگی، تاب آوری اجتماعی، روش های صحیح مواجهه با افراد پرخطر و در معرض خودکشی، مدیریت خشم و ابراز احساسات و ... آموزش داده می‌ شود.

تهیه اطلس خودکشی با هدف شناسایی و تحلیل وضعیت خودکشی

ملک‌ شاهی ادامه داد: در سطح دوم این برنامه نیز اطلس خودکشی با هدف شناسایی و تحلیل وضعیت خودکشی و در صورت وجود اطلاعات، شناسایی موارد آسیب عامدانه به خود تهیه می شود و نتایج حاصل از آن به عنوان اساس انتخاب محله های دارای ریسک خودکشی استفاده می شود.

وی در ادامه درخصوص برنامه های پیش رو تصریح کرد: در سطح استان الگوی آسیب‌ ها از جمله خودکشی را بررسی خواهیم کرد و بر همین اساس برنامه‌ ریزی های تخصصی با هدف تعیین نوع خدمتی که باید در محلات ارائه شود از جمله برنامه های بهزیستی در آینده می باشد.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمان، تصریح کرد: رصد آسیب‌ های اجتماعی و شناخت عوامل سببی آن در کشور، این امکان را به برنامه‌ ریزان اجتماعی می‌ دهد تا با توجه به وضعیت موجود و سیر تغییرات این عوامل، برنامه‌ های اجتماعی موثرتری برای جلوگیری از ظهور و بروز و کنترل و کاهش آسیب‌ های اجتماعی طراحی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha