آمار نگران کننده مبتلایان به آلزایمر در استان کرمان

رئیس مرکز تحقیقات مغز و اعصاب کرمان با اشاره به آمار رو به رشد آلزایمر در این استان، گفت: از هر ۱۰۰۰ کرمانی، ۶ نفر مبتلا به آلزایمر هستند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حسین علی ابراهیمی میمندی با گرامیداشت هفته سلامت و پیشگیری از آلزایمر گفت: زمینه اصلی بیماری آلزایمر کهولت سن است که امری طبیعی بوده و بخشی از زندگی هر شخص محسوب می‌شود.

وی افزود: گاها دیده شده که برخی افراد با وجود سن بالا دچار آلزایمر نشده اند و برخی دیگر درکیر فراموشی، ولی باید مطلع بود که خیلی علتش‌ شناخته شده نیست و شاید مربوط به زمینه ژنتیک، بهداشت غذایی و روانی و همچنین فعالیت‌های ورزش کمک دهنده هستند که افراد دیرتر و یا سبک‌تر دچار آلزایمر شوند.

رئیس مرکز تحقیقات مغز و اعصاب کرمان؛ با اشاره به اینکه مطالعه را در اولویت کارهای روزمره قرار دهید، تصریح کرد: در کنترل و پیشگیری از بیماری آلزایمر مطالعه کردن و کتاب خواندن بسیار نقش مهمی را ایفا می‌کند و باید مدنظر داشت که مطالعه را کمک کمک به سمت، نوشتن و نت برداشتن سوق دهید که در فعال‌ تر ماندن ذهن بهترین شیوه است.

ابراهیمی میمندی؛ ادامه داد: شدت یافتن آلزایمر به یک سری بیماری‌ها زمینه‌ای مثل فشارخون وبیماری قند مربوط می‌شود که این نیز باید کنترل شود.

وی با بیان اینکه استرس‌ها را کمتر کنید تا از کهولت سن وعوارض آن در امان باشید، گفت: توجه به بهداشت روانی وغذایی بهترین مواردی هستند که می‌توانندجنبه پیشگیری داشته باشندو در سن بالا شدت آلزایمر را کنترل کنند.

استاد بیماری‌ های مغزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌ گوید: چاقی یکی از دلایل اصلی این بیماری‌ ها است و بیشترین قاتل انسان‌ ها در دنیا فشار خون محسوب شده است و در کرمان شیوع بیماری قند نسبت به سایر نقاط کشور، بسیار بالا است و باید برای این قضیه راهکار یافت و اقدامات درمانی لازم را فراهم کنیم.

ابراهیمی، تصریح کرد: درمان قاطعی برای آلزایمر وجود ندارد، اما داروهایی موجود است که می‌تواند کمک کند که از سلول‌های مغزی که باقی مانده است، درست استفاده شود وعلائم بیماری را سبک‌تر کند.

وی با اشاره به اینکه، در صورت هر گونه علائمی و قبل از هر اقدامی باید توسط یک متخصص مغز واعصاب معاینه شد، افزود: ۲۰ درصد افرادی که دچار فرسودگی عقل می‌ شوند، آلزایمر نداشتند و به یک بیماری دیگری مبتلا بوده اند، لذا این ۲۰ درصد رقم بالایی است وباید مورد توجه قرار گیرند.

استاد بیماری‌ های مغزی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: کسی که آلزایمر می‌ گیرد یک بار سنگینی را به خانواده وارد می‌ کند و اگر این فرد به تنهایی، بتواند بهداشت را رعایت کند در کنترل بسیاری مسائل تا حدودی کمک دهنده افراد خانواده خواهد بود.

ابراهیمی میمندی، با اشاره به اینکه در استان کرمان از هر ۱۰۰۰نفر، ۶ کرمانی درگیر آلزایمر هستند، گفت: از سن ۶۵ سال به بالا هر ۵ سال عمر بیشتر میزان آلزایمر را دو برابر می‌کند و از آنجایی که تحقیقات نشان داده که خانم‌ ها نسبت به آقایان عمر بیشتری دارند، بنابراین این افزایش دو برابری آلزایمر را در خانم‌ ها بیشتر نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: ۲ سال قبل طی بررسی‌ های انجام شده توسط همکارانم در کرمان، دریافتیم که در خانم‌ ها در هر ۱۰۰۰ نفر، ۸ خانم و در آقایان ۴ نفر دچار آلزایمر هستند و تنها دلیل آن، همین افزایش عمر ۳ تا ۵ سال در بین خانم‌ ها است.

رئیس مرکز تحقیقات مغزو اعصاب کرمان خاطر نشان کرد: در زمینه پیشگیری و کنترل آلزایمر، در کرمان اقدامات خوبی نسبت به سایر مناطق کشور انجام می‌ شود که تاکنون رسانه‌ ای نشده و نیاز است که موسسات فعال برای این امر، دور هم جمع آیند تا ایده‌ های خود را به اشتراک گذاشته و هرچه زودتر اقدامات ارزشمند مدن ظر را به بار بنشانند تا در جهت کمک به بیماران قدمی بلند برداشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha