جشنواره استانی تئاتر خیابانی در جیرفت به کار خود پایان داد/ دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر خیابانی در جنوب کرمان دایر می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان از اختتامیه جشنواره استانی تئاتر خیابانی با موضوع کاهش آسیب های اجتماعی برای اولین بار در شهرستان جیرفت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ بهرام مسلمی مهنی, گفت: جشنواره استانی تئاتر خیابانی برای نخستین مرتبه با موضوع کاهش آسیب‌ های اجتماعی در جیرفت برگزار شد و علاوه بر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، دادگستری و موسسه سفیران جنوب نیز در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند.

وی افزود: ۲۳ گروه به این جشنواره اثر ارائه کرده بودند، که از میان آن‌ ها نمایش‌ های "دست برادری" از کهنوج، "بهارک" از جیرفت، "غفلت" از کرمان، "لالایی" از جیرفت، "ریترن" از کرمان و "جامانده" از کهنوج برای اجرا و رقابت انتخاب شدند. نصرالله قادری، رضا غریب دریایی، و پژمان شاهوردی نیز داوران این جشنواره بودند.

معاون اجتماعی دادگستری استان کرمان نیز در این آیین، گفت: در سال ۱۴۰۰ طرح پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی را با موضوع خشونت های رفتاری و گفتاری در جیرفت اجرا کردیم، که باعث شد تئاتر خیابانی خوش بدرخشد و در سال های آینده به صورت منطقه ای برگزار می شود.

سید مهدی قویدل از راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر خیابانی در جیرفت خبر داد و افزود: در گذشته شاهد افزایش تورم و افزایش آسیب های اجتماعی بودیم و با تغییر شگردها و نوع آسیب ها باید دنبال رویکردها و قوائد جدید باشیم و از ظرفیت های موجود بهره ببریم و استفاده از هنر تاثیرگذاری دارد و باید نگاه های تغییر کنند و با استفاده از ظرفیت های فرهنگی به سمت پیشگیری های ترمیمی گام برداریم.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت مردمی تاکید کرد و افزود: در موضوع پیشگیری از وقوع جرم علاوه بر نهادهای دولتی باید از نهادهای مردمی نیز استفاده کنیم و تاکنون توانستیم طرح کاهش خشونت های رفتاری و گفتاری را در بخش های خشونت علیه زنان و کودکان دنبال کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، از تأثیر گذاری اقدامات پیشگیرانه سخن به میان آورد و تصریح کرد: در ۶ ماهه اول امسال در ضرب و جرح عمدی ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه و سال گذشته کاهش داشته ایم، ضمن آنکه در تیراندازی های غیرمجاز نیز در ۶ ماهه اول امسال ۳۷ کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشتیم، همچنین در خشونت های گفتاری، تهدید و توهین نیز هیچ افزایشی نداشتیم و نتیجه این است که دستگاه های متولی در این راستا با همگرایی موفق عمل کرده اند.

قویدل؛ ترویج فرهنگ صلح و سازش را یادآور شد و اظهار کرد: انتظار ما این است دستگاه های متولی به طرح خشونت های رفتاری و گفتاری ورود کنند و شاهد فرهنگ سازی و ترویج قانون گذشت، صلح، سازش و کنترل خشم باشیم تا اینکه جامعه ای عاری از خشونت باشد و جیرفت در این راستا به عنوان پایلوت در سطح کشور قرار بگیرد.

وی از هنرمندان و مجموعه موسسه فرهنگی سفیران جنوب در برگزاری جشنواره موفقیت آمیز تئاتر خیابانی تقدیر کرد.

شایان ذکر است؛ هیات داوران در بخش کارگردانی رضا درویشی کارگردان نمایش غفلت را شایسته کسب مقام سوم دانست و نسیبه شاهرخی کارگردان نمایش لالایی مقام دوم را توانست کسب کند. سعیده دایی زاده و میلاد مانی زاده کارگردان‌ های نمایش ریترن نیز مقام اول بخش کارگردانی را به خود اختصاص دادند.

در بخش نمایش لالایی به کارگردانی نسیبه شاهرخی مقام سوم را کسب کرد و نمایش‌ های غفلت به کارگردانی رضا درویشی و بهارک به کارگردانی محسن پلاشی به طور مشترک مقام دوم را کسب کردند؛ همچنین عنوان نخست نمایش به ریترن با کارگردانی زوج هنرمند سعیده دایی زاده و میلاد مانی زاده رسید.


در بخش بازیگری زن، بهار عربی بازیگر ۱۱ ساله نمایش بهارک شایسته تقدیر دانسته شد. نفر سوم این بخش به مبینا ارژنگی بازیگر نمایش دست برادری رسید. نسیبه شاهوردی بازیگر نمایش لالایی مقام دوم و سعیده دایی زاده بازیگر نمایش ریترن مقام اول این بخش را به خود اختصاص دادند.


در بخش برترین‌ های بازیگری مرد، مقام سوم به طور مشترک به فرشاد مهدی زاده بازیگر نمایش دست برادری و احسان رضوانی بازیگر نمایش غفلت رسید. مقام دوم هم به صورت مشترک به مرتضی عبدل زاده بازیگر نمایش جامانده و محسن فاریابی بازیگر نمایش لالایی رسید؛ همچنین مقام اول این بخش به میلاد مانی زاده بازیگر نمایش ریترن رسید.

در بخش طرح و ایده نیز مرتضی عبدل زاده نویسنده نمایش دست برادری مقام سوم را از آن خود کرد و احسان رضوانی نویسنده نمایش غفلت مقام دوم و محسن پلاشی مقام اول نویسنده نمایش بهارک را به خود اختصاص داد.

در بخش موسیقی از گروه موسیقی نمایش بهارک تقدیر به عمل آمد و گروه نمایش لالایی به عنوان گروه برتر برگزیده شد. همچنین بهترین طراحی فضا و لباس به نمایش ریترن رسید.

در اختتامیه این جشنواره تفاهم نامه‌ای به منظور اجرای برنامه‌ های فرهنگی و هنری در جنوب کرمان و استفاده از بستر هنر و هنرمندان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان و دادگستری کل استان کرمان امضا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha