آنفلوانزا در زنجان  از کرونا پیشی گرفت/ لزوم استفاده از ماسک در مکان های عمومی

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت : روزانه بیش از ۲۰ نفر بستری در مراکزدرمانی صورت می‌گیرد  که تعداد کمتری از این بستری ها کووید ۱۹ هستند که توصیه می‌شود دستورات بهداشتی جدی گرفته شود .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان، مشهود تقی‌لو در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با موضوع آنفلوانزا با بیان اینکه ویروس آنفلوانزا پیش از این در ماه های انتهایی آبان و آذر به اوج خود می‌رسید اظهار کرد: متأسفانه امسال این ویروس را از مهرماه بخصوص در هفته سوم بیشتر شاهد هستیم .

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوانزا به وسیله سرفه و عطسه در فاصله کنار از یک متر گسترش پیدا می‌کند افزود : این ویروس بیشتر کودکان ،افراد سالخورده، بیماران قلبی و ریوی ،بیماران خاص ، مادران باردار ،بیماران دیابتی و فشار خونی ،بیماران دارای نقص ایمنی و... را که باعث نقص ایمنی می‌شوند را درگیر و مبتلا می‌کند.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به راه های مقابله‌ این بیماری بیان کرد: دو راهکار مهم تزریق واکسن آنفلوآنزا و پیشگیری دستورات بهداشتی است که بهترین و کم هزینه ترین و مؤثر ترین راهکار مقابله با این بیماری رعایت فاصله افراد مبتلا و استفاده از ماسک و...است .

تقی لو با بیان اینکه شستشوی مداوم دست در مقابله با این ویروس بسیار مهم تر است افزود : ویروس آنفلوانزا بیشتر از سطوح نسبت به سایر بیماری‌ها منتشر میشود که شستشوی مرتب دست ها با مایع و آب معمولی بسیار راهکار مناسبی برای مقابله با این ویروس است .

وی با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۲۰ نفر بستری در مراکزدرمانی انجام می‌شود گفت: تعداد کمتری از این بستری ها کووید ۱۹ هستند که از تعدادی از این افراد نمونه های لازم برای تشخیص نوع بیماری گرفته می‌شود تا بتوان راهکار های لازمی را بکار برد .

این مسئول با بیان اینکه تشخیص ما این است که
ویروس آنفلوانزا در حال افزایش است افزود : از هفته سوم مهرماه در کل کشور این افزایش بیماری چشمگیر است که تاکید می‌شود در مکان های عمومی و پر ازدحام رعایت اسفاده از ماسک و شستن مرتب دست ها جدی گرفته شود .

تقیلو خاطرنشان کرد: فاکتور مهم دیگر برای ایمنی بدن انسان در مقابله با تمام ویروس ها بخصوص آنفلوانزا این است که فرد مبتلا استراحت کافی در طول شبانه روز داشته باشد که بسیار مهم و مفید است.

وی با اشاره به تفاوت ویروس آنفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی بد یکدیگر بیان کرد : از جهت سرعت شروع بیماری ویروس کرونا و سرما خوردگی به صورت تدریجی است ولی آنفلوانزا برق آسا و ناگهانی رخ می‌دهد، بدن درد شدید ،لرز،سردرد،درد عضلانی،تهوع، استفراغ ،اسهال و سرفه های مرطوب و خلط دار در آنفلوانزا بسیار شایع و شدید است که در کرونا و سرماخوردگی معمولی این چنین نیست .

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ادامه با اشاره به گروه هدف واکسیناسیون آنفلوانزا اظهار کرد: گروهای مورد هدف به صورت طبقه بندی شده با صورت رایگان انجام می‌شود که این گروه های هدف از جمله کادر بهداشت درمان ،بیماران خاص ، افراد دارای نقص ایمنی(ایدز )، بیماران هموفیلی، بیماران صعب العلاج، و....است.

تقیلو با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا تاثیر زیادی در کاهش بستری شدن در بیمارستان‌ها و مرگ و میر دارد، افزود: توصیه ما این است که افراد دارای بیماری های زمینه‌ای و مزمن، بیماران قلبی و عروقی، بیماری های خونی ،غدد، دیابت ،کودکان، افراد بالاتر از ۶۵ سال ،افراد دارای چاقی مفرط و مسافرانی که قصد سفر به سایر کشورها را دارند و ...واکسن آنفلوآنزا را از داروخانه ها تهیه و تزریق کنند.

وی یادآوری کرد: افرادی که سابقه حساسیت و آلرژی بسیار شدید به زرده تخم مرغ و یا خود واکسن دارند تزریق واکسن ممنوع است.

این مسئول با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا تأثیر مثبتی در پیشگیری از بیماری دارد و اکنون به اندازه کافی واکسن آنفلوآنزا از سوی وزارت بهداشت برای همه شهروندان در دسترس قرار گرفته‌است افزود: تمامی واکسن های موجود در داروخانه های سطح استان مورد تایید است و بهتر است شهروندان واکسن را تزریق کنند تا در ابتلا به بیماری پیشگیری کنند.

تقی‌لو در ادامه با اشاره به کمبود آنتی بیوتیک‌ها و سرم در سطح کشور بیان کرد : نقش کمبود دارویی در درمان ویروس ها باید گفت که ویروس آنتی بیوتیک‌ پذیر نیست بلکه برای باکتری آنتی‌بیوتیک لازم است که مشکل کمبود دارویی نیز به دلیل اختلاف شرکت های تولید کننده دارو بر قیمت دارو با مسئولین دولتی بود که به این دلیل این مشکل اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه علیرغم کمبود سرم در کشور این استان کمبود حاد سرم و کمبود دارویی مواجه نبودیم بیان کرد: فقط در برخی مراکز بصورت محدود کمبود بود که بصورت کوتاه بود و رفع شد و همچنین کمبود دارویی مؤثر در رابطه با بیماری آنفلوانزا را نیز نداریم .

این مسئول با بیان اینکه توصیه ما به پزشکان و متخصصان این است که از تجویز بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها باتوجه به فصل سرما و شیوع عفونت‌های ویروسی از جمله آنفلوآنزا، خودداری کنند افزود: آنتی بیوتیک‌ها تاثیر بسزایی در بهبود شرایط این بیماران ندارند و از سوی دیگر، این تجویز و مصرف بی‌رویه باعث ایجاد مقاومت‌های آنتی بیوتیکی و عوارض در برخی بیماران می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha