کتاب زندگی با بیماری سلیاک و دیابت منتشر شد

کتاب " زندگی با بیماری سلیاک و دیابت" توسط دکتر محمد رستمی نژاد عضو هیئت علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد و همکاران تالیف شده و انتشار یافته است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، کتاب عنوان شده توسط دکتر محمد رستمی نژاد دانشیار پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، فهیمه سادات غلام مصطفایی، یاسمن حاجی نبی، نسترن عصری و مریم خراطی به رشته تحریر درآمده است.

به گفته دکتر رستمی نژاد مسئول دپارتمان تحقیقاتی بیماری سلیاک و مسئول تیم نگارش این کتاب، بیماری سلیاک و دیابت نوع یک هر دو بیماری‌های خود ایمنی هستند. به این معنی که این دو بیماری باعث آسیب بافتی در اثر پاسخ‌های ایمنی می‌شوند.

در بیماری سلیاک، سیستم ایمنی بدن به روده کوچک حمله می کند، در حالی که در دیابت، بدن به لوزالمعده حمله می کند. در هر دو این بیماری‌ها عدم تحمل مواد غذایی وجود دارد و بیماران نیاز به رژیم‌های مخصوص دارند. به این ترتیب که رژیم غذایی بدون گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و رژیم بدون قند برای افراد مبتلا به دیابت تجویز می شود.

بسیاری از تحقیقات بر بررسی و تشخیص این موضوع تمرکز دارند که چرا درصدی از مبتلایان به بیماری سلیاک اغلب به دیابت نوع یک مبتلا می‌شوند.

نتایج این مطالعات نشان دهنده اشتراک برخی از ژن‌ها بین این دو بیماری است. در نتیجه بسیاری از پزشکان هم اکنون توصیه می کنند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ باید از نظر ابتلا به بیماری سلیاک نیز مورد آزمایش و بررسی قرار گیرند.

انتشار این کتاب می‌تواند به افزایش اطلاعات محققان، پزشکان و بیماران درخصوص این دو بیماری کمک کند.

کتاب عنوان شده دارای ۲۱۱ صفحه و مشتمل بر سه فصل است که از عناوین فصول آن می‌توان به تشخیص و درمان بیماری سلیاک و بیماری دیابت و معرفی تغذیه مناسب برای این بیماران اشاره کرد.

امید است مطالب مندرج در این کتاب بتواند راهگشای مشکلات بیماران و افراد دخیل با این دو بیماری باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ماریا IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    سلام دختر من ماریا ۵ سالشه تویه روستای دور افتاده هستیم مبتلا به بیماریه سلیاک هستش نمیتونیم مواد غذایی رو تهیه کنیم خیلی گرون هستش لطفا کمکش کنید دخترم وقتی حتی پوقک یا شکلات میخواد جگر من آتیش میگیره خیلی ممنون