وجود بیش از ۸۵۰ روستای دارای کتابخانه در کشور/انتخاب دهبکری به عنوان روستای دوستدار کتاب کشور

مدیر کل مجامع، تشکل‌ ها و فعالیت‌ های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب با اشاره به وجود بیش از ۸۵۰ روستای دارای کتابخانه در کشور، گفت: در روستای دهبکری یک کتابخانه وجود دارد و برای بهتر شدن شرایط آن با همکاری بخش خصوصی تلاش می‌ کنیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ اسماعیل جانعلی‌ پور، در آیین اختتامیه‌ هشتمین جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب و مراسم بزرگداشت انتخاب دهبکری به عنوان روستای دوستدار کتاب ایران با بیان اینکه ۲۸۵ روستا از سراسر کشور کاندیدای کسب عنوان روستای دوستدار کتاب بودند، گفت: رقابت بین ۵۰ روستا جدی‌ تر شد و از این بین ۱۰ روستا به عنوان روستاهای دوستدار کتاب انتخاب شدند.

وی افزود: سال آینده از بین ۱۰ روستای دوستدار کتاب یک روستا برگزیده خواهد شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرحله اول ۱۰۰میلیون تومان برای این روستا در نظر گرفته و از این مبلغ ۴۰ میلیون مربوط به خرید و تهیه کتاب و مابقی برای حمایت از فعالیت های فرهنگی این روستا است.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ ها و فعالیت‌ های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ملاک انتخاب دهبکری به عنوان روستای دوستدار کتاب، تصریح کرد: یک بخش مربوط به کارنامه روستا و فعالیت‌ هایی که باید در حوزه کتابخوانی داشته باشد، می شود و بخش دوم شامل طرح ها و ایده های سال آینده این روستا در حوزه کتابخوانی است.

روستای دهبکری، روستای دوستدار کتاب کشور

جانعلی‌ پور ادامه داد: برگزیده شدن در این جشنواره در واقع ابتدای کار روستای دهبکری است و این روستا علاوه بر پیگیری طرح‌ های گذشته باید بتواند به ایده‌ های خود دست پیدا کند.

وی برگزاری اختتامیه جشنواره در جمع مردم روستا را اتفاق خوبی دانست و گفت: ملاک انتخاب روستای برگزیده کتاب، مربوط به فعالیت‌ های روستا در زمینه کتابخوانی است. همچنین روستاها در طرح‌ هایی که ارائه می‌ دهند، باید بتوانند قشرهای مختلف مردم را درگیر کنند، که این ظرفیت در روستای دهبکری وجود داشت. ملاک دیگر مربوط به طرح‌ هایی است که روستاها برای سال بعد ارائه می‌دهند.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ ها و فعالیت‌ های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود بیش از ۸۵۰ روستای دارای کتابخانه در کشور و حمایت‌ هایی که از سوی وزارت برای آنها وجود دارد، عنوان کرد: در روستای دهبکری کتابخانه‌ ای وجود دارد و برای بهتر شدن شرایط آن با همکاری بخش خصوصی تلاش می‌ کنیم اقداماتی را انجام دهیم‌.

وجود بیش از ۸۵۰ روستای دارای کتابخانه در کشور/ انتخاب روستای دهبکری بم به عنوان روستای دوستدار کتاب کشور

سنندج، پایتخت کتاب ایران

جانعلی پور همچنین اضافه کرد: وزارت ارشاد جشنواره دیگری به نام شهرهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران را دارد، که اکنون سنندج پایتخت کتاب ایران معرفی شده و اگر روستای دهبکری به شهر تبدیل شود، سال آینده دهبکری می‌تواند با فعالیت‌ ها، طرح‌ ها و ایده‌ های بیشتر به عنوان شهر دوستدار کتاب معرفی شود.

احمد وفایی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌ های عمومی استان کرمان نیز درباره موقعیت مکانی کتابخانه روستای دهبکری اظهار کرد: کتابخانه روستای دهبکری در مسیر سیل قرار دارد و چندین مرتبه نیز در سیل بخش‌ هایی از کتابخانه آسیب و کتاب‌ ها را خراب کرده است. با توجه به استقبال خوب مردم دهبکری از کتاب، می‌ طلبد کتابخانه‌ ای مجهز با ساختارهای مناسب و در شأن مردم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ ها تنها می‌ تواند به اداره کتابخانه‌ ها ورود کند و کار احداث کتابخانه با همراهی نهادهای مرتبط(ارشاد، شهرداری و...) محقق می‌ شود، به انتخاب دهبکری به‌عنوان روستای دوستدار کتاب ایران اشاره و اظهار کرد: در این روستا فعالیت‌ های متعدد کتابخوانی برای گروه‌ های مختلف مردم برگزار می‌ شود.

وجود بیش از ۸۵۰ روستای دارای کتابخانه در کشور/ انتخاب روستای دهبکری بم به عنوان روستای دوستدار کتاب کشور

تقدیم ۵۰ جلد کتاب به کتابخانه روستای دهبکری

گلاب زاده رئیس مرکز کرمان شناسی و پژوهشگر تاریخ کرمان هم گفت: در گذر ۳۰ سالی که مرکز کرمان شناسی فعال بوده، حدود ۴۰۰ عنوان کتاب فقط برای کرمان چاپ شده و از این تعداد حدود ۵۰ جلد باقی مانده که به کتابخانه دهبکری تقدیم خواهیم کرد.

طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی استان کرمان اولویت اول خود را احداث کتابخانه برای روستای دهبکری خواهد گذاشت و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می دهد.

شایان ذکر است؛ آیین اختتامیه‌ هشتمین جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب و مراسم بزرگداشت انتخاب روستای دهبکری شهرستان بم به عنوان روستای دوستدار کتاب ایران با حضور مسئولانی از وزارت ارشاد، مسئولان استانی و جمعی از فرهیختگان و دوستداران کتاب در روستای دهبکری برگزار شد و در پایان این مراسم از فعالان حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستای دهبکری تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha