احساس ارزشمندی و استقلال مهم ترین رویکرد کار درمانی کودکان است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: هدف از کار درمانی این است که اشخاص به حس ارزشمندی ،کفایت واستقلال برسند و این موضوع به ویژه در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانند در آینده بدون اتکا به دیگران زندگی مستقل داشته باشند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر ثریا قره باغی با اشاره به اینکه هر نوع تغییر یا اختلال حرکتی و جسمانی در کودکان باید بررسی شود تا زمان طلایی بهبودی شرایط از دست نرود، گفت: برخی از اوقات والدین از ترس برچسب زدن بر کودک از بررسی های لازم پرهیز می کنند که این موضوع باعث عدم کارایی کافی خدمات کار درمانی به دلیل از بین رفتن زمان طلایی می شود.

وی با بیان اینکه کاردرمانی یکی از رشته های توان بخشی است که به افراد کمک می کند تا با وجود محدودیت ها به شرایط استقلال برسند، خاطر نشان کرد: والدین باید آگاهی خود را نسبت به رشد بهنجار کودکان افزایش دهند؛ تا درصورت بروز علائم، برای پیگیری و درمان مراجعه کنند.

دکتر قره باغی با اشاره به اینکه همکاران حوزه بهداشت موظفند هر فاکتور نگران کننده در خصوص کودکان را به مراکز درمانی ارجاع دهند تا تشخیص اختلالات به موقع انجام شود، نصریح کرد: خدمات کار درمانی بسته به نوع ضایعه یا اختلال، برنامه ریزی های خاصی را برای کودکان انجام می دهد.

وی با بیان اینکه اختلال در عملکرد روزانه ، کم توانی و ناتوانی یا معلولیت که باعث جلوگیری از ایفای نقش اجتماعی می شود ابعاد مختلفی است که نیاز کودک را به کاردرمانی مشخص می کند، افزود: از جمله مداخلاتی که کاردرمانگران می توانند برای کودکان انجام دهند، کار بر روی مهارت های حرکتی ظریف، افزایش هماهنگی بین چشم و دست برای بهبود توانایی های کودکان و نوجوانان دربازی یا فعالیت های مدرسه، کمک به درمان کودکان با تاخیر رشدی و یادگیری مهارت ها در وظایف اساسی و کمک به کودکان و نوجوانانی با اختلالات رفتاری ، در ایجاد و حفظ رفتارهای مطلوب در تمام محیط هایی مانندترس از جدایی از والدین(بیشتر مادر) ، جویدن ناخن ها ، شب ادراری ، خجالتی و کمرو بودن و پرخاشگری است.

وی بیان کرد: آموزش کودکان با معلولیت های جسمی-حرکتی به صورت بهبود هماهنگی مهارت های مورد نیاز برای تغذیه مستقل، مهارت های استفاده از رایانه یا افزایش دادن سرعت و خوانایی دست خط کودک و همچنین انجام فعالیت های روزانه مانند حمام کردن ، پوشیدن لباس و …است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کمک به کودکان با اختلالات یادگیری و بهبود مهارت های تحصیلی لازم برای موفقیت در مدرسه از دیگر ابعاد خدمتی کاردرمانی برای کودکان است، بیان کرد: کار درمانی علمی غیر دارویی بوده و ابزار درمانی آن فعالیت و تمرینات درمانی است که با توجه به آسیب های موجود در سه حیطه ذهن(mental) ، روان و جسمی- حرکتی ارائه می شود.

وی با بیان اینکه معمولا کودکانی که به اختلال بیش فعالی و نقص توجه دچار هستند از نظر حس ها مشکلات عدیده ای دارند البته این موضوع برای تمامی این کودکان صادق نیست، ابراز کرد: کاردرمانی در این مواقع برای کودکانی که چنین مشکلاتی را دارند از طریق اقدامات لازم مشکل تعدیل حس های کودک را انجام میدهد و همزمان از طریق بازی درمانی بر روی مهارت هایی مثل توجه ، تمرکز ، دستور پذیری ، مهارت های ارتباطی – اجتماعی کار کرده تا مهارت های توجه ، ارتباط موثر و همچنین یکپارچه کردن توجه،تمرکز با فعالیت های کودک به هرچه بهتر شدن توانایی های کودک و همچنین کنترل فعالیت ها و بهبود فعالیت های هدفمند کودک کمک کنند.

وی تاکید کرد: برای اثر بخشی هر چه بیشتر خدمات کار درمانی همراهی و پیگیری خانواده فرد بیمار در کار درمانی، جایگاه ویژه ای دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha