تاثیر مثبت واکسن آنفلوانزا در کاهش علائم این بیماری

به گفته یک متخصص بیماری های عفونی، گروه های پرخطر، نظیر افراد دیابتی و بیماران قلبی عروقی، بیماران کبدی، نارسایی کلیه، نقص سیستم ایمنی ، خانم های باردار و خانم هایی که دو هفته از زایمان آن ها می‌ گذرد، هر چه سریع تر واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، تا در صورت ابتلا به آنفلوانزا از شدت بیماری آن ها کاسته شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر فاطمه بهره مند با اشاره به شیوع بیماری آنفلوانزا، گفت: بیماری آنفلوانزا همیشه وجود داشته است، اما در دو سه سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی این بیماری کمتر بروز می کرد.

وی افزود: اما در حال حاضر به دلیل حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ ها، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی وجود تجمعات و کاهش استفاده از ماسک با شیوع بالای این بیماری رو برو هستیم .

این پزشک متخصص، ادامه داد: در حال حاضر با شروع فصل پاییز یعنی تقریبا از مهر ماه با نوعی بیماری تب دار در همه سنین مواجه شده ایم، که بیشتر به علت آنفلوآنزا و در درجه بعدکرونا ویروس و سرماخوردگی می باشد و ویروس های این بیماری ها تقریباً علائم شبیه به هم ایجاد می کنند.

دکتر بهره مند، اذعان کرد: علائم بیماری آنفلوآنزا به صورت ناگهانی و با علائم شدید مانند تب بالا گاهی تا ۳۹ درجه، سرفه، خستگی، بدن درد، تنگی نفس، سردرد، گلو درد، آبریزش بینی، تهوع و گاهی اسهال می باشد، که اسهال در کودکان بیشتر به علت آنفلوآنزا رخ می‌ دهد.

وی افزود: گاهی اوقات در بیماری کرونا علائمی مثل کاهش حس چشایی و کاهش‌ حس بویایی ایجاد می شود، که این علایم در صورت ابتلا به آنفلوآنزا و سرما خوردگی وجود ندارد.

این متخصص عفونی، توضیح داد: عوارض بیماری در سرماخوردگی و آنفلوآنزا زیاد است، اما توصیه می شود در صورت بروز علائم برای افرادی که دارای بیماری های زمینه ای نیستند، با تغذیه مناسب، استراحت در منزل و در صورت خارج شدن از منزل از ماسک استفاده شود تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

دکتر بهره مند خاطرنشان کرد: در صورت بروز علائم شدید و افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند، نیز اگر به بیماری دچار شدند به پزشک مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: افراد در معرض خطر که شامل گروه های پرخطر نظیر؛ افراد دیابتی و بیماران قلبی عروقی، بیماران کبدی، نارسایی کلیه، نقص سیستم ایمنی، مبتلایان به سرطان و افراد بالای ۶۵ سال، خانم های باردار و خانم هایی که دو هفته از زایمان آن ها می‌گذرد، افراد چاق با BMI بالای ۴۰، بیماران ریوی و بیماران با سکته مغزی هر چه سریع تر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، تا در صورت ابتلا به آنفلوآنزا از شدت بیماری در آن ها کاسته شود.

دکتر فاطمه بهره مند_ دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha