علت مسمومیت با مونوکسیدکربن تمایل زیاد این گاز به انتشار در خون است

یک متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها، با اشاره به شروع فصل سرما و خطر مسمویت با گاز مونوکسید کربن، گفت: یکی از دلایل سرعت بروز مسمومیت و ایجاد علائم در این نوع مسمومیت را تمایل زیاد آن برای جذب و ترکیب شدن و انتشار در خون است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ با شروع فصل سرما، یکی از اقداماتی که انجام می شود؛ نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی گازسوز از جمله بخاری های گازی در منازل و محیط های بسته است.

یکی از دلایل سرعت بروز مسمومیت و ایجاد علائم در این نوع مسمومیت را تمایل زیاد آن برای جذب و ترکیب شدن و انتشار در خون است.

متأسفانه هر ساله در این فصل گزارش های متعددی از مرگ های ناگهانی افراد، حتی مرگ دسته جمعی افراد یک خانواده در داخل منزل باعث تأثر و آزردگی جامعه و خانواده ها می شود.

عامل اصلی این وقایع ناگوار چیزی جز گاز مونوکسید کربن نیست.

دکتر محمد رضا ابوالقاسمی متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها در این خصوص توضیح داد:

مسمومیت با مونوکسید کربن یا گازگرفتگی، مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک و کشنده مونوکسید کربن ایجاد می‌ شود. این مسمومیت که به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک‌نیک و حتی زغال ایجاد می‌ شود، اغلب در زمستان اتفاق می افتد.

وی افزود: به این دلیل که اگر دودکش بخاری یا تهویه یک مکان مسدود باشد، گاز مونوکسید کربن که در اثر سوخت و احتراق ناقص وسایل گرمایشی منتشر شده امکان خروج نداشته و به سرعت در محیط ساختمان منتشر شده و استنشاق آن سبب مسمومیت و در نهایت مرگ می‌ شود.

مرگ خاموش

این متخصص پزشکی قانونی، ادامه داد: مرگ بر اثر گازگرفتگی را «مرگ خاموش» می‌ نامند. علائم اولیه گازگرفتگی شامل سردرد، سرگیجه و سوزش چشم هستند.

دکتر ابوالقاسمی، تصریح کرد: مونوکسید کربن، یک گاز سمی است که رنگ و بو ندارد. این گاز می تواند در مقادیر بسیار کم سبب ایجاد علائم مسمومیت شود و با افزایش مقدار آن و افزایش مدت زمان تماس فرد با گاز سمی و باقی ماندن فرد در محیط آلوده سبب عوارض شدید مانند علائم عصبی و یا حتی منجر به مرگ فوری شود.

وی خاطرنشان کرد: این گاز در اثر سوختن ناقص سوخت‌ های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و زغال چوب حاصل می‌ شود و چون گازی بی‌ رنگ، بی‌ بو، بی‌ مزه و غیر محرک است، مسمومیت با آن به سادگی رخ می‌ دهد و مسمومیت با مونوکسید کربن (CO) می‌تواند باعث سردرد، گیجی و اختلال بینایی شود.

این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت با اشاره به اینکه یکی از دلایل سرعت بروز مسمومیت و ایجاد علائم در این نوع مسمومیت را تمایل زیاد آن برای جذب و ترکیب شدن و انتشار در خون دانست، گفت: این عامل باعث کمبود اکسیژن در مغز شده و عوارض شدید را سبب می شود.

مسمومیت با مونوکسید کربن (CO) می‌تواند باعث سردرد، گیجی و اختلال بینایی شود

دکتر ابوالقاسمی با تاکید بر این که کشیدن سیگار نیز می‌ تواند باعث مسمومیت با مونوکسید کربن شود اذعان کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است و کنترل، رفع انسداد و برطرف کردن گرفتگی منافذ و مسیر دودکش قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به‌ شمار می‌ رود.

وی در این رابطه توصیه هایی ارائه کرد:

در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌ های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری شود.

از قراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب جدا خود داری کنید. از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در دودکش جدا خودداری شود.

آبگرمکن‌های دیواری گازی اگر به مدت طولانی روشن باشند خطرناک می‌ شوند. به‌ کارگیری آبگرمکن‌ های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌ های فاقد جریان هوا، مجاز نیست.

هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد.

سرتاسر مسیر دودکش هارا به منظور اطمینان از هدایت مناسب محصولات احتراق به فضای بیرون کنترل و اطمینان حاصل کنید. هیچگاه کباب‌ پز یا منقل را درون خانه، گاراژ یا محوطه بسته استفاده نکنید.

هیچگاه از چراغ یا بخاری نفتی یا گازی که فاقد دودکش است، درون خانه، به خصوص هنگام خواب استفاده نکنید.

به منظور نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی حتماً از کارشناس فنی مربوطه کمک بگیرید و هیچگاه شخصاً اقدام به این کار نکنید.

دکتر محمد رضا ابوالقاسمی _دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha