چه نانی برای دیابتی ها مناسب تر است؟

متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: از بین نان های ایرانی، تان سنگک، تافتون، بربری و جو مناسب افراد دیابتی می باشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محدثه کمالی، گفت: طبق مطالعه انستیتو تحقیقات تغذیه ایران، بهترین نان از بین نان های موجود در بازار ایران برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، نان های سنتی ایرانی مانند سنگک، تافتون و بربری و یا نان جویی که صرفا از آرد جو بدون افزودنی های دیگر درست شده باشد، هستند. البته باید در مصرف این ها نیز تعادل رعایت شود.

وی افزود: طبق باور عمومی که در جامعه وجود دارد، نان جو، نان مناسب برای افراد مبتلا به دیابت می باشد، به طوری که بعضاً افرادی که مبتلا به دیابت می‌ شوند، نان مصرفی روزانه خود را به نان جو تغییر می دهند.

این متخصص طب ایرانی، ادامه داد: در نظرسنجی که در فضای مجازی انجام شد، ۳۰ نفر شرکت نمودند که ۲۰ نفر (۵/۶۳ %) نان جو را مناسب افراد دیابتی می دانستند که این به همان باور عمومی افراد برمی گردد.

دکتر کمالی، اضافه کرد: در ایران به علت در دسترس نبودن آرد جو برای تهیه نانی که به نام نان جو به فروش می‌ رسد، معمولاً از آرد گندم با افزودن مقداری سبوس به آن استفاده می گردد.

وی همچنین گفت: بنا به اظهار کارشناسان پژوهشکده غله و نان، برای بهبود مزه و شکل ظاهری این نان و مشابه سازی آن با نان جو واقعی مقداری شربت گلوکز به خمیر اضافه می‌ گردد، که این امر موجب بالا رفتن قند خون بعد از مصرف این نان نسبت به سایر نان ها(حتی نان های سفید و باگت و سایر نان های فانتزی) می‌ شود، لذا اصلا برای دیابتی ها مناسب نمی باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ادامه داد: بیشتر نان‌ های سنتی از آرد گندم نرم با درصد استخراج بالا تهیه می‌ شوند، همچنین مدت زمان پخت، نوع مخمر و طول مدت پخت نان های بومی ایران با نان‌ های حجیم(نان سفید، باگت، سایر نان های فانتزی و نان جو) یکسان نیست، که این موضوع خود در میزان افزایش قند خون بعد از مصرف این نان ها می تواند موثر باشد.

دکتر کمالی عنوان کرد: نان سنگک حتی نسبت به سایر نان های سنتی فیبر بالاتر و در وزن برابر دارای کربوهیدرات کمتری است.

وی در خصوص استفاده از نان جو هم گفت: افراد نان جو را از جایی تهیه کنند که مطمئن باشند فقط از آرد جو درست شده است و افزودنی دیگری ندارد.

دکتر محدثه کمالی_ متخصص طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha