مشاور تغذیه شما هنگام خرید محصولات کیست؟

نشانگر تغذیه جهت شناسایی ویژگی هایی تغذیه ای محصول است تا با توجه به شرایط جسمی و نیازهای شخصی، مصرف کننده انتخابی آگاهانه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، ماندانا زارع مدیر غذا معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: تغییر سبک زندگی، تغییر الگوی صحیح تغذیه و عدم تحرک موجب شده آمار افزایش چاقی و اضافه وزن در بین افراد و به خصوص کودکان و نوجوانان روز به روز افزایش یابد. به طور کلی این تغییرات به معنای مصرف بیشتر انرژی، چربی، نمک و قند است.

وی با اشاره به نشانگر تغذیه که کمک کننده و مشاور خوبی برای خرید محصول سالم است گفت: برچسب محصولات در زمان خرید و قبل از مصرف اولین و مهمترین چیزی است که مصرف کننده می تواند به وسیله آن با محصول ارتباط برقرار کند. نشانگر رنگی تغذیه ای بر روی لیبل محصولات خوراکی به عنوان یکی از سیاست های سازمان غذا و دارو شامل آرم سازمان غذا و دارو و جدولی رنگی در کنارآن شامل انرژی، قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس در یک سهم از آن ماده غذایی است.

وی افزود: این نشانگر جهت شناسایی ویژگی هایی تغذیه ای محصول است تا با توجه به شرایط جسمی و نیازهای شخصی، مصرف کننده انتخابی آگاهانه داشته باشد. زیرا بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت ارتباط مستقیم با تغذیه داشته و مصرف زیاد قند، نمک و چربی‌های جامد موجب بیماری‌های دیابت، فشارخون، سکته‌های مغزی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی می‌شود.

سید مجتبی حسینی کارشناس نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: نشانگرهای تغذیه‌ای به منظور مقایسه یک محصول با محصول دیگر نیست بلکه مقایسه یک محصول با تولید متفاوت است.

به گفته وی اولویت انتخاب با محصولی است که مناسب با توجه به شرایط فیزیکی و جسمانی مصرف کننده باشد. مصرف کننده می‌تواند با استفاده از نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای و مقادیر آنها بین دو ماده غذایی مثلاً دو بیسکویت، دو ماست و دو کیک، مناسب ترین را انتخاب کند.

وی افزود: رنگ‌های نشانگرهای تغذیه ای با توجه به پنج عامل مهم تغذیه ای انتخاب شده اند که عبارتند از انرژی، قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس.
در انتخاب مواد غذایی بهتر است که به رنگ‌های نشانگرها توجه شود.
رنگ سبز، به معنی "کم" و یا "اندک" است و ما را به انتخاب مطمئن‌تر و سالم‌تر راهنمایی می‌کند. رنگ نارنجی، به معنی "متوسط "است و ما را به انتخاب نسبتا خوب راهنمایی می‌کند اگر چه انتخاب سبز بهتر است. رنگ قرمز به معنی مقادیر "زیاد" در مواد غذایی است. باید دقت کرد با توجه به فعالیت فیزیکی و شرایط جسمانی، چه زمانی و چه مقدار مصرف کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha