اساسنامه ۱۹ ماده‌ای صندوق ملی مسکن ابلاغ شد

اساسنامه صندوق ملی مسکن در چهار فصل، ۱۸ ماده و ۹ تبصره از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

به گزارش گروه اقتصادخبرگزاری سلامت، هیات وزیران با اساسنامه صندوق ملی مسکن پس از رفع ایرادات شورای نگهبان در هیات دولت، توسط محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

معاون اول رئیس جمهور این اساسنامه را به وزاتخانه‌های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور، امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ کرد.

اساسنامه صندوق ملی مسکن که با اصلاحاتی اول آبان ماه به تصویب هیأت وزیران رسیده است، در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و ایرادهای مد نظر شورای نگهبان در این اساسنامه از سوی دولت اصلاح و مجدد به این شورا بازگردانده و در نهایت تایید شد.

سخنگوی دولت هم چندی پیش گفته بود که اساسنامه صندوق ملی مسکن برای ساماندهی و تقویت وضعیت مسکن فردای کشور است تا کمبودهای به جا مانده از گذشته برطرف شود.

صندوق ملی مسکن با هدف هم افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن تاسیس می‌شود و وابسته به وزارت راه و شهرسازی است. سرمایه اولیه این صندوق هزار میلیارد ریال است که از محل بودجه عمومی تامین می‌شود.

ارکان این صندوق شامل هیات امنا، هیات عامل و بازس قانونی به عنوان حسابرس است که بر اساس تصویب هیات وزیران در هیات امنای صندوق ۹ نفر شامل وزرای راه و شهرسازی، کشور، تعاون، اقتصاد و نیز رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس کل بانک مرکزی، یک نفر از کمیسیون عمران مجلس و یک نفر از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان ناظر و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

تجمیع منابع مالی بخش مسکن، تشویق، حمایت و مشارکت در تامین مالی و سرمایه گذاری صنعت ساخت و ساز، جلب، جذب و هدایت منابع مالی سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه از جمله وظایف صندوق ملی مسکن است.

ارایه تضمین‌های لازم برای خانوارهای کم درآمد و ساکنین بافت فرسوده و ناکارآمد شهری جهت دریافت تسهیلات بانکی، ارایه تضمین‌های لازم برای دریافت و بازپرداخت سود این تسهیلات در طرح‌های حمایتی مسکن و حمایت و تشویق کلیه طرح‌های حمایتی در بخش مسکن بخصوص پیش فروش، خدمات بمیه ای، شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با حوزه مسکن و ساختمان از دیگر وظایف تعیین شده برای این صندوف است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha