نذر کتاب، طرحی برای افزایش دانش و آگاهی

استاندار کرمان در آیین تجلیل از خادمان کتاب، کتابداران و فعالان کتابخانه‌های عمومی استان گفت: در زمینه کتاب و کتابخوانی طرح "نذر کتاب" را پیشنهاد میدهم و امیدوارم این کار فرصتی برای افزایش دانش و آگاهی در سطح جامعه باشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد مهدی فداکار صبح ۲۵ آبان در آیین تجلیل از خادمان کتاب، کتابداران و فعالان کتابخانه‌ های عمومی استان کرمان، گفت: ارزش انسان‌ ها به دانایی آنهاست و با دانایی قضاوت می‌ شویم، بخش مهم و غیرقابل انکاری از این دانایی نیز با کتاب به دست می‌ آید.

وی به تاکیدات دین مبین اسلام بر کسب دانایی و آگاهی نیز اشاره و بیان کرد: مهمترین معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب است و در طول تاریخ آنچه به ما در قالب انتقال فرهنگی رسیده در کتاب‌ ها بوده است.


استاندار کرمان؛ از علامه طباطبایی و اندیشمندان دینی و علمی نیز یاد و عنوان کرد: حتی از سفرنامه‌ ها می‌توان فرهنگ‌ ها، سیاست‌ ها، اخلاق، امنیت، ساختار معماری و کشاورزی گذشته پی برد.


فداکار؛ با طرح پیشنهاد نذر کتاب در استان کرمان؛ گفت: این پیشنهاد برای این است، تا شهروندان و ادارات، کتاب‌ هایی را که به دلایل مختلف مورد استفاده قرار ندادند، را جمع‌ آوری کرده و در اختیار کتابخانه‌ های عمومی و نهاد کتابخانه‌ های استان قرار دهند.


وی تصریح کرد: با این کار علاوه بر کمک به کتابخانه‌ ها، کتاب‌ ها از حبس خارج می‌ شوند و مورد استفاده قرار می‌ گیرند.


استاندار کرمان یاد و خاطره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را نیز گرامی داشت و با اشاره به علاقه ایشان به مطالعه و کتاب گفت: به تاسی از این شهید والامقام، کتاب‌ های ارزشمند هدیه دهید.

فداکار با تاکید بر تقویت کتابخانه‌ های محلات برای دسترسی بهتر مردم، عنوان کرد: تلاش می‌ کنیم در محلاتی که زمین مناسبی وجود دارد، این زمین ها برای ساخت کتابخانه در اختیار شهرداری قرار گیرد.


وی با اشاره به اینکه: مجموعه کتابخانه مرکزی کرمان اگرچه فضای کتابخانه‌ ای دارد، اما بیشتر به صورت مکانی نمادین مورد توجه است، تصریح کرد: طرح ملی کتابخانه کرمان، جنب ساختمان شهرداری، ۱۰ سال قبل مصوب شده و ردیف اعتباری نیز داشته است که باید پیگیری کنیم.


استاندار کرمان، استفاده از ظرفیت خیران کتابخانه‌ ساز را نیز یادآور شد و گفت: با تهیه زمین از سوی راه و شهرسازی و شهرداری کار ساخت کتابخانه در استان دنبال شود.

نذر کتاب، طرحی برای افزایش دانش و آگاهی


مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی استان کرمان نیز به فعالیت ۱۳۳ باب کتابخانه عمومی با ۲۳۷ کتابدار و ۱۲۰ هزار عضو در استان اشاره و اظهار کرد: با فروکش کردن کرونا، ۸۰۰ هزار جلد از کتابخانه‌ های عمومی استان به امنیت گرفته شده است.


احمد وفایی به یک میلیون و ۴۵۰ هزار مورد مراجعه به کتابخانه‌ های عمومی استان طی یک سال گذشته نیز اشاره از عضویت ۳۵ هزار کودک و ۲۵۰ هزار کتاب کودک در کتابخانه‌ های عمومی استان خبر داد.


وی یادآور شد: ۶۳ انجمن در حوزه کتاب و کتابخوانی استان فعال هستند و در حوزه فعالیت‌ های مشارکتی با نهادها و دستگاه‌ ها، ۲۱ تفاهم‌ نامه اجرایی منعقد شده است؛ همچنین در کنار بهسازی و زیباسازی حوزه کتابخانه‌ ها، تجهیز ۴۰ کتابخانه نیز صورت گرفته است.

نذر کتاب، طرحی برای افزایش دانش و آگاهی

شایان ذکر است؛ استاندار کرمان صبح امروز ۲۵ آبان ماه به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب از کتابخانه مرکزی کرمان بازدید کرد.

این بازدید به مناسبت سی‌ امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار " ما همانیم که می‌ خوانیم" انجام شد و استاندار کرمان، مجموعه نفیس آثار استاد محمود فرشچیان را به این کتابخانه تاریخی اهدا کرد.


کارت عضویت افتخاری کتابخانه مرکزی کرمان نیز به دکتر محمدمهدی فداکار استاندار کرمان اهدا شد.


استاندار کرمان با همراهی شهردار کرمان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تقدیم گل از کتابداران این کتابخانه تقدیر کردند.

سی‌ امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "‌ما همانیم که می‌خوانیم" از بیست‌ و یکم تا بیست‌ و هفتم آبان ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار می‌ شود.

نذر کتاب، طرحی برای افزایش دانش و آگاهی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha