آشنایی با روش های نگهداری و آماده سازی گیاهان دارویی

متخصص داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، می گوید: جهت تهیه و آماده سازی گیاهان دارویی روش های متفاوتی وجود دارد که بسته به میزان نرمی بافت های آن گیاه، نوع مواد موثره موجود و نوع مصرف باید آماده شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محبوبه رئیس زاده؛ با بیان اینکه دقت در هنگام خرید گیاه دارویی بسیار مهم می باشد، گفت: در هنگام خرید دقت کنید که قطعات گیاه سالم باشند، تغییر رنگ، آلودگی، خاک و شن و یا قارچ و کپک نداشته باشند.

وی درباره "نگهداری" گیاهان دارویی در منزل نیز عنوان کرد: در منزل گیاهان را درون ظروف شیشه ای دربسته و به دور از نور نگهداری کنید و گیاهان و ادویه ها را حداکثر برای مصرف شش ماه پودر کنید. چرا که گیاه پودر شده در طولانی مدت خواص خود را از دست می دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در مورد انتخاب روش تهیه و آماده سازی گیاهان دارویی هم ، افزود: انتخاب روش تهیه و آماده سازی گیاهان بستگی به نوع گیاه، میزان نرمی بافت های آن، نوع مواد موثره موجود در گیاه، امکانات موجود و نوع مصرف گیاه(خوراکی یا موضعی) دارد.

دکتر رئیس زاده؛ یکی از روش های آماده سازی گیاهان دارویی را "دم کردن" گیاه عنوان و اشاره کرد: یکی از متداول ترین روش های آماده سازی گیاهان روش دم کردن می باشد، که آب جوش را به گیاه اضافه کرده و آن را روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه قرار می دهیم.

وی ادامه داد: بهتر است که پس از دم کشیدن تفاله گیاه صاف شده و همان موقع دمنوش مصرف شود. این روش برای گیاهان اسانس دار(معطر) و بافت های لطیف مانند برگ و گلبرگ مانند بابونه، گل سرخ، چای سبز، گاوزبان، اسطوخودوس و آویشن مناسب است.

آشنایی با روش های نگهداری و آماده سازی گیاهان دارویی

این متخصص طب سنتی در مورد روش آماده سازی گیاه دارویی با روش "جوشاندن" گفت: آب سرد را به گیاه افزوده و روی حرارت مستقیم می گذاریم تا گرم شود و به جوش آید و مدتی بجوشد، سپس شعله را خاموش کرده تا حرارت جوشانده کم شود و آن را صاف می کنیم.

دکتر رئیس زاده، بیان کرد: این روش برای بافت های سخت تر مانند میوه ها، دانه ها، پوست ساقه و ریشه مناسب است. گاهی لازم است که بافت های خیلی سخت از قبل نیمکوب و یا خیسانده شوند.

به گفته وی ریشه شیرین بیان، رازیانه، تخم شوید و زیره به این روش آماده می شوند.

این متخصص داروسازی در مورد آماده سازی گیاه دارویی به روش "خیساندن" گفت: می توان با توجه به ترکیبات گیاه و هدف درمانی در آب سرد و یا گرم انجام شود. مدت زمان خیساندن هم می تواند از نیم ساعت تا یک شبانه روز با توجه به بافت گیاه متفاوت باشد.

دکتر رئیس زاده ادامه داد: اغلب گیاهان به صورت خیسانده شده طعم بهتری نسبت به دمنوش یا جوشانده دارند و این روش به خروج ترکیبات محلول در آب گیاه هم کمک می کند. تخم شربتی، تخم اسفرزه، عناب، زرشک و کلپوره به این روش آماده می شوند.

دکتر محبوبه رئیس زاده_ متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha