آنفلوانزای پرندگان در کمین سلامت انسان ها

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هشدار داد: ویـروس آنفلوانزای پرندگان، در صورت جهش ژنتیکی می تواند به یکی از خطرناک ترین بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر عباس اسماعیلی، گفت: ویـروس آنفلوانزای پرندگان، در صورت جهش ژنتیکی به یکی از خطرناکترین بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان تبدیل می شود. کسانی که با پرندگان در ارتباط هستند؛ یعنی روستاییان، کارکنان مرغـداری هـا، فروشـندگان طیور، شکارچیان، دامپزشکان، کارکنان دامپزشکی و کشتارگاه ها، کارگاه های پرشویی و تبـدیل ضایعات، مراکز توزیع و عرضه مرغ، فروشگاه هـا و نمایشـگاه هـای پرنـدگان، و بـالاخره تمـام مصرف کنندگان، با خطر ابتلا به این بیماری روبه رو هستند.

وی افزود: وقوع همه گیری بیماری آنفلوانزا، غیر قابل پیش بینی است و سرعت انتشار این بیماری بسیار بالاست، پرندگان وحشی و آبزی یکی از عامل های مهم انتشار بیماری هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به این که مشخصه بارز آنفلوآنزای پرندگان میزان بالای کشندگی آن است که این امر مورد تاکید و توجه ویژه است تا با انجام مراقبت‌ ها از شیوع آن جلوگیری شود، توضیح داد: کم شدن اشتها، افسردگی، بیحالی، ژولیدگی پرها، کـم شـدن تـا قطـع کامـل تولیـد روزانـه تخم مرغ، نرم شدن پوسته تخم مرغ، مشکلات تنفسی مانند سرفه، عطسه و ریزش ترشحات از چشم و بینی، تورم صورت و سینوس ها همراه با ورم کـردن و کبـودی تـاج و ریـش پرنـده، کبودی ساق پا به علت جمع شدن لکه های خون در زیر پوست، خروج ترشح خون آلود از دهـان و بینی از نشانه های بیماری در پرندگان است.

دکتر اسماعیلی با اشاره به اینکه با همکاری اداره دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه خوبی تا به امروز در رفسنجان انجام شده است و با تاکید بر این که این بیماری در صورت شدت می تواند سبب مرگ و میر زیادی در گله شود، تاکید کرد: بــرای پیشــگیری و کنتــرل بیمــاری در مرغــداری هــا لازم اســت؛ همــه نکتــه هــای بهداشتی و قرنطینه توسط مرغداران و سایر کارکنان واحد، رعایت شود؛ مانند پوشیدن لباس و کفش کار، دوش گرفتن قبل و بعد از کار، شستشو و ضدعفونی دست ها، سالن ها، وسایل کار، تهیه جوجه و خوراک طیور از محلهای مطمئن، دفن بهداشـتی یـا سـوزاندن لاشـه هـا، خارج کردن کود و لاشه طیور از مرغداری ها و...

نشانه های بیماری آنفلوانزای پرندگان در انسان

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، تصریح کرد: نشانه های اصلی و مهـم بیمـاری در انسـان تـب، گلـو درد و سـرفه اسـت، کـه مـی توانـد بـا بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، احساس کـوفتگی(دردهـای اسـتخوانی- عضـلانی) لـرز، احساس ضعف و خستگی، سردرد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و عطسه همراه باشـد.

دکتر اسماعیلی عنوان کرد: کودکان، افراد مسن و زنان باردار، بیشتر و زودتر دچار این بیماری می شوند. واکسن آنفلوانزا نیز می تواند از مرگ و میـر انسان ها جلوگیری کند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برای پیشگیری از همه گیرشدن بیماری آنفلوانزای انسانی توصیه می کنـد؛ افـراد رعایت بهداشت فردی را جدی بگیرند و در صورت بیمار شدن استراحت کنند، مایعات بنوشـند و به توصیه های پزشکان توجه داشته باشند و برای واکسن با پزشک مشورت کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: لازم است این بیماران با پرندگان به هیچ وجه ارتباط نداشته باشند و از گوشت و تخم مـرغ بـه صورت کاملاً پخته استفاده کنند؛ چون ابتلای همزمان این افراد به آنفلوانزای پرنـدگان ممکـن است سبب شکل گیری ویروس جدید و خطرناکی شود و در زمان بروز بیماری باید شکار پرندگان آزادپرواز و آبزی در تمام زیسـتگاه هـای حیـات وحـش ممنوع باشد.

دکتر اسماعیلی تاکید کرد: هرگونه مرگ و میر غیرعـادی پرندگان مهاجر و طیور سنتی و صنعتی باید به واحدهای دامپزشکی گزارش شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha