تحول در مدل‌های تامین مالی زیست‌بوم فناوری و نوآوری ضروری است

دهقانی فیروزآبادی در برنامه صف اول حضور یافت و درباره عملکرد معاونت علمی در زمینه «توسعه حوزه‌های دانش‌بنیان تا صادرات کالاها» توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت به نقل از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در بخش سوم سخنان خود در این برنامه با اشاره به اینکه بحث تامین مالی در زیست بوم نوآوری و فناوری یک بحث جدی و کلیدی است که اگر مورد غفلت قرار گیرد فعالیت ها ابتر می‌ماند، بیان کرد: ساده‌ترین، اشتباه ترین و ناموفق‌ترین روش تامین مالی این است که با پول دولتی شرکت‌ها شکل گیرند، این روش محکوم به شکست است. به همین دلیل ضروری است در روش های تامین مالی یک نوآوری به کار ببندیم.

وی افزود: قانون جهش تولید دانش بنیان ظرفیت های خاصی دارد. یکی از این ظرفیت‌ها اعتبارات مالیاتی است که تاکید دارد شرکت ها می توانند مالیات خود را با تایید معاونت علمی، در تحقیق و توسعه هزینه کنند. حالا این شرکت می تواند مالیات موظفی خود را برای توسعه و تحقیق در شرکت خود هزینه می کند یا آن را در شرکت هایی که کار تحقیق و توسعه انجام می دهند سرمایه‌گذاری کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری این روش را یک تامین مالی مناسب برای شرکت‌ها دانست و گفت: در این مدل؛ اقتصاد شرکت اصلی و مجموعه‌هایی که کار تحقیق و توسعه آن را به عهده دارند ارتقا و بهبود مناسبی تجربه خواهد کرد.

برند دانش‌بنیان و نوآور را به بورس تزریق می‌کنیم

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به مدل دوم تامین مالی مدنظر در این عرصه، عنوان کرد: کمک گرفتن از سرمایه‌های مردم هم روشی نوآورانه در این زمینه است. مردم ما به شکل خاصی باهوش هستند. مثلا اخیرا بخشی از سهم یک شرکت دانش بنیان در بورس عرضه شد و ظرف ۸ دقیقه سهام این شرکت خریداری شد. ما در بورس به دنبال این هستیم که با تعریف ۲ نشان، برچسب یا برند تحت عنوان «دانش بنیان» و «نوآور» کم‌کم این پیام را به مردم بدیم که این حوزه برای سرمایه گذاری قابل اعتماد است.

وی ادامه داد: باید شرکت ها با تشکیل یک کنسرسیوم به مجموعه‌های بزرگ و اقتصادی بدل شوند و سهام آنها به بورس عرضه شود تا بتوانند تامین مالی خوبی را از بازار سرمایه داشته باشند. مردم باهوش هستند و می دانند که امروز هیچ موضوعی مثل علم و فناوری ارزش افزوده ایجاد نمی کند. در شرایط فعلی می دانند در هر عرصه تجاری سرمایه گذاری کنند ارزش افزوده ۷۰ تا ۲۰۰ درصدی بسیار کم به دست می آید اما در علم و فناوری بعضا ارزش افزوده ۱۰۰۰ برابری را هم تجربه خواهند کرد.

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، تعدادی از شرکت های دانش بنیان به بورس وارد شدند و با کمک سازمان بورس مسیر برای آنها کمی تسهیل و هموارتر شده است. ورود مجموعه‌های دانش‌محور به بازار سرمایه باید رخ دهد و ما در معاونت علمی این وظیفه را به جد پیگیری خواهیم کرد تا با ارائه آموزش‌های پیش از ورود به این بازار؛ حضور این مجموعه ها در بورس کم خطرتر و جدی‌تر انجام شود.

وی معتقد است که اگر صنعت و شرکت های دانش بنیانی داشته باشیم که سرمایه‌های این‌چنینی ایجاد کنند و بتوانند وارد بازار سرمایه شوند قطعا نقدینگی بسیار زیادی که در کشور وجود دارد وارد این فضا می‌شود و تحولات قابل توجهی را در کشور پایه گذاری خواهد کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری همچنین گفت: دولت یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان خدمات و کالاهایی است که در زیست بوم فناوری و نوآوری تولید می شود. قانون تولید بار اول که با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان تثبیت شده است؛ این فرصت را به دستگاه‌ها می دهد تا بتوانند از محصولات بومی خرید خود را انجام دهند.

وی افزود: در این قانون آمده است که اگر یک دستگاه دولتی قصد خرید کالا یا خدمتی را دارد که توان تولید آن در داخل هست؛ بدون برگزاری تشریفات مناقصاتی و بدون معطلی و با کمک کارگروه تولید بار اول معاونت علمی می تواند خرید خود را از بازار داخلی انجام دهد. این یک فرصت ویژه است که به استفاده از توان بومی کمک بزرگی می کند. در این فرآیند طرف عرضه، بازار شرکت های دانش بنیان و وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور دارند تا کار سریع تر انجام شود.

دهقانی فیروزآبادی، استفاده از سرمایه های خارجی را دیگر مدل تامین مالی عنوان کرد و گفت: در تامین مالی از بازارهای بین‌المللی برخی مشکلات وجود دارد که این چالش ها با همکاری و همراهی بیشتر دولت می تواند کمتر شود. با این همراهی ها می توان سرمایه گذار خارجی را جذب کرد و به او اطمینان داد که این سرمایه گذاری برایش منفعت مالی خوبی دارد. برخی کشورهای اطراف هم علاقه دارند که سامانه ها یا کارخانه‌های تولید محصولات دانش بنیان در کشور خودشان ایجاد شود که این فرصت هم بسیار ناب و خوب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha