کرمان دومین استان کشور در اجرای طرح روستای نوفن

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید کشور در دومین رویداد هم اندیشی انتقال فناوری به روستاهای کشور که در کرمان برگزار شد، گفت: کرمان دومین استان کشور در اجرای طرح «روستای نوفن» خواهد بود.

کرمان دومین استان اجرا کننده طرح روستای نوفن در کشور

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمدصادق حسنی در رویداد هم اندیشی انتقال فناوری به روستاهای کشور که در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی کرمان برگزار شد، گفت :کرمان به عنوان دومین استان در کشور، طرح روستای نوفن را اجرا می‌ کند وامسال همه دستگاه‌ها تکلیف دارند در زمینه دانش بنیان‌ها کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه کلید واژه ما در سه دهه گذشته حمایت از کسب و کارهای خرد بوده است، افزود: در رویداد امروز باید نقش کاربردی برای سازمان‌ ها تعیین شود و امیدواریم ما در صندوق به عنوان حلقه میانی و تسهیل کننده بتوانیم نقش ایفا کنیم.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید کشور، تصریح کرد: 30 رسته فعالیت در کشور احصاء شده و در استان کرمان نخستین فراوانی مربوط به دام سبک و سنگین و سپس فرش است.

حسنی اذعان داشت: در مراحل بعد، کشت نهال و بذر، محصولات گلخانه ای، خدمات مدرن‌ سازی کشاورزی، صنایع دستی، پرورش طیور و زنبور عسل، پوشاک، صنایع تبدیلی و بازاریابی محصولات کشاورزی اولویت‌ های مشاغل استان کرمان در روستاها است.

وی با اشاره به تمرکز بر حمایت از کسب و کارهای روستائی در سال‌ های اخیر، عنوان کرد: از سال ۱۳۹۶ به بعد رویکرد صندوق حمایت از کسب و کارهای روستایی بوده است و در مجموع تلاش‌ های صندوق در همه استان‌ ها در چهار سال صندوق توسعه روستائی و عشایری، پرداخت ۳۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بوده که ۴۴ درصد از این تسهیلات به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید، تاکید کردم: 44 درصد رقم قابل توجهی است و در استان کرمان این رقم بالای ۸۰ درصد و بیش از دو برابر میانگین کشوری در بخش کشاورزی بوده است.

حسنی با اشاره به اینکه منابع مالی محدود است، ابراز داشت: امکان ارزش افزوده برای واحد کسب و کار وجود دارد و برای افزایش بهره‌ وری، همه دستگاه‌ها باید در زمینه دانش‌ بنیان ها کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از نشست امروز نیز تعیین نقش کاربردی برای سازمان‌ ها است و امیدواریم صندوق کارآفرینی امید به‌عنوان حلقه میانی و تسهیل کننده بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

اجرای طرح روستای نوفن با همکاری شرکت های دانش بنیان استان کرمان

مجید بلندنظر مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمان نیز در این رویداد با اشاره به مدل‌ های راهبردی صندوق کارآفرینی امید از جمله روستای بدون بیکار، صندوق‌ های خرد محلی و … اظهار کرد: ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات از اعتبارات اشتغال روستائی در استان کرمان پرداخت کرده ایم، که بیشترین سهم نزدیک به ۸۵ درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

وی، بیان کرد: در صندوق های خرد محلی و روستای بدون بیکار، ۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و این موارد مصداق اقتصاد مقاومتی هستند.

مدیر صندوق کارآفرینی استان کرمان اظهار کرد: قرار است طرح روستای نوفن یا انتقال فناوری به روستاها را در استان کرمان اجرا کنیم، که در این راستا با شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کسب و کار و کارآفرینی فعالیت خواهیم کرد.

بلندنظر تصریح کرد: هدف از برگزاری رویداد امروز، تهیه بانک اطلاعاتی از شرکت های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه کارآفرینی با رویکرد توسعه فناوری در روستاها و ارائه راهکارها برای اجرای طرح روستای نوفن در استان کرمان است.

اولویت با روستاهای خالی از سکنه و طرح هایی که منجر به مهاجرت معکوس می باشند، هست

منصور خانه‌ گیر، مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان نیز در این مراسم با بیان اینکه ۶۰ بخش، ۱۵۴ دهستان و براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد ۱۱ هزار و ۷۶۳ روستا و آبادی در استان کرمان وجود دارد، گفت: جمعیت روستایی استان کرمان یک میلیون و ۳۲ هزار نفر است و حدودا ۴۱ درصد از جمعیت استان در روستاها هستند.

وی با بیان اینکه در زمینه توسعه زیرساخت ها در روستاها اقدامات خوبی انجام شده، گفت: در حوزه دانش‌ بنیان و سرمایه‌گذاری باید برای روستاهایی کار کرد، که خالی از سکنه شده‌ اند و برای اجرای طرح‌هایی که منجر به مهاجرت معکوس به روستاها می‌ شوند آماده همکاری هستیم.

هدف اصلی اجرای روستای نوفن، شناخت گروه های مختلف در بهره وری است

دکتر حسین مهرابی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در این مراسم با بیان اینکه تجلی ضریب نفوذ دانش در بهره‌وری نمایش داده می‌ شود، گفت: بهره‌ وری مفهوم پیچیده‌ ای دارد و پیشرفت آن سخت و مهم است؛ هر چند شکاف بین حداکثر و حداقل نشان می‌ دهد که چه میزان جای کار وجود دارد.

وی با اشاره به اقدام خوب صندوق کارآفرینی امید در برگزاری رویداد روستای نوفن، گفت: هدف اصلی رویداد این است که گروه‌های مختلف در بهره‌ وری شناخته شوند که نمود آن را در بخش کشاورزی می‌توان دید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارک کرمان، افزود: اگرچه دانش تولید شده، اما پیوند بین این دانش و مبدأ وجود ندارد، که این صندوق به‌ دنبال ایجاد این پیوند است. لذا توجه به تکمیل زنجیره تولید تا مصرف باید بررسی و خلاء‌های آن مشخص شود.

مهرابی با اشاره به نقش دولت در تسهیل گری برای روان‌ سازی ارتباطات و صدور مجوزات برای پیوند دانش با تولید، گفت: باید اجازه داد که شرکت‌ های دانش‌ بنیان و فناور با تولیدکنندگان ارتباط گرفته و مزاحمت های قانونی شکل‌گیری این ارتباط شناخته و رفع شود.

وی با بیان اینکه ثمره رفع قوانین مزاحم در واحدهای تولیدی استان کرمان ننشسته، گفت: قوانین، مانع بین شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان است و باید این موارد شناسائی و رفع شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در در رویداد هم اندیشی انتقال فناوری به روستاها(روستای نوفن) در کرمان اظهار کرد: ضریب نفوذ دانش و فناوری در تولید، در بهره وری تجلی می یابد و البته بهره وری مفهوم پیچیده ای دارد.

دکتر مهرابی با اشاره به اینکه بهره وری را یک شاخص از ضریب نفوذ دانش و تکنولوژی در نظر می‌گیریم، عنوان کرد: هدف رویداد این است برخی گره‌ ها شناخته و در تکمیل زنجیره تولید تا مصرف فعالیت موثر داشته باشد.

یکی از حلقه‌ های مفقوده در بازاریابی، صادرات محصولات گلخانه ای است

وی با اشاره به مشکلات حوزه تولید و فروش محصولات گلخانه ای تصریح کرد: یکی از حلقه‌ های مفقوده در بازاریابی، صادرات محصولات گلخانه ای است و امیدواریم با بهره‌ برداری از پایانه صادراتی جنوب کرمان این حل بشود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: دولت وظیفه تسهیل گری دارد، که این کار را می‌ تواند با عدم مداخله و روان‌ سازی مجوزها و ارتباطات انجام بدهد.

مهرابی اظهار کرد: باید قوانین مزاحم در ارتباط با پیوند دادن دانش و فناوری شناخته و رفع شود و رویداد امروز در این زمینه موثر است.

وی با بیان اینکه ثمره رفع قوانین مزاحم در واحدهای تولیدی استان کرمان ننشسته، گفت: قوانین، مانع بین شرکت‌ های دانش‌ بنیان و واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان است و باید این موارد شناسائی و رفع شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان کرمان، تصریح کرد: باید بررسی شود کدام شرکت دانش بنیان موازی کاری دارد یا کدام می توانند خلاءهای واقعی را پر کند. به عنوان مثال در حال حاضر در اصلاح نهال و بذر چندباره کاری را شاهدیم و از سوی دیگر خلاءهایی در سیستم‌ های تنظیم رطوبت در گلخانه دارای وجود دارد.،

مهرابی در این هم اندیشی یکی از اتفاقات خوب را افتتاح پایانه صادراتی در جنوب کرمان عنوان کرد و گفت: یکی از حلقه‌ های بازاریابی و واردات افتتاح پایانه صادراتی در جنوب کرمان بود که خداروشکر این پایانه افتتاح شد.

وی با بیان اینکه بگفته وزیر اقتصاد، رفع قوانین مزاحم هدف این دولت بوده است، عنوان کرد : قوانین مزاحمی که مانع کارهای دانش بنیان و فناوری در ارتباط با گلخانه ها است، را پیگیری می‌ کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان تصریح کرد: هدف ما ساخت پلتفرم(کسب و کار های دیجیتال )است و کرمان دومین استان است که این رویداد در آن اتفاق می‌افتد.

مهرابی بیان کرد: امروز بگردید قوانینی که باعث مزاحمت بین شرکت‌ های دانش بنیان می شود، را پیدا کنید.

وی اظهار داشت: بررسی کنید که کدام کار با یکدیگر موازی کاری و چند بار کاری شده است.

معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با اشاره به الگو قرار دادن روستای نوفن در شهرستان سیرجان به عنوان انتقال فناوری به روستا تصریح کرد: امیدواریم این پلتفرم الگوی خوبی برای دیگر مکان‌ها باشد.

شایان ذکر است؛ دومین رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به روستاها(روستای نوفن) از سوی صندوق کارآفرینی امید به‌ منظور بررسی ظرفیت‌ های استانی، تعامل بیشتر صندوق با دستگاه‌ های اجرایی استان و تهیه بانک اطلاعلاتی از شرکت‌ های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه کارآفرینی امروز، ۸ آذرماه در اداره کل امور اقتصادی و دارایی کرمان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha