راستی آزمایی محتوای فضای مجازی؛ ضرورتی انکار ناپذیر

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مهم‌ترین اصل در آموزش استفاده از فضای مجازی ، یادگیری روش بررسی تایید صحت مطالب در فضای مجازی است.

به گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،پروفسور علی گرجی خاطر نشان کرد: برای دسترسی به اطلاعات صحیح و مفید باید به پایگاه های دارای صلاحیت در فضای مجازی مراجعه کرد؛ بایستی یاد بگیریم که برای هر مطلب یا خبری پرسش‌گر منبع و مرجع معتبر برای آن باشیم.

وی با اشاره با اینکه قبل از ورود به فضای مجازی باید از صحت اعتبار مطالب و منبع آن مطمئن شویم، تا اطلاعات نادرست بر روی ذهن ما تاثیر منفی نگذارد، ابراز کرد: نباید اجازه بدهیم هر کسی به اندیشه و فکر ما تعرض کند.

وی گفت: همانطور که بر روی تعرض بدنی حساسیت وجود دارد، باید بر روی تعرض ذهنی و روانی نیز حساس بود و از ورود هر گونه اطلاعات و اخبار کذب و نادرست به ذهن جلوگیری کرد.

پروفسور گرجی با بیان اینکه همانطور که تغذیه و سلامت جسم مهم است باید به سلامت ذهن و روان هم اهمیت دهیم، گفت: باید در زمان ورود به فضای مجازی، اقدام به هرس کردن و چیدن علف‌های هرز این فضا کرد تا دچار تنش، اضطراب و افسردگی نشویم.

وی با اشاره به اینکه در برخی از مواقع، اخبار و رخدادهایی با بار هیجان منفی وبا برهم زدن آرامش ما، باعث افزایش تنش و نگرانی می‌شوند، گفت: باید مراقب بود که فضای مجازی جایگزین زندگی واقعی ما نشود زیرا در این صورت مهار ذهن به دست فضای مجازی سپرده می‌شود که می‌توان آثار این رخداد را در رفتارهای نابه هنجار و غیر متعارف به خصوص در جوانان مشاهده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه والدین باید الگوی رفتاری درست در فضای مجازی را به فرزندان خود بیاموزند، ابراز کرد: اگر والدین ساعات طولانی در فضای مجازی باشند، نمی‌توانند الگوی خوبی برای آموزش صحیح برای فرزندان خود باشند.

وی با اشاره به اینکه کنترل زمان و محتوای مورد استفاده فرزندان در فضای مجازی نباید به حالت پلیسی باشد، گفت: فرزندان نباید احساس کنند تحت کنترل مستقیم هستند، اما ناخودآگاه باید حس مسئولیت‌پذیری را در کودک و نوجوان خود ایجاد کنند از همین رو والدین باید آگاهی کامل از فعالیت های فرزندان در فضای مجازی داشته باشند.

دکتر گرجی با بیان اینکه رفتارهای دیکتاتوری در مواجهه با افکار و رفتار مخالف مسیر تفکر ما ناشی از عدم دریافت آموزش‌های صحیح در این حوزه است، گفت: با استفاده از روش های متفاوت اعم از شخصی سازی اطلاعات استفاده از برنامه های کنترل کننده و ... می توانیم امنیت کودکان را در فضای مجازی بالا ببریم.

وی با بیان اینکه یکسری فعالیت‌های مشترک بین والدین و فرزندان در فضای مجازی، نقش مهمی در سلامت روان فرزندان دارد، عنوان کرد: پویش محیط زیست و سایت‌های کتابخوانی می‌توانند زمینه خوبی برای فعالیت مشترک خانوادگی در فضای مجازی باشدو با آموزش صحیح می توانیم حداکثر استفاده مفید از فضای مجازی را با حداقل خطر ابتلا به نا هنجاری های سلامت ذهن و روان را به دست آوریم.

وی با بیان اینکه باید با برنامه ریزی، زمانی را برای پاک سازی ذهن و روان از اثرات فضای مجازی در نظر گرفت، گفت: بهتر است زمان استفاده از فضای مجازی کوتاه باشد به طور مثال با خودمان قرار بگذاریم که نصف روز یا یک روز وارد این فضا نشویم و حتما توجه کنیم اطلاعات و مطالب شاد و امیدوارکننده انتخاب شود.

پروفسور گرجی با اشاره به اینکه برخی از شبکه‌ها و پلتفرم‌های مجازی به جای شادی، موجب استرس و به جای امید، ناامیدی را ترویج می‌کنند، ابراز کرد: این شبکه‌ها فرد را به فضای غیر واقعی می‌برند و در فضای جدید ذهن فرد نسبت به خوبی‌ها کور می‌شود و بر این اساس رفتارهایی را بروز می‌دهد که نامناسب و نابهنجار می‌باشد.

وی گفت: ما مسئول رفتارمان در فضای مجازی هستیم عضویت، پسندیدن (لایک کردن) و سایر فعالیت‌هایمان باید براساس منطق باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha