عدم وجود زبان مشترک بین سیاست گذاران مانع آموزش صحیح در مورد HIV است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به مناسبت روز جهانی ایدز، بزرگترین مانع آموزش در جامعه را عدم وجود زبان مشترکی بین سیاست گذاران دانست و گفت: ایجاد زبان مشترک و تبیین اهداف آموزش می تواند موانع مختلف را برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محسن بارونی در نشست خبری کمپین اطلاع رسانی بیماری اچ آی وی، گفت: اول دسامبر هر سال به عنوان روز جهانی اچ آی وی نام گذاری شده است، که نقش رسانه در اطلاع رسانی آن بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: ایدز واژه ای است که از لحاظ بالینی یکی از مراحل بیماری اچ آی وی است.

نقش مهم رسانه ها در معرفی مراکز مشاوره ایدز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص نقش بهداشت در کنترل این بیماری گفت: نقش ما در این زمینه این است که افرادی که مبتلا به اچ آی وی شدند را شناسایی کرده و با ارائه خدمات سلامت و بهداشت، زنجیره ابتلای افراد دیگر را بشکنیم.

دکتر بارونی با اشاره به نقش مهم رسانه ها، تصریح کرد: رسانه ها می توانند با پوشش خبری و اطلاع رسانی درخصوص مرکز مشاوره بیماری های رفتاری ما و خدمات و فعالیت های که در این مراکز صورت می گیرد، در اطلاع رسانی به مردم موثر باشند.

وی تشریح کرد: در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری، اطلاعات کاملا محرمانه بوده و تست احتمال ابتلا به اچ آی وی به صورت رایگان گرفته می شود.

ویروس اچ آی وی با دارودرمانی مناسب ضعیف می شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ابراز داشت: درمان اچ آی وی از لحاظ داروهای ضد ویروسی به صورت ترکیب درمانی بوده و ویروس آنقدر ضعیف می شود، که امکان انتقال آن بسیار کم می شود و فرد دیگر به عنوان مبتلا شناخته نمی شود، اما در صورت عدم مصرف دارو، بیماری برگشت پذیر است.

دکتر بارونی در خصوص نگرانی های اصلی در مورد بیماری ایدز گفت: افزایش ابتلا در نوجوانان و سنین کمتر، و افزایش ابتلای زنان و نسبت آن با ابتلای مردان زنگ خطر محسوب می شوند.

وی افزود: اگر ابتلا به اچ آی وی روند کاهش سنی مبتلایان را داشته باشد، بسیار خطرناک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در ایران بیماران بیشترین تعداد در رنج سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بوده و متوسط آن ۲۵ سال است.

بارونی ادامه داد: یک نگرانی دیگر تغییر نسبت روش های انتقال مثل تماس جنسی، انتقال مادر به نوزاد، تزریق و مسائل مرتبط با خون و فرآورده های خونی است. به طوریکه الان بحث انتقال جنسی بیشترین نگرانی را ایجاد کرده است.

توزیع سرنگ در مراکز نگهداری معتادان عاملی مهم در پیشگیری از ایدز

وی گفت: با توزیع سرنگ در مراکز دی آی سی در بین معتادین و شناسایی افرادی که تست اچ آی وی آنها مثبت شده است، نگرانی بحث سرنگ تزریق مشترک را کمتر کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: هدف اصلی بهداشت، تشخیص زود هنگام بیماری اچ آی وی است، زیرا با تشخیص زودتر بیماری، تعداد سال های زندگی افراد بسیار افزایش پیدا می کند.

بارونی ادامه داد: در سال ۱۹۸۱ که اولین کیس مبتلا شناسایی شد، افراد مبتلا بین ۵ تا ۱۰ سال بعد فوت می شدند، اما امروزه بیمارانی داریم که با مصرف صحیح دارو طول عمر بیشتری خواهند داشت.

وی تاکید کرد: افراد مبتلا باید در عین اینکه دارو مصرف می کنند، رفتارهای کنترل شده و پیشگیری کننده داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطر نشان کرد: تاکید ما بر آموزش پیشگیری از ابتلا به بیماری اچ آی وی است، که مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در این زمینه فعالیت دارد.

۴۰ درصد افراد جامعه اطلاعات کافی در مورد اچ آی وی ندارند

دکتر بارونی در خصوص آگاهی مردم نسبت به بیماری ایدز گفت: با شکل کیفی، ۴۰ درصد افراد جامعه اطلاعات درستی در مورد بیماری ایدز و راه های انتقال و یا درمان آن ندارند.

وی رعایت تعهد اخلاقی و پایبندی به نظام خانواده را در کاهش میزان ابتلا به بیماری اچ آی وی بسیار موثر دانست و تصریح کرد: افراد متعهد به خانواده به طور معنی داری کمتر دچار بیماری می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اظهار داشت: تسهیل امر ازدواج در جوانان و استفاده از وسایل محافظت فردی در افرادی که احتمال ابتلای آنها به بیماری وجود دارد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

دکتر بارونی اذعان داشت: ما در سطح استان با آموزش و پرورش ارتباط خوبی داریم، به طوری که برای هر گروه سنی با استفاده از زبان علمی مناسب آنها صحبت خواهیم کرد. ویروس این بیماری برای ما مثل سایر ویروس هاست که با ملاحظات آموزش و پرورش برای گروه های سنی مختلف با زبان مناسب آنها صحبت خواهیم کرد.

وی با اشاره به لزوم حضور متخصصین در آموزش مردم، تشریح کرد: وقتی متخصصین حوزه بهداشت صحبت می کنند از عواقب و عوارض مسئله به صورت علمی صحبت خواهند کرد؛ زیرا تا آموزش نباشد نمی توان حلقه های مرتبط با اچ آی وی را شکست داد.

سواد سلامت موجب تغییر نگرش به اچ آی وی می شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بزرگترین مانع آموزش در جامعه را عدم وجود زبان مشترکی بین سیاست گذاران دانست و گفت: ایجاد زبان مشترک و تبیین اهداف آموزش می تواند موانع مختلف را برطرف کند.

دکتر بارونی ابراز کرد: اگر سیاست گذار ابعاد مختلف بیماری را نداند و سواد سلامت لازم در خصوص بیماری را نداشته باشد ممکن است مانع آموزش صحیح شود.

وی بیان کرد: وقتی سواد سلامت اچ آی وی وجود داشته باشد بدون شک نگاه به آن مثل بیماری کووید خواهد بود و تا زمانی که مسائل فرهنگی رادر این باره حل نکنیم، آموزش با مشکل مواجه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha