انسداد معده و روده و درگیری در مجاری گوارشی از عوارض مصرف خرمالو با پوست است

عضو هیأت علمی گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در فصل پاییز به واسطه ایجاد مشکلات ناشی از خوردن خرمالو با پوست شاهد افزایش میزان مراجعات زیاد به رادیولوژی‌ها بودیم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر مسعود مهدوی‌راشد ، اظهار کرد: از ابتدای فصل پاییز و بخصوص در هفته‌های اخیر شاهد مراجعات زیاد به رادیولوژی‌ها به واسطه مشکلات ناشی از خوردن خرمالو با پوست بودیم.

وی تصریح کرد: توصیه ما به مردم این است که به هیچ عنوان خرمالو را با پوست نخورند و این میوه را با توجه به چسبندگی که دارد به اندازه مصرف کنند و در کنار آن بر عدم خوردن پرتقال با پوست داخلی و کیوی با پوست و نیز عدم خوردن تنقلات و هله هوله‌های چسبنده همچون پفک تأکید داریم.

عضو هیأت علمی گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در هفته‌ های اخیر بین 3 تا 4 نفر با شواهد انسداد معده و روده به اورژانس بیمارستان قائم(عج) مراجعه کردند، خاطرنشان کرد: در بررسی صورت گرفته از تصویربرداری انجام شده علت اصلی بروز مشکل انسدادی در این افراد خوردن خرمالو با پوست بوده که منجر به جراحی فرد بیمار شده است.

دکتر مهدوی‌راشد تأکید کرد: بیماری بزوآر، یک توده جامد از مواد هضم نشده در معده است که در مجاری گوارشی تجمع پیدا می‌کند و در موجب انسداد در مسیر گوارشی می‌شود که این توده‌ها عموما در معده ایجاد شده و در مواردی هم در روده‌های کوچک و بزرگ ظاهر شده است.

وی بیان کرد: بزوآر معده اغلب بدون علامت بوده، اما می‌تواند موجب بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، کاهش وزن و احساس پری شکم بعد از خوردن حتی مقدار کمی غذا می‌شود، این بیماری گوارشی همچنین موجب ایجاد زخم‌های گوارشی، خونریزی و انسداد روده می‌شود و در برخی از تصویربرداری‌های اخیر این موضوع دیده شده و خوردن خرمالو با پوست عامل اصلی مشکل به‌وجود آمده بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha