برای نجات از سیاه چاله جمعیتی ۶ سال فرصت داریم

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت : برای نجات از سیاه چاله جمعیتی ۶ سال فرصت داریم و در این مدت میزان موالید در کشور باید از یک میلیون به ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر در سال برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان؛ دکترصابر جباری فاروجی روز چهارشنبه(۲۳ آذر ماه)در همایش ملی جوانی جمعیت در استان زنجان با بیان اینکه جمعیت، آب و اقتصاد سه کلان مسأله در کشور است، اظهارکرد: جمعیت مهمترین دغدغه حال حاضر در کشور محسوب می شود و تنها کشوری که در جهان در جمعیت سقوط داشته کشور ایران است .

وی با بیان اینکه اغلب کشورهای اروپایی در سیاه چاله جمعیتی افتاده است و دارای مشوق های خوب اقتصادی در این زمینه دارد افزود: کشور چین با بیش از یک میلیارد و نیم جمعیت، سیاست تک فرزندی را کنار گذاشته است و به حفظ جوانی جمعیت روی آورده و جزو قدرت های برتر اقتصادی دنیا است.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه برای نجات از سیاهچاله جمعیتی ۶ سال فرصت داریم بیان کرد : در این مدت میزان موالید در کشور باید از یک میلیون به ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر در سال برسد.

صابری تصریح کرد: موضوع فرزندآوری مشکل اقتصادی نیست بلکه ریشه فرهنگی دارد که متأسفانه در این حوزه نوعی اختلال در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه دو نگاه دولتی و مردمی سازی جمعیت نسبت به جوانی جمعیت وجود دارد افزود: نرخ رشد جمعیت در سال ۱۴۰۰در کشور ۶ دهم درصد بوده و در حال حاضر نرخ جمعیتی پایینی را داریم به طوری که از سال ۹۴، نرخ موالید از یک میلیون و ۵۰۰ هزار به یک میلیون و ۱۰۰ هزار رسیده است.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه اعتمادسازی و امیدآفرینی دو مقوله مهم برای رسیدن به مسئله جوانی جمعیت است ابراز کرد: اجرای مطلوب قانون جوانی جمعیت، بهترین راه تحقق این مساله مهم در کشور است ک علاوه بر دولت، افراد و مراکز تاثیرگذار در فرهنگ سازی عمومی جامعه در رابطه با فرزندآوری نقش ایفا کنند.

صابری با اشاره به شناسه جمعیتی کشور ایران را در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۴ میلیون و ۵۵‌ هزار نفر بیان کرد و افزود: استان زنجان در رتبه ۲۵ جمعیتی در کشور قرار دارد و رتبه باروری زنجان با میزان باروری کلی ۱.۶۹ رتبه ۱۵ کشوری است.

وی با اشاره به اینکه عمده ترین چالش فرزند آوری در کشور کاهش میل به ازدواج، تهدید بنیان خانواده، کاهش امکان فرزند بیشتر، از بین رفتن جنین و مهاجرت است اظهارکرد: مطابق با آخرین سرشماری کشور، حدود ۳۶ درصد از جمعیت زنان جوان ۱۵ تا ۳۴ سال کشور را دخترانی تشکیل می دهند که هنوز ازدواج نکرده اند و همچنین حدود ۲.۳ درصد از زنان ۴۵ ساله و بیشتر در بازه سنی تجرد قطعی قرار دارند.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه بیش از نیمی از زایمان‌ها در ایران به شیوه سزارین انجام می‌گیرد افزود: ایران بالاترین نرخ زایمان سزارین را در دنیا را دارد در حالی است که امروزه سازمان جهانی بهداشت نرخ بالای ۱۰ درصد سزارین را مضر می‌داند و بارها علیه سزارین‌های بی‌دلیل و نابه‌جا هشدار داده است.

صابری دد ادامه با اشاره به تکالیف قانونی جوانی جمعیت بیان کرد : مرخصی زایمان ۱۲ ماه کامل برای مادران باردار دارای ۲قلو و بیشتر، اعطای نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و صاحب فرزند شیرخوار تا دو سال و پدران تا یک ماهگی، اعطای دورکاری به مادر باردار حداقل به مدت چهار ماه در مشاغلی که امکان دورکاری دارند، کاهش سن بازنشستگی به ازای هر فرزند یکسال، حداقل سن بازنشستگی برای مادران دارای یک فرزند ۴۲ سال، دو فرزند ۴۱ سال و سه فرزند و بیشتر ۴۰ سال نیز از تکالیف قانونی قانون جوانی است که بخشنامه با امضای وزیر بهداشت و معاون توسعه ابلاغ شده است .

انتهای پیام/نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha