استفاده از ظرفیت خیرین باعث حرکت شتاب تر در مسیر ترویج فرهنگ کتابخوانی می شود

جلسه مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، مدیرعامل مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی و جمعی از فعالان حوزه اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی، جلسه مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ محمدحسین روشنک، مدیرعامل مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی ؛ محمدحسین دیانی، استاد پیشکسوت علم کتابداری و اطلاع رسانی و جمعی از فعالان حوزه اقتصادی با دستورکار احداث کتابخانه سیار روستای ساق شهرستان زاوه، برگزاری همایش تجلیل از خیرین استان، خرید کتاب کودک و نوجوان و حمایت از خرید کتابهای نویسندگان بومی در رده سنی بزرگسال و تکمیل کتابخانه های نیمه تمام استان برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، گفت: امروز توفیق این را داریم که در بزرگترین کتابخانه عمومی کشور میزبان شما فرهیختگان باشیم.

وی ضمن خیر مقدم ویژه به محمدحسین روشنک، نویسنده کتاب و مدیرعامل مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی، وی را فردی مجاهد در عرصه اقتصاد و فرهنگ معرفی کرد که پیشتازانجام فعالیتهای فرهنگی در سطح استان است.

سبزیان با اشاره به ثبت قانونی مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی، اظهار کرد: خدا را شاکریم که در خراسان رضوی برای اولین بار در کشور اقدام به تشکیل و ثبت مجمع خیرین در حوزه ترویج کتابخوانی و گسترش فضاهای کتابخوانی کرده است.

این مجمع منشا برکات فراوانی است که اهم‌ آنها انتخاب محمدحسین روشنک به واسطه اتفاقات مفید و موثر فرهنگی در سال ۹۹ خیربرتر کشوری شد و مدال این افتخار را به سینه مجموعه کتابخانه های خراسان رضوی زدند و مرتضی کرباسی، عضو هیات مدیره این مجمع نیز در چند سال متوالی جز خیرین نمونه استانی شدند.

وی با بیان اینکه از جمله اقدامات موثر اداره کل کتابخانه های عمومی استان راه اندازی نهضت ایجاد کتابخانه های سیار است، اظهار کرد: به جرات می توان گفت که هر کتابخانه سیار نقش ۵ کتابخانه مستقر در جامعه را به واسطه حضور در ۵ روستای ایفا می کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: نخستین کتابخانه سیار مشهد در سال ۹۷ و به همت محمدحسین روشنک به نام سردار شهید ابوالفضل روشنک خریداری، تجیهیز و به اداره کل کتابخانه های عمومی استان اهدا شد. کتابخانه ای که طبق آمار دریافتی از نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نخستین روزهای فعالیت توانست رتبه برتر کشوری در حوزه امانت کتاب را به خود اختصاص دهد و این سرآغازی برای راه اندازی بالغ بر ۸ کتابخانه سیار در شهرستانهای دیگر شد.

وی همچنین به راه اندازی کتابخانه سیار سردار شهید نورعلی شوشتری توسط مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی و تجهیز کتابخانه عمومی زنده یاد فروغ السادات(فاطمه) میرصدرائی در منطقه کم برخوردار مهریز شهرستان مشهد توسط مرتضی کرباسی، عضو هیات مدیره و خزانه دار این مجمع اشاره کرد.

علی اکبر سبزیان ابراز کرد: مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی علاوه بر رویدادهای ترویجی در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی اعم از تامین منابع، مشارکت در طرح «بهار مهربانی»، «مهربانی در مهر»، نهضت اهدای ماسک در دوران کرونا ویژه مناطق حاشیه ای شهر مشهد توسط کتابخانه سیار و جشنواره ملی قصه گویی رضوی است که خراسان رضوی در چند سال متوالی حائز دوره نخست شد، نیز کمک شایانی کرد.

وی همچنین به برگزاری نخستین همایش تجلیل از خیرین حوزه کتاب و کتابخوانی در سال 1392 اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه امروز خیرین در کنار بخش حاکمیتی کتابخانه های عمومی به تسریع حرکت در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک شایانی کرده اند، خواستار مشارکت خیرین در خصوص اتمام ۲۴ پروژه نیمه تمام کتابخانه های عمومی استان شد.

وی با اشاره به راه اندازی ۵ کتابخانه سیار دیگر در استان، گفت: جا دارد از همکارانم در اداره کل کتابخانه های عمومی به ویژه واحد امور کتابخانه ها و عمرانی نیز در روند احداث و راه اندازی کتابخانه های عمومی تشکر و قدردانی کنم.

علی اکبر سبزیان با اشاره به حضور چهره های اقتصادی و فرهنگی در جلسه ضمن خیر مقدم‌ ویژه به محمدحسین دیانی، استاد پیشکسوت کتابداری، با اشاره به آئین رونمایی از ۴ کتاب محمدحسین روشنک، این کتابها را حاصل مجموعه فکری و تراوشات ذهنی نویسنده دانست که در واقع به دغدغه های خود در حوزه های مختلف پرداخته است.

در ادامه محمدحسین روشنک، نویسنده و مدیرعامل مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی، با اشاره به سابقه فعالیت این‌مجمع در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی، گفت: حضور فرهیخته ای همچون استاد دیانی علاوه بر افرایش برکات فرهنگی به عنوان راهنما نیز زینت بخش این مجمع بود.

با بیان اینکه در دوره مدیریت حجت الاسلام و المسلمین سبزیان در اداره کل کتابخانه های عمومی استان، این اداره لباسی دیگر بر تن کرد، افزود: در واقع ایشان باعث کوچ کتابخانه های عمومی از حاشیه و ورود به بطن جامعه شدند. امروز کتابخانه نه تنها در بطن سازمانهای فرهنگی قرار گرفته است بلکه در مواردی می‌توان آن را در راس نیز مشاهده کرد و بدون اغراق این‌پیشرفت به اندازه ای چشمگیر است که در مقابل آن‌احساس دین می کنم.

وی ضمن قدردانی از مجمومه کارکنان و کتابداران کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نقش مدیرکل کتابخانه های عمومی را به عنوان مشوقی در امر نقش آفرینی مهم و موثر دانست.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی، اظهار کرد: اینکه عده ای در هیاهوی کار و تلاش در عرصه تجاری و دغدغه های خاص خود در حوزه اقتصاد همچنان در اندیشه فرهنگ و قلم جامعه هستند کاری ارزشمند و مهم است.

محمد حسین روشنک ضمن مهم دانستن توسعه فضاهای کتابخانه ای، گفت: امروز نیاز است که بیشتر از توسعه فضای کتابخانه ها به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بپردازیم.

به عبارت ساده تر اگر آگاهی و دانایی گسترش پیدا نکند نمی توانیم گامی موثر در مسیر اعتلای جامعه و تبیین انقلاب برداریم.

در پایان مرتضی کرباسی، عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی گفت: تعبیر مدیرکل کتابخانه های عمومی استان از کتابخانه ها به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی، پایگاه های مردمی و آموزشگاه های غیررسمی تعریف دقیق و جامعی از نقش جدید کتابخانه ها به‌مردم ارائه می کند

وی با اشاره به تاریخچه مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی، افزود: در ابتدا این مجمع به همت محمدحسین روشنک تاسیس و بعدها از شهرستانی به استانی تبدیل شد و در حال حاضر جزء سمنهایی است که توانسته در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توسعه فضای کتابخانه ها رتبه برتر کشوری را از آن خود نماید.

وی با بیان اینکه این‌ مجمع از ساختار هیات امنایی به ساختار عضو پذیری تغییر پیدا کرده است، اظهار کرد: این تغییر باعث شده است هر آن کس که تمایل حضور در این عرصه را دارد به راحتی به عضویت مجمع در آید.

کرباسی در خصوص همراهی در راه اندازی شعب مجمع خیرین در دیگر شهرستانهای استان اعلام آمادگی کرد.

وی همچنین به ارایه گزارشی از فعالیتهای مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی پرداخت.

در پایان آئین رونمایی از ۴ کتاب «مقاومت مردم در مقابل کرونا»، « ادغام وزارتخانه ها: دستکاری در ساختارهای اقتصادی کشور»، «سایه سفری به سوی عشق به یاد شهید نورعلی شوشتری» و «۳۶۵ روز روشن: بیم ها و امیدهای محمدحسین روشنک(۱۳۹۸)» اثر محمدحسین روشنک برگزار شد.

گفتنی است، راه اندازی کتابخانه سیار روستای ساق شهرستان زاوه و شهرستان نیشابور، تامین منابع و تجهیز کتابخانه زندان مرکزی مشهد، اجرای فراخوان «تاثیر کتاب بر زندگی زندانیان»، خرید منابع کودک و نوجوان، برگزاری همایش تجلیل از خیرین برتر استان، چاپ کتابهای هدفدار با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی، چاپ کتاب با محوریت دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان و برگزاری همایش استانی تجلیل از خیرین حوزه کتابخانه ها از جمله مصوبات این جلسه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha