برگزاری آیین سنتی آجیل برون شب یلدا در شهرستان بافت

مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بافت از برگزاری آیین سنتی آجیل برون شب یلدا با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال با حضور مردم روستای مهر صالح این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علی نجفی اظهار کرد: این رسم که دارای قدمتی بیش از ۴۰۰ سال است، از گذشتگان برای مردم باقی مانده است و همچنان در روستای مهر صالح شهرستان بافت برگزار می‌ شود.

وی افزود: این رسم به این صورتی برگزار می‌ شود، که اهالی روستای مهر صالح به خصوص بانوان در نیمه‌ های پاییز با جمع‌ آوری خشکبار و آجیل و همچنین محصولات باغی همچون بادام، پرزردآلو، گرد، انار و… به استقبال شب یلدا می‌ روند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بافت، ادامه داد: زنان روستا پس از جمع‌ آوری این محصولات در شب یلدا به دیدار بزرگ روستا و یا خانم بزرگ می‌ روند و او آجیل‌ ها را بین اهالی به صورت مساوی تقسیم می‌ کند، حتی کسانی‌ که آجیلی برای این شب آماده نکرده باشند.

نجفی بیان کرد: در شب یلدا مردم علاوه بر صرف آجیل و میوه‌ های فصلی به پایکوبی و خواندن ترانه‌ های محلی و آوا دونه می‌ پردازند.

وی تصریح کرد: این رسم دیرینه هرساله در روستای مهر صالح برگزار می‌ شود و هدف از برپایی این رسم ایجاد صفا و صمیمیت در بین مردم این روستا است، که بسیار با شکوه برگزار می‌ شود.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافت خاطرنشان کرد: این رسم در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha