منافع اقتصاد ایران با عضویت در بریکس

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت : پیوستن به ترتیبات گروه بریکس و گسترش پیوندهای تجاری و اقتصادی با اعضای گروه بریکس، رها وردهایی را برای اقتصاد ایران خواهد داشت.

مصطفی طاهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا زنجان در خصوص ملاحضات پیوستن ایران به بریکس اظهار کرد: الحاق ایران به گروه کشورهای بریکس زمانی معنادار خواهد بود که پیوندهای درهم تنیده اقتصادی و ژئوپلیتیکی میان ایران با این کشورها برقرار شود و میزان مبادلات اقتصادی و معاملات کلان با این کشورها گسترش یابد.

وی افزود: ایران باید بتواند واسطه اقتصادی خوبی برای اتصال میان اعضای این گروه علی الخصوص روسیه و هند باشد؛ پرونده کریدور شمال - جنوب در این موقعیت اهمیت بسیار خواهد یافت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گروه بریکس ظرفیت مناسبی برای ایجاد ائتلاف ذیل موضوعات مختلف ایجاد کرده است بیان کرد: مهم آن است که خواسته‌های کلان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از فضای جهانی چه باشد و باید سرفصلهای اصلی خواسته‌های ایران تهیه گردد.

طاهری با بیان اینکه به نظر میرسد پیوستن به ترتیبات گروه بریکس و گسترش پیوندهای تجاری و اقتصادی با اعضای گروه بریکس، رها وردهایی را برای اقتصاد ایران خواهد داشت افزود : از جمله این رهاوردها ایجاد زمینه حرکت به سمت سیاستهای مشخص و هدفمند حمایت از تولید کننده از طریق ایجاد زنجیره های پایدار تأمین ،سرمایه‌گذاری در راستای ایجاد ارزش‌افزوده در مسیر زنجیره ارزش، ایجاد سازماندهی صنعتی جدید یا باز آرایی سازماندهی های فعلی به تناسب زنجیره‌های ارزش و تأمین جدید و تسهیل گری رویه‌های تجاری دو و چند جانبه بر اساس منافع ملی و اقتضائات اقتصاد داخلی است .

وی تأکید کرد: توفیق ایران در پیوستن به بریکس معطوف به این است که پیرو یک روایت توسعه ای صورت گیرد و ایران با گزینش از مزیت های چنین نهادهای بین‌المللی‌ اهداف توسعه ای خود را پیش ببرد.

شایان ذکر اســت: بریکس (به انگلیسی: BRICS) نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است. مشابه همه پیمان ها و ائتلاف های اقتصادی، بریکس نیز واجد سیاست های خاص خود در حوزه تجارت، سرمایه گذاری، شرکت های خرد، کوچک و متوسط، تأمین مالی، تغییرات اقلیمی، انرژی، توسعه زیرساخت، امنیت غذایی و در نهایت توسعه انسانی است.

انتهای پیام/نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha