تورم غدد لنفاوی پشت گوش

تورم غدد لنفاوی پشت گوش علامتی از عفونت است. این غدد در بیشتر موارد دردی ندارند و می‌توانید آنها را با انگشت‌هایتان لمس کنید. به‌محض اینکه یک عفونت ویروسی یا قارچی و یا باکتریایی در بدن روی می‌دهد، غدد لنفاوی متورم می‌شوند. این غدد می‌توانند آنتی‌بادی‌های بیشتری برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا تولید کنند.

در بدن انسان بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ غده لنفاوی وجود دارد که در خیلی از قسمت‌های بدن از جمله زیربغل و کشاله ران، نزدیک به اندام‌های داخلی و همچنین در گردن و پشت گوش قرار دارند. غدد لنفاوی پشت گوش روی استخوان تمپورال و زیر عضله پشتی گوش قرار دارند. اگر این غدد متورم شوند می‌توانید آنها را با انگشتانتان پشت لالهٔ گوش احساس کنید.

چه زمانی غدد لنفاوی خیلی بزرگ می‌شوند؟

غدد لنفاوی بسته به‌شدت عفونت می‌توانند به اندازهٔ دو سانتیمتر هم متورم شوند، سپس باقدرت با عوامل عفونت‌زا می‌جنگند. اگر این تورم با هر اندازه‌ای که هست طی سه هفته از بین نرود و علامتی از عفونت هم وجود نداشته باشد، باید بررسی پزشکی صورت بگیرد تا علت بزرگ‌شدن غدد لنفاوی تشخیص داده شود.

آیا خودتان می‌توانید غدد لنفاوی متورم را احساس کنید؟

شما می‌توانید با دست‌های خودتان یک غده لنفاوی متورم را زیر پوست احساس کنید. وقتی سرماخوردگی یا عفونت دیگری دارید، می‌توانید متوجه یک تورم در یک یا دو سمت گردن یا دقیقاً پشت گوش‌هایتان شوید. اینها همان غدد لنفاوی هستند که در حال مبارزه با عوامل عفونت‌زا می‌باشند. اگر فرد سالم باشد، غدد لنفاوی معمولاً احساس نمی‌شوند.

ازآنجایی‌که تورم غدد لنفاوی به‌خودی‌خود یک بیماری نیست؛ بلکه علامتی از یک بیماری است، پس نمی‌توان مستقیماً آن را درمان کرد. درمان موردنظر با هدف‌گرفتن علتی انجام می‌شود که سبب فعالیت سیستم ایمنی و در نتیجه تورم غدد لنفاوی شده است. مثلاً عفونتی در دهان یا گلو می‌تواند علت اصلی باشد که پزشک با آنتی‌بیوتیک آن را مداوا می‌کند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در مورد تورم غدد لنفاوی گردن، پشت گوش، زیربغل یا کشاله ران، در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:
. غدد لنفاوی بزرگ‌تر از دو سانتیمتر هستند.
. بیشتر از سه هفته است که غدد لنفاوی متورم‌اند.
. تورم غدد لنفاوی ناگهان ظاهر می‌شود و احساس می‌کنید سفت است، چه با درد و چه بی‌درد
. پوست ناحیهٔ تورم ترشحاتی دارد.
. علائمی مانند تب، تعریق شبانه، کاهش وزن بی‌دلیل یا تنگی نفس وجود دارد.

علل اصلی تورم غدد لنفاوی پشت گوش کدام‌اند؟

زمانی که دچار یک عفونت ویروسی، باکتریایی یا قارچی در گوش، گلو یا چشم می‌شوید، غدد لنفاوی پشت گوشتان متورم می‌شوند.
علت دیگر هم می‌تواند یک واکنش آلرژیک باشد. عفونت‌هایی که معمولاً غدد لنفاوی پشت گوش را متورم می‌کنند شامل موارد زیر می‌شوند:
. عفونت‌های قارچی در سر یا اطراف سر که باعث خارش پوست سر یا ریزش مو می‌شوند
. عفونت‌های باکتریایی در لوزه‌ها یا زخم‌های دهان یا لثه که بدن را وادار می‌کنند با آنتی‌بادی‌ها به جنگ عوامل بیماری‌زا برود
. تب غده‌ای یا مونونوکلئوز عفونی که طولانی‌مدت است و می‌توانند سبب بزرگ‌شدن غدد لنفاوی پشت گوش شود
درصورتی‌که فرد زخمی در گردن داشته باشد، غدد لنفاوی پشت گوش ممکن است متورم شوند
بیماری‌های خودایمنی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند نیز می‌توانند سبب تورم غدد لنفاوی شوند. همچنین در برخی از سرطان‌ها، مانند لنفوما یا لوکمی، تورم غدد لنفاوی پشت گوش می‌تواند اولین علامت این بیماری‌ها باشد.

آیا ممکن است غده لنفاوی فقط در یک سمت متورم شوند؟

بله اگر یک برآمدگی کوچک پشت گوشتان احساس کردید، می‌تواند غدهٔ لنفاوی باشد و نشان می‌دهد عفونت یا یک واکنش آلرژیک وجود دارد. اگر تورم غده در عرض سه هفته برطرف نشود باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان تورم غدد لنفاوی چیست؟

ازآنجایی‌که تورم غدد لنفاوی به‌خودی‌خود یک بیماری نیست؛ بلکه علامتی از یک بیماری است، پس نمی‌توان مستقیماً آن را درمان کرد. درمان موردنظر با هدف‌گرفتن علتی انجام می‌شود که سبب فعالیت سیستم ایمنی و در نتیجه تورم غدد لنفاوی شده است. مثلاً عفونتی در دهان یا گلو می‌تواند علت اصلی باشد که پزشک با آنتی‌بیوتیک آن را مداوا می‌کند.

راهکارهای خانگی زیر برای تسکین تورم غدد لنفاوی توصیه می‌شوند:
. کمپرس گرم یا سرد به مدت ده دقیقه. کمپرس سرد می‌تواند درد را تسکین دهد و کمپرس گرم به گردش خون بهتر در غدد لنفاوی کمک می‌کند.
. چای با عسل بنوشید. چای خاصیت ضدالتهابی روی عفونت‌های گلو و دهان دارد و از این طریق تورم غدد لنفاوی را تسکین می‌دهد.
. روغن کرچک خاصیت ضدالتهابی دارد و سیستم ایمنی را فعال می‌کند. در نتیجه با این درمان می‌توانید عملکرد فیلترینگ غدد لنفاوی را بهبود دهید تا این غدد سریع‌تر جمع شوند. چند بار در روز غدد لنفاوی را با روغن کرچک ماساژ دهید.
. سرکه سیب خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و به همین دلیل می‌تواند تورم غدد لنفاوی را کاهش دهد. بدین منظور از ضماد سرکه سیب رقیق‌شده استفاده کنید.
. محلول آب‌نمک می‌تواند عفونت گلو را کاهش دهد. روزی چند بار آب‌نمک غرغره کنید.

منبع:تبیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha