تهرانی‌ها ۲۵۰لیتر آب در هر شبانه‌روز مصرف می‌کنند

عضو هیئت علمی پژوهشکده آبخیزداری کشور سرانه مصرف آب شرب و بهداشتی مردم تهران را ۲۵۰ لیتر در شبانه روز و بسیار بالاتر از نرم جهانی دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،جهانگیر پرهمت در برنامه «صبح وگفتگو» رادیو گفت‌وگو با اشاره به تداوم خشکسالی در کشور گفت: یک سال ممکن است خشکسالی داشته باشیم و بخشی از منابع آبی که بر اساس دبی رودخانه‌ها از سال قبل ذخیره شده، می‌تواند در اختیار قرار گیرد.

وی با اشاره به خشکسالی‌های متناوب طی دو سال قبل و سال جاری افزود: اثرات این خشکسالی در امسال بیشتر خود را نشان داده است و محدودیت‌هایی را برای آب زیر زمینی و سطحی ایجاد کرده است.

در گذشته نیز خشکسالی‌هایی داشتیم که به دهه ۴۰ باز می‌گردد و شدت آن هم زیاد بوده است ولی خشکسالی در سه سال متناوب نادر است یا حداقل در آمار ۵۰ ساله اخیر دیده نشده است.

پرهمت اضافه کرد: منابع آب برای شرب و صنعت و کشاورزی و محیط زیست تخصیص داده می‌شود. بنابراین در وهله اول باید با منابع محدود صرفه جویی و با خشکسالی سازگاری کنیم.

وی این سازگاری را ناظر بر مدیریت صحیح دانست و گفت: در تمام بخش‌های مصرف باید با برنامه باشیم در بخش شرب،کشاورزی و صنعت.

پرهمت نقصان در حق آبه محیط زیست را نیز به دلیل خشکسالی‌های پی در پی عنوان کرد و گفت: در بخش آب شرب کاملا می‌توان مدیریت کرد و دولت باید برنامه ریزی را در دستور کار قرار دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده آبخیزداری کشور گفت: آمار مدیران حوزه آب مصرف بالا را نشان می‌دهد و سرانه بهداشتی و شرب حدودا ۲۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است که بسیار بالاتر از میانگین جهانی است.

پرهمت معتقد است بخشی از این سوءمصرف را می‌توان مدیریت کرد و راهی جز قناعت نداریم و باید مصارف بهداشتی را حتی المقدور کاهش دهیم.

وی افزود: فشار شبکه شهری نیز باید مدیریت شود و نشر آب در شبکه می‌بایست کاهش یابد که هم اینک عدد قابل توجهی است. مصرف آب کشاورزی هم بسیار بالاست که با طولانی کردن مدت زمان آبیاری می‌توان تا ۲۰درصد در این حوزه صرفه جویی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha